Mówi: | Eleonora Wołczecka-Metyk |
Funkcja: | przedstawiciel marki Starbucks |
2/3 Polaków korzysta z przedmiotów przyjaznych środowisku. Tylko co piąty używa jednak kubków do kawy wielokrotnego użytku
Z badań przeprowadzonych przez firmę Starbucks wynika, że blisko dwie trzecie respondentów przykłada dużą wagę do korzystania z przedmiotów przyjaznych środowisku. Polacy używają przede wszystkim ekologicznych toreb na zakupy i butelek. Tylko co piąty Polak używa jednak kubków do kawy wielokrotnego użytku zamiast jednorazowych.
Z badań przeprowadzonych przez firmę Starbucks wynika, że 63 proc. respondentów przykłada dużą wagę do korzystania z przedmiotów przyjaznych środowisku. Badania pokazały, że większą wrażliwość na ochronę środowiska mają kobiety. Aż 67 proc. badanych pań zadeklarowało, że troska o naturę jest dla nich ważną kwestią. Wśród mężczyzn podobną deklarację złożyło 59 proc. respondentów. Jednym ze sposobów na ochronę środowiska jest korzystanie z przedmiotów wielokrotnego użytku. Polacy najczęściej korzystają z takich przedmiotów, jak torby na zakupy i butelki. Niestety, tylko co piąty Polak używa kubków do kawy wielokrotnego użycia.
– Kubki wielokrotnego użytku stają się coraz bardziej popularne. Najczęściej jednak korzystają z nich ludzie młodzi w wieku pomiędzy 15 a 23 lata. Najczęściej są to mieszkańcy dużych miast, osoby, które często piją kawę poza domem – mówi Eleonora Wołczecka-Metyk, przedstawiciel marki Starbucks, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Zdaniem wielu socjologów papierowy kubek na kawę z logo kawiarni stał się symbolem nowoczesnego życia. Z badań Makro Cash & Carry wynika, że aż 70 proc. Polaków pije kawę poza domem, w modzie jest nie tylko spożywanie tego napoju na miejscu w kawiarni, lecz przede wszystkim w drodze do pracy lub na uczelnię. W ten sposób na całym świecie rocznie wyrzucanych jest kilkaset miliardów papierowych kubków. Tymczasem oszczędzając jeden kubek dziennie przez 40 lat, można zachować: 6 drzew, 672 kilogramy drewna, 86 kilogramów śmieci oraz 18 dni energii dla zasilenia domu.
– Kubek wielokrotnego użytku wykonany jest z bardzo lekkiego, odpornego materiału. Możemy go użyć do 30 razy. Można go myć pod bieżącą wodą. Przez propagowanie takich kubków zmniejszamy zużycie papieru – mówi Eleonora Wołczecka-Metyk.
Aby zachęcić klientów do ekologicznego stylu życia, kawiarnie wprowadzają zniżki dla osób, które przychodzą z kubkiem wielokrotnego użytku. Polskie kawiarnie coraz częściej rezygnują z plastikowych kubków na kawę, większość z nich sprzedaje napoje wyłącznie z kubków papierowych. Wiele lokali wprowadza do użytku kubki z materiałów biodegradowalnych, które rozkładają się sześć tygodni, z kukurydzy lub kartonu z lasów odnawialnych.

W domu też można przyrządzić fantazyjne drinki

Polacy zamieniają samochody i komunikację miejską na rowery

Zakup ekspresu do kawy nie zagwarantuje jej smaku jak z kawiarni
Czytaj także
- 2025-06-17: Anna Powierza: Nie lubię kupować nowych rzeczy. Śpię w pościeli po mojej babci i używam ręczników po mojej mamie
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
- 2025-05-12: Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
- 2025-04-25: Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą
- 2025-03-05: KE pracuje nad planem działań dla przemysłu motoryzacyjnego. Eksperci widzą dla niego przyszłość w technologiach bezemisyjnych
- 2025-05-20: Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć
- 2025-02-10: Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci
- 2025-04-14: Nawet połowa ekodeklaracji w reklamach może być nieprawdziwa. Wkrótce konsumenci będą lepiej chronieni przed greenwashingiem
- 2025-01-27: Liczebność ponad 40 gatunków ptaków gwałtownie spada. Coraz mniej czajek i gawronów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy
Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.
Muzyka
Mietek Szcześniak: Gdybym chciał zbudować karierę, tobym ją budował. Nigdy o tym nie myślałem, zawsze po prostu chciałem muzykować

Wokalista zaznacza, że płyta „Brothers”, którą nagrał z czarnoskórym chórem, to efekt jego amerykańskiej przygody. Nie planuje robić kariery za granicą, ale z entuzjazmem przyjął propozycję współpracy z ludźmi, którzy tak jak on kochają śpiewać i muzykować. Krążek utrzymany jest w klimacie starego rhytm’n’bluesa, gospelu i soulu. Producentem jest H.B. Barnum, który przez trzy dekady był kierownikiem muzycznym Arethy Franklin i produkował albumy Franka Sinatry.
Farmacja
Konieczna większa edukacja na temat dbania o zdrowie i dostępnych leków. To kluczowe dla rozwoju samoleczenia

Osoba o niskim poziomie świadomości zdrowotnej zapłaci ostatecznie za opiekę medyczną trzy razy tyle, ile osoba, która wie na ten temat więcej – wskazuje Jonathan Workman z AESGP. Świadomość to ważny element samoleczenia, czyli samodzielnego dbania o zdrowie i zajmowania się drobnymi dolegliwościami, które pełni coraz istotniejszą funkcję w przeciążonym systemie ochrony zdrowia. Dlatego eksperci wskazują na konieczność prowadzenia szeroko zakrojonych kampanii zdrowotnych, a w działania edukacyjne powinny się włączyć zarówno firmy farmaceutyczne, personel medyczny, jak i rząd.