Newsy

Promienie UV szkodliwe dla oczu. Także jesienią i zimą

2013-10-15  |  05:55

Ponad 3 miliony ludzi na świecie co roku traci wzrok przez nadmierną ekspozycję na promieniowanie UV. Dlatego inicjatorzy ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Chroń swój wzrok cały rok” chcą uświadomić Polakom, jak szkodliwe są promienie UV dla oczu i jak groźne dla wzroku choroby mogą spowodować, bez względu na warunki pogodowe. 

Oko to jedyny ludzki narząd wewnętrzny, który jest wystawiony na bezpośrednie oddziaływanie promieni UV. W dodatku jest na to narażony przez 365 dni w roku, bez względu na warunki pogodowe. 40 proc. promieniowania dociera do nas, gdy nie jesteśmy w pełnym słońcu – wynika z informacji przedstawionych na stronie internetowej kampanii (www.chronswojwzrok.pl).

 – Znamy szkodliwe działanie w kontekście ochrony skóry, natomiast nie wszyscy wiedzą, że to promieniowanie działa szkodliwie na nasz układ wzrokowy – mówi agencji informacyjnej Newseria Rafał Bohdanowicz, dyrektor generalny firmy Essilor Polonia, jednego z partnerów przedsięwzięcia.

Eksperci przestrzegają, że promienie UV odpowiadają za takie choroby jak zaćma. W skrajnych przypadkach może się to skończyć utratą wzroku. Co roku z powodu zbyt długiej ekspozycji na UV ślepnie 3,2 mln ludzi. Na działanie UV trzy razy bardziej narażone są dzieci.

Na groźne efekty promieni UV organizatorzy kampanii chcą zwrócić uwagę poprzez takie inicjatywy, jak nałożenie żółtych okularów znanym polskim pomnikom. Okulary pojawiły się m.in. na pomniku Agnieszki Osieckiej w Warszawie, na nosach krasnali wrocławskich czy na pomniku Starego Marycha w Poznaniu.

Dyrektor generalny Essilor Polonia tłumaczy, skąd pomysł na żółte okulary.

 – Pomniki cały dzień stoją na słońcu, w związku z czym pomyśleliśmy, że jest to dobry pomysł na to, żeby w inspirujący sposób pokazać problem – dodaje Bohdanowicz.

Akcja ma swoją stronę internetową (www.chronswojwzrok.pl), na której można znaleźć ciekawe informacje na temat zagrożeń promieniowania UV dla oczu oraz informacje o sposobach ochrony przed jego szkodliwym działaniem.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Luna: W moim życiu jest więcej momentów zwątpienia i bezradności niż szczęścia i ekscytacji. Tylko tego nie pokazuję na Instagramie

Wokalistka chce, by jej pierwszy singiel zaprezentowany po Eurowizji był symbolem wewnętrznego odrodzenia, nowego początku i nadziei, bo choć życie pełne jest upadków, to najważniejsze jest, by z każdej porażki wyciągnąć odpowiednie wnioski, zawsze walczyć o swoje szczęście i odnaleźć w sobie siłę do działania. „Alive” to pełne emocji, intymne wyznanie Luny, ukazujące jej wewnętrzną walkę z wątpliwościami i przytłaczającymi myślami. Utwór opowiada o stanie zawieszenia między dwoma światami – rzeczywistym, pełnym wyzwań i wyimaginowanym, gdzie można znaleźć chwilowe ukojenie.

Handel

W ciągu 5–10 lat spodziewane duże wzrosty sprzedaży żywności ekologicznej. Największą barierą pozostaje niska świadomość konsumentów

Już blisko 80 proc. polskich konsumentów deklaruje kupowanie żywności ekologicznej – wynika z badania przeprowadzonego dla Polskiej Izby Żywności Ekologicznej przez Stowarzyszenie Delta Partner. Ten odsetek sukcesywnie rośnie, podobnie jak wartość rynku ekologicznej żywności, która według szacunków NIQ wynosi już ok. 2 mld zł, stanowiąc prawie 1 proc. wartości całego rynku spożywczego. Dalsze wzrosty utrudnia jednak fakt, że wielu konsumentów wciąż ma problem z rozpoznaniem produktów bio na sklepowych półkach. Według badań tylko co czwarty klient potrafi prawidłowo rozpoznać w sklepie symbol euroliścia, który gwarantuje, że produkt powstał zgodnie z restrykcyjnymi unijnymi wymogami rolnictwa ekologicznego.

Podróże

Klaudia Carlos: Nigdzie nie ma takiego piasku złocistego jak nad Bałtykiem. Mam tam swoje ulubione miejsca, ale lubię też poszukiwać nowych

Wokół wakacji nad polskim morzem przez lata narosło wiele stereotypów. Prezenterka zapewnia jednak, że ją samą nie zniechęcają ani stwierdzenia, że „jest za drogo”, ani że „zazwyczaj jest zła pogoda”. I choć turyści chociażby ze względu na „paragony grozy” coraz częściej omijają łukiem Morze Bałtyckie, to ona jest konsekwentna w swoich wyborach. Każdego roku stawia właśnie na Bałtyk i przekonuje, że nadmorskie miejscowości są bardziej urokliwe niż zagraniczne kurorty, a polskie piaszczyste plaże nie mają sobie równych.