Mówi: | Danuta Chmurska |
Funkcja: | prezes Towarzystwa Muzycznego Artos im. Władysława Skoraczewskiego |
Muzyczna baśń operowa „Bajko, gdzie jesteś?” ze smokiem wegetarianinem i dobrymi złodziejami w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej
Tytułowe poszukiwanie bajki jest głównym tematem spektaklu, w którym dziecięca pomysłowość i bezmiar wyobraźni pomagają dorosłym w odnalezieniu radości życia, szczypty magii i czarów w codzienności. I choć rycerze, księżniczki czy smoki znane są już z wielu opowiadań i legend, to w tej baśni widzowie zobaczą je w nieco innej roli. Morał skierowany jest zarówno do dzieci, jak i do dorosłych. Ten wyjątkowy spektakl muzyczny można oglądać na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.
– To jest bajka o poszukiwaniu bajki i poruszaniu wyobraźni. I tę wyobraźnię można poruszyć u wszystkich: u dorosłych, u młodzieży i u dzieci. Dzisiaj, w dobie komputeryzacji i całej tej techniki, która postępuje błyskawicznie, często zapominamy o tym, czym może być wyobraźnia. A przecież im dłużej ta bajka może być w nas i im częściej będziemy potrafić tę bajkę odnaleźć, tym będziemy bardziej szczęśliwi i radośni – mówi agencji Newseria Lifestyle Danuta Chmurska, prezes Towarzystwa Muzycznego Artos im. Władysława Skoraczewskiego.
W tej muzycