Mówi: | dr Ewelina Kwapień, członek zarządu Fundacji Języka Polskiego Monika Szwaja, pisarka |
Gra w scrabble rozwija kreatywność i zdolność logicznego myślenia oraz uczy zasad sportowej rywalizacji
Scrabble to nie tylko jedna z najpopularniejszych gier na świecie, lecz także doskonały sposób na naukę poprzez zabawę. Rozwija umiejętności logicznego myślenia u dzieci, pobudza kreatywność i uczy zasad zdrowej rywalizacji. Dla nauczycieli stanowi dobry sposób na motywowanie także mniej zdolnych uczniów do pracy, pomaga też uczyć dzieci współdziałania i pracy w grupie. Gra w scrabble jest również wykorzystywana w resocjalizacji młodocianych przestępców.
Grę w scrabble wymyślił w 1931 roku amerykański architekt Alfred Butts. Polega ona na losowaniu płytek z literami i układaniu z nich słów na planszy. Gra przeznaczona jest dla dwóch, trzech lub czterech osób. Zdaniem ekspertów ma ona bardzo dobry wpływ na rozwój kompetencji językowych i społecznych zarówno u dzieci, jak i u dorosłych graczy.
– Gra w scrabble rozwija zdolność logicznego myślenia. Pozwala też skupić się właśnie na języku polskim. Gracze mogą wzbogacić zasób leksykalny, ponieważ uczą się od siebie wzajemnie nowych słów, sprawdzają, czy te słowa istnieją – mówi dr Ewelina Kwapień, członek zarządu Fundacji Języka Polskiego, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Gra w scrabble rozbudza także zainteresowanie językiem i jego zasadami. Ćwiczy pamięć i spostrzegawczość, a także rozwija zdolności taktyczne – w grze, aby wygrać, trzeba bowiem umiejętnie blokować i otwierać, dobrze gospodarować płytkami z literami i wybierać najlepiej punktowane położenie dla słowa. Zdaniem ekspertów przyczynia się także do kształtowania pozytywnych zachowań społecznych, takich jak sportowa rywalizacja, umiejętność przegrywania bez negatywnych emocji.
– Gra w scrabble wyrabia nie tylko umiejętność zwyciężania, lecz także umiejętność ponoszenia porażek. W dzisiejszym chorym świecie, który jest nastawiony wyłącznie na sukces, to bardzo dobrze, że scrabble uczą przegrywać. A jednocześnie, przegrywając, mamy jakąś korzyść, bo się czegoś nauczyliśmy. Jak dla mnie, to samo dobro – mówi Monika Szwaja, pisarka.
Wielu pedagogów uważa, że zalety gry w scrabble należy wykorzystać w nauczaniu szkolnym. 1 września 2014 roku rozpoczęła się IV edycja programu „Scrabble w szkole”, organizowanego przez firmę Mattel Polska. W programie uczestniczy blisko siedemset szkół z całej Polski. Organizatorzy chcą przekonać nauczycieli i uczniów do tego, że nauka może być zabawą, a gra w scrabble może być wykorzystywana zarówno podczas lekcji, jak i zajęć dodatkowych w świetlicy szkolnej.
– Wszyscy rodzice na pewno chcieliby, żeby ich dzieci prawidłowo się rozwijały. To jest doskonała możliwość, żeby sprawić, by ten rozwój był bardzo dobry, by dać dobry start i pokazać jakieś ciekawe możliwości. Gra w scrabble właśnie takie możliwości daje. Jest to dobra rzecz dla rodziców, a poza tym jest to też pomoc dla nauczycieli. Jeżeli ta gra może być wykorzystywana na przykład w świetlicy, to wówczas można zainteresować dzieci i miło spędzić czas. Pokazać, że są inne możliwości rozrywki niż tylko gry komputerowe – mówi dr Ewelina Kwapień.
Gra w scrabble wykorzystywana jest także przez polską Służbę Więzienną w resocjalizacji młodocianych przestępców zagrożonych więzieniem i okazującym skłonności do agresji. W styczniu 2012 roku w Zielonej Górze wprowadzono program „Ratujmy słowa”, którego istotnym elementem jest propagowanie poprawnej polszczyzny. Zdaniem ekspertów z zakresu resocjalizacji gra w scrabble uczy osoby społecznie niedostosowane kulturalnego zachowania i przestrzegania zasad.
Czytaj także
- 2025-01-08: Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
- 2024-04-24: Co piąte polskie dziecko padło ofiarą cyberprzemocy. Brakuje narzędzi, które pomogłyby z tym zjawiskiem walczyć
- 2024-03-01: Szykują się gruntowne zmiany w polskich szkołach. MEN: Chcemy, żeby zdobywana wiedza nie była okupiona cierpieniem psychicznym
- 2024-03-07: Psycholog w każdej szkole priorytetem MEN w kontekście zdrowia psychicznego uczniów. Planowane są także programy dla rodziców i nauczycieli
- 2024-02-23: Coraz gorsza kondycja psychiczna polskich nastolatków. Szkoły potrzebują narzędzi, żeby reagować na depresję i kryzysowe sytuacje
- 2022-05-26: Co trzeci uczeń bardziej boi się hejtu w internecie niż ataku w świecie realnym. System edukacji nie radzi sobie z problemem cyberprzemocy
- 2020-01-13: Natalia Zastępa: Łączenie nauki w szkole ze śpiewaniem jest dosyć trudne. Kosztuje mnie to naprawdę dużo pracy
- 2019-11-07: Natalia Kukulska: Jako rodzice często przenosimy nasze problemy na dzieci. One idą do szkoły z głową pełną tego, co dzieje się w domu
- 2019-11-08: Anna Dereszowska: W wieku 9 lat straciłam mamę i byłam dzieckiem dotkniętym traumą. Na szczęście trafiłam na wrażliwych i mądrych nauczycieli i nie czułam się w szkole wyobcowana
- 2015-12-11: W 30 proc. przypadków zachowań agresywnych wobec rówieśników gimnazjaliści nie reagują. Pomagają tylko najbliższym kolegom i rodzinie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Dorota Szelągowska: W moim rodzinnym domu się nie przelewało. Od mamy i babci się nauczyłam, jak ugotować coś z niczego
Prezenterka zaznacza, że dużo czasu spędza w kuchni i jak przekonuje, zawsze da się przyrządzić coś smacznego, nawet gdy pod ręką nie ma zbyt wielu produktów. Tego nauczyła się w rodzinnym domu. Dorota Szelągowska uwielbia kulinarne eksperymenty, dlatego też chętnie podgląda, jak gotują inni i z ich pomysłów również czerpie inspiracje.
Nauka
MNiSW reaguje na problemy psychiczne w środowisku akademickim. Specjalny zespół ma opracować skuteczne rozwiązania

W środowisku naukowym rośnie świadomość znaczenia dobrostanu psychicznego i potrzeby budowania bezpiecznego miejsca – zarówno dla studentów, jak i kadry akademickiej. Z badania SWPS wynika, że wiele osób w tym środowisku zmaga się z silnym stresem, wypaleniem zawodowym oraz zaburzeniami lękowymi i depresyjnymi. Do tego dochodzi także coraz częściej występujący problem mobbingu i dyskryminacji. Tematem zajmuje się MNiSW, powołując specjalny międzyresortowy zespół, ale też same uczelnie.
Media
Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych

Prezenter przyznaje, że domówki online i publikowane w mediach społecznościowych rolki pozwoliły im zbudować mocną pozycję w cyfrowym świecie. Dzięki nim zyskali dużo większą popularność niż z racji udziału w różnych projektach telewizyjnych czy serialowych. Maciej Dowbor odczuwa dużą satysfakcję z tego, że ich działalność internetowa przyciąga miliony odbiorców, zainteresowanie proponowanymi przez nich treściami nie słabnie, a widzowie, z którymi się spotykają na ulicy, traktują ich jak dobrych znajomych.