Newsy

PLICH: Poszerzam działalność atelier o projektowanie wnętrz. W ofercie mam już ceramikę i szkło artystyczne, a niebawem pojawią się meble i obrazy

2023-04-05  |  06:26

O otwarciu własnego atelier projektant marzył od wielu lat, ale plan udało się zrealizować dopiero w 2021 roku. Jego butik mieści się w jednej z zabytkowych kamienic na Starym Mieście w Krakowie i  jest unikatowym miejscem na modowej mapie miasta. I choć koszty utrzymania takiego lokalu nie są małe, to PLICH nie wyobraża sobie funkcjonowania bez niego. Teraz postanowił jednak poszerzyć ofertę i oprócz ubrań pochodzących z jego pracowni prezentowane są tu również unikatowe dodatki i przedmioty do dekoracji wnętrz, m.in. ceramika i szkło artystyczne. Wkrótce pojawią się także obrazy i meble. W ten sposób artysta chce wspierać twórców z Polski i z Ukrainy.

PLICH bardzo ceni sobie bezpośredni kontakt z klientem, dlatego też zaprasza wszystkich tych, którzy nie są zainteresowani masową produkcją, tylko szukają oryginalnych fasonów do swojego atelier w Krakowie. Na miejscu klienci mają okazję obejrzeć interesujące ich projekty, sprawdzić, z jakiego materiału zostały wykonane, jakie są zdobienia, wykończenia, a jeśli znajdą swój rozmiar, to także od razu przymierzyć i się przekonać, czy dany fason pasuje do ich sylwetki. Mogą również zamówić coś według własnego pomysłu.

– Zawęziłem swoją działalność do szycia na miarę indywidualnego. W tym czasie, gdzie jest tak dużo sieciówek i te rzeczy się powielają, docieram do węższego grona klientów, którzy mają potrzebę kupić rzecz wysokiej jakości, pojedynczą. Atelier jest mi właśnie potrzebne do spotkań z klientami, do przymiarek, do pokazywania tkanin i nowych projektów – mówi agencji Newseria Lifestyle PLICH.

Butik mieści się przy ul. Pijarskiej 2 na Starym Mieście w Krakowie i jest oczkiem w głowie projektanta. Spędza tam bardzo dużo czasu.

– Jest to miejsce, w którym jest sporo twórczości. W atelier mam bowiem pracownię, w której tworzę, kroję i szyję. Sam robię formy, sam modeluję te rzeczy, sam też je szyję. Umiem to robić, bo siadałem do maszyny już jako pięciolatek i sam się tego uczyłem, a potem też ktoś mnie uczył szycia i kroju – mówi.

PLICH postanowił też poszerzyć działalność swojego atelier o projektowanie wnętrz i promocję innych artystów, którzy tworzą oryginalne dodatki, dekoracje i elementy wyposażenia.

– W ofercie mam już ceramikę, szkło artystyczne, formy przemysłowe, niebawem pojawią się też meble i obrazy. Jest jeden wspólny mianownik – ma to być polskiej produkcji albo ukraińskiej z racji tego, że chcę też wspierać twórców z Ukrainy. Zresztą mam już w sprzedaży biżuterię artystki, która jest z Ukrainy, nadal tam mieszka i tworzy niepowtarzalne rzeczy – mówi projektant.

Jak zauważa, chociażby w Krakowie, który odwiedzają setki tysięcy osób z całego świata, brakuje takich miejsc, gdzie można kupić wyjątkowe rękodzieło kojarzone właśnie z naszym krajem.

– Zrodziło się to z takiego pomysłu i  obserwacji, że jak przyjeżdża turysta, czy do Krakowa, czy do innego polskiego miasta, to mało jest takich miejsc, gdzie można kupić coś hand made, coś niszowego, coś, co może być fajną pamiątką, prezentem albo czymś do noszenia – dodaje PLICH.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Uroda

Konsument

Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie

Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.

Ochrona środowiska

Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat

Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.