Mówi: | Paweł Skurski, malarz Piotr Sarzyński, komisarz wystawy Maria Niklińska, aktorka Michał Piróg, choreograf Grażyna Wolszczak, aktorka Radzimir Dębski, kompozytor |
Ostatnie dni wystawy prac Pawła Skurskiego w Warszawie. Eksponowane obrazy to efekt 7 lat jego pracy
„Historia Ludzka” jest cyklem obejmującym 70 prac zrealizowanych przez Pawła Skurskiego w latach 2012–2019. Podczas prac nad tymi dziełami artysta zaopatrzył je w osobisty komentarz, który pozwala nam dogłębnie wniknąć w świat symboli, intymnych emocji i przemyśleń, jakie im towarzyszą. Na wystawie można prześledzić wszystkie etapy jego twórczej drogi – od spontanicznych szkiców z wyobraźni, przez precyzyjne studia portretowe, po wielkoformatowe obrazy olejne.
Paweł Skurski to jeden z najbardziej wyrazistych współczesnych polskich artystów. Zyskał sobie opinię charyzmatycznego indywidualisty, który konsekwentnie kroczy własną ścieżką, poza artystycznym mainstreamem. Jego alegoryczne kompozycje pełne są ukrytych symboli i znaczeń. Malowane z rozmachem, odznaczają się niebywałym kunsztem, a zarazem subtelnością i estetycznym wyrafinowaniem.
– Poprzez tę wystawę pokazuję światu to, co się wydarzyło w ciągu ostatnich 7 lat. Uważam się za idealistę. Maluję obrazy przedstawiające świat realny, ale to nie są prawdziwi ludzie, to są ideały, o których marzę, których chciałbym spotkać. Pokazuję, jaki człowiek mógłby być albo jaki jest w swojej najlepszej wersji. To jest idealizm. I co do samej formy, też nie jest to ciało przerysowane, ono jest jakby przetworzone, udoskonalone i powiedziałbym, że to jest język abstrakcji jednak mimo wszystko – mówi agencji Newseria Lifestyle Paweł Skurski, malarz.
Paweł Skurski tłumaczy, że na przekór współczesnym tendencjom poszukuje w obrazie harmonii i humanistycznego piękna, zwracając się tym samym ku odwiecznym europejskim wartościom.
– Ten ideał może bardzo różnie wyglądać, on ma być spójny i piękny sam w sobie, ale czy to będzie wysoka kobieta, czy niska, czy ciemna, czy jasna, czy większa, czy mniejsza, to po prostu ma grać. Tak samo nie można powiedzieć, że jeden styl malarski jest piękny. Można w każdym stylu namalować piękny obraz. To ma być zgrane w sobie – mówi Paweł Skurski.
Podczas wernisażu Paweł Skurski wraz z projektantką Chi Chi Ude malowali też symultanicznie na szybie. Temat dzieła: „Kobieta i mężczyzna w tańcu” – tak jak oni byli dla siebie wzajemnie partnerami w malowaniu i pozowaniu. Goście wystawy mogli więc zobaczyć proces powstawania obrazu od pierwszej kreski, a na koniec artysta symbolicznie zatańczył ze swoją muzą.
– To była dosyć spontaniczna sytuacja, ponieważ Paweł do mnie zadzwonił, wybraliśmy się na kawę i rzucił mi pomysł pt. zatańczmy, stwórzmy coś pięknego, zróbmy to, co kochamy najbardziej, czyli malujmy, posługujmy się swoim medium. I dla mnie oczywiście to jest wielka przyjemność i też wyróżnienie móc Pawła wspierać w jego osiągnięciach, w jego pasji. To jest niezwykła postać nie tylko jako artysty, ale przede wszystkim wspaniałego człowieka, więc bardzo się cieszę, że mogłam wziąć w tym udział – mówi Chi Chi Ude.
Piotr Sarzyński z kolei tłumaczy, że ta wystawa jest swoistą prowokacją, wyzwaniem postawionym całej współczesnej sztuce. Paweł Skurski głośno bowiem mówi to, o czym wielu myśli po cichu i wyznaje zasadę, że dzisiejsze dzieła sztuki nadal powinny być nośnikiem tego, czego dawniej oczekiwano od malarstwa, czyli piękna i ideałów.
– Uważam, że to jest przede wszystkim wystawa pożyteczna, ponieważ ona jest w pewnej kontrze wobec współczesnej sztuki. Ludzie często boją się przyznać do tego, że lubią rzeczy, które są tradycyjne, które nawiązują do historii, a Paweł takie właśnie maluje i odważnie to pokazuje. To wszystko u niego nie jest tylko malarstwem, ale to się wiąże z pewnymi przemyśleniami, z całą pewną koncepcją filozoficzną, którą sobie zbudował i którą warto poznać. Cenię go za tę odwagę takiego wędrowania własną drogą artystyczną – mówi Piotr Sarzyński, komisarz wystawy.
Maria Niklińska podkreśla, że czuje się zaszczycona możliwością współpracy z Pawłem Skurskim. Aktorka wystąpiła w roli modelki, a jako że artysta maluje kobiety idealne, odebrała to jako ogromny komplement.
– Rzeczywiście powiedział, że wpasowuję się w jego kanony tego, co mu się podoba w sztuce, więc to było bardzo miłe. Tym bardziej że to wyszło z jego inicjatywy. Jest to dla mnie ogromna przyjemność. Uważam, że ma piękną kreskę i widać, że to jest bardzo taki pracowity i dobrze wykształcony twórca, który zna się na wielu technikach i stylach. Cenię go za wrażliwość i za zamiłowanie do klasyki – mówi Maria Niklińska, aktorka.
Fanem malarstwa i sposobu pracy Pawła Skurskiego jest również Radzimir Dębski. Jego zdaniem prawdziwy artysta nie śpieszy się i nie działa naprędce tylko po to, by często było o nim głośno. Czasami dla wyjątkowego efektu warto poświęcić nawet kilka pracy.
– Podziwiam Pawła jako współcześnie żyjącego mimo wszystko klasyka, kogoś, kto codziennie zmierza się z tą mroczną stroną sztuki, czyli mozolnością procesu. Artystę ocenia się też właśnie przez pryzmat włożonej pracy i rzetelności procesu, a pod tym względem go niesamowicie szanuję. Czasami po prostu trzeba wrócić do tego swojego garażu, w którym się tworzy, i dopóki się nie wyjdzie z czymś, co nas satysfakcjonuje, to nie powinno się wychodzić. I rzeczywiście każdemu w różnym etapie twórczości zajmuje to inną ilość czasu – mówi Radzimir Dębski, kompozytor.
Z kolei Anna Jurksztowicz w malarstwie Pawła Skurskiego docenia to, że jego prace opowiadają o uczuciach najprostszych, ale i najważniejszych: miłości, przyjaźni, o relacjach człowieka z innymi ludźmi, z naturą, ale i z samym sobą. A wszystko to podane jest w wykwintnej formie artystycznej.
– Jest jednym z najwybitniejszych polskich malarzy swojego pokolenia. Jestem z niego dumna, bo też to są takie obrazy, które można absolutnie eksportować na cały świat. Ma on niesamowite wyczucie estetyczne i po prostu te obrazy są piękne. To jest najlepsze słowo, które można użyć, opisując jego twórczość. Po prostu przypominają też dawne czasy, a jego motywem przewodnim, zauważyłam, są tancerki baletowe, co jak pokazała też historia malarstwa, jest niesamowicie malarskie. Jest więc wierny temu tematowi – mówi Anna Jurksztowicz, wokalistka.
Wystawę prac Pawła Skurskiego w Muzeum Bolesława Biegasa można oglądać do 29 maja.
