Mówi: | Rafał Bohdanowicz |
Funkcja: | dyrektor generalny |
Firma: | Essilor Polonia |
Promienie UV szkodliwe dla oczu. Także jesienią i zimą
Ponad 3 miliony ludzi na świecie co roku traci wzrok przez nadmierną ekspozycję na promieniowanie UV. Dlatego inicjatorzy ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Chroń swój wzrok cały rok” chcą uświadomić Polakom, jak szkodliwe są promienie UV dla oczu i jak groźne dla wzroku choroby mogą spowodować, bez względu na warunki pogodowe.
Oko to jedyny ludzki narząd wewnętrzny, który jest wystawiony na bezpośrednie oddziaływanie promieni UV. W dodatku jest na to narażony przez 365 dni w roku, bez względu na warunki pogodowe. 40 proc. promieniowania dociera do nas, gdy nie jesteśmy w pełnym słońcu – wynika z informacji przedstawionych na stronie internetowej kampanii (www.chronswojwzrok.pl).
– Znamy szkodliwe działanie w kontekście ochrony skóry, natomiast nie wszyscy wiedzą, że to promieniowanie działa szkodliwie na nasz układ wzrokowy – mówi agencji informacyjnej Newseria Rafał Bohdanowicz, dyrektor generalny firmy Essilor Polonia, jednego z partnerów przedsięwzięcia.
Eksperci przestrzegają, że promienie UV odpowiadają za takie choroby jak zaćma. W skrajnych przypadkach może się to skończyć utratą wzroku. Co roku z powodu zbyt długiej ekspozycji na UV ślepnie 3,2 mln ludzi. Na działanie UV trzy razy bardziej narażone są dzieci.
Na groźne efekty promieni UV organizatorzy kampanii chcą zwrócić uwagę poprzez takie inicjatywy, jak nałożenie żółtych okularów znanym polskim pomnikom. Okulary pojawiły się m.in. na pomniku Agnieszki Osieckiej w Warszawie, na nosach krasnali wrocławskich czy na pomniku Starego Marycha w Poznaniu.
Dyrektor generalny Essilor Polonia tłumaczy, skąd pomysł na żółte okulary.
– Pomniki cały dzień stoją na słońcu, w związku z czym pomyśleliśmy, że jest to dobry pomysł na to, żeby w inspirujący sposób pokazać problem – dodaje Bohdanowicz.
Akcja ma swoją stronę internetową (www.chronswojwzrok.pl), na której można znaleźć ciekawe informacje na temat zagrożeń promieniowania UV dla oczu oraz informacje o sposobach ochrony przed jego szkodliwym działaniem.
Czytaj także
- 2025-05-22: Jeden Osiem L: Przygotowaliśmy nową aranżację utworu „Jak zapomnieć”. Ten przebój śpiewają z nami już kolejne pokolenia
- 2025-04-02: Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-04-04: Dziś premiera drugiego albumu Wiktora Dyduły. „Serwuję dużą gamę najróżniejszych emocji”
- 2025-01-21: Radosław Majdan: W ferie jedziemy z chłopcami w góry. Nie umiem jeździć na nartach i nie ciągnie mnie na stok
- 2024-12-30: Nowy rok to dobry moment na refleksję nad celami finansowymi. Polacy mają coraz większą świadomość konieczności budowania kapitału
- 2024-12-13: Luna: Fajną opcją jest praca w sylwestra zamiast skupiania się na zabawie. Jeszcze nie mam planów na ten czas
- 2024-09-17: Monika Mrozowska: Zrezygnowałam z wielu projektów zawodowych, żeby się przygotować do nowego roku szkolnego. Dzieciakom zależy na tym, żebym miała dla nich czas
- 2024-09-25: Barbara Kurdej-Szatan: Moda ekologiczna jest nam bardzo bliska. Kupuję ciuchy lepszej jakości, ale dużo rzadziej
- 2024-08-30: Katarzyna Cichopek: Mamy z Maciejem tyle zajętości związanych z produkcjami Polsatu, że musieliśmy zrobić sobie przerwę od naszego podcastu
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Lil Masti: Dużo się dzieje w moim życiu. Napędza mnie miłość do córki i jako matka kwitnę
Aniela Bogusz znana w sieci jako Lil Masti podkreśla, że po narodzinach córki w jej życiu dużo się zmieniło. Teraz spełnia się nie tylko w świecie cyfrowym, ale również na płaszczyźnie prywatnej. Jest dumna z tego, że udało jej się stworzyć szczęśliwą i pełną rodzinę. Wkrótce jej córeczka Aria będzie świętować drugie urodziny i z tej okazji rodzice szykują dla niej w ogrodzie przyjęcie z wieloma atrakcjami.
Konsument
Wielu konsumentów rezygnuje z fast fashion. Pozytywne zmiany w branży zależeć będą głównie od podejścia marek

Przeciętny Europejczyk i Europejka każdego roku kupują prawie 26 kg tekstyliów, z czego pozbywają się ok. 11 kg – wynika z danych Parlamentu Europejskiego. Świadomość ekologiczna konsumentów wzrasta, co stopniowo przekłada się na ich decyzje zakupowe. Zdaniem przedstawicieli Fashion Revolution Polska odpowiedzialności za pozytywne zmiany w branży modowej nie można przerzucać wyłącznie na klientów. Wiele zależy bowiem od podejścia marek, ale też regulatorów.
Podróże
Anna Dec: Klimat się zmienia i w tym roku wybitnie to widać. Musimy być przygotowani na różne warunki pogodowe na wakacjach

Pogodynka przyznaje, że tegoroczne lato jest wyjątkowo kapryśne. Prognozy wskazują, że w najbliższych tygodniach upały będą się przeplatać z chłodem, burzami i obfitymi opadami deszczu. Taka zmienna pogoda nie powinna nas jednak całkowicie zniechęcać do aktywności na świeżym powietrzu. Zdaniem Anny Dec trzeba korzystać z uroków lata i niezależnie od tego, czy świeci słońce, czy też pada, tak organizować czas wolny, by nie siedzieć w domu.