Czytaj także
- 2024-11-13: Maja Klajda (Miss Polonia 2024): Obecność w Zespole Pieśni i Tańca Lublin obudziła we mnie poczucie polskości, patriotyzmu i folkloru
- 2024-07-26: Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace
- 2024-06-18: Jan Kozaczuk został kuratorem wystawy włoskiego artysty Marco Angeliniego. Nie zamierza jednak dla sztuki zrezygnować z aktorstwa
- 2024-06-03: Mateusz Banasiuk: Część mojej rodziny za sprawą armii Andersa wylądowała w RPA. Dla mojego ojca chrzestnego film o bitwie pod Monte Cassino ma sentymentalny wymiar
- 2024-05-28: Paweł Małaszyński: Nigdy nie miałem na pieńku z sąsiadami. Zresztą jak mieszkamy w jednym bloku, to fajnie trzymać się razem i wspierać
- 2024-04-29: Paweł Małaszyński: Po odejściu z Teatru Kwadrat musiałem wziąć w garść, zostawić przeszłość za sobą i iść dalej. Teraz od początku wytaczam sobie ścieżkę kariery
- 2024-05-07: Paweł Małaszyński: Pierwszy raz gram w spektaklu ewidentnie przeznaczonym dla dorosłych. Ale w teatrze właściwie nie ma tematów tabu
- 2024-01-25: Zbliżają się obchody 79. rocznicy wyzwolenia obozu Auschwitz-Birkenau. W Warszawie i Rzymie otwarto specjalną wystawę grafik obozowych
- 2023-11-27: Zuzanna Grabowska: Podczas zdjęć do serialu „Rafi” musiałam przez pół roku chodzić w różowych włosach. Dało mi to pewien rodzaj pewności siebie i zachęciło do kolejnych zmian
- 2023-10-19: Zuzanna Grabowska: Serial „Rafi” powstał z inicjatywy mojej i mojego męża Pawła Domagały. Dzięki temu mogliśmy pisać i produkować, a nie tylko grać w cudzych pomysłach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Podróże
Radosław Majdan: W ferie jedziemy z chłopcami w góry. Nie umiem jeździć na nartach i nie ciągnie mnie na stok
W przerwie między nagraniami do różnych projektów telewizyjnych i internetowych były piłkarz, a obecnie komentator sportowy wybiera się na odpoczynek. W planach są dwa kierunki: najpierw zagraniczny kurort narciarski, a później jakieś egzotyczne miejsce. Radosław Majdan zaznacza jednak, że sam nie potrafi jeździć na nartach, bo jako zawodowy sportowiec miał zapisane w kontrakcie, że nie może ryzykować na stoku. Ten wyjazd organizuje jednak z myślą o synach i ma nadzieję, że najmłodszy Heniu też szybko połknie bakcyla jak jego bracia.
Problemy społeczne
Polacy nie wiedzą zbyt dużo o chorobach mózgu. Jeszcze mniej o tym, jak o niego dbać
Choroby mózgu nie są zbyt rozpowszechnionym tematem wśród Polaków. Znacznie więcej wiedzą o zdrowiu ogólnie czy otyłości. Tym samym trudno im wskazać konkretne choroby, a tym bardziej powiedzieć coś o związanej z nimi profilaktyce. O tzw. higienie mózgu słyszał tylko co trzeci badany, a 13 proc. rozumie, czym ona jest. Dlatego też eksperci wskazują na większą potrzebę edukacji w tym zakresie.
Film
Joanna Kurowska: W tym kraju aktorzy są na końcu przewodu pokarmowego. Nikt nas nie broni, nie mamy związków zawodowych jak w USA
Aktorka nie szczędzi gorzkich słów pod adresem środowiska polskich filmowców. Jest rozgoryczona tym, że w branży nie można na nikogo liczyć nawet wtedy, kiedy dochodzi do utraty pracy, mobbingu czy nadużyć finansowych. Artyści się nie wspierają, a rywalizacja o role i obawa przed konsekwencjami wyrażania krytyki wobec reżyserów czy producentów powodują, że atmosfera jest niezwykle napięta. Joanna Kurowska zwraca też uwagę na konieczność przeprowadzenia reformy Związku Artystów Scen Polskich. Jej zdaniem to sztuczny twór, który w rzeczywistości nie dba o aktorów, nie broni ich praw i interesów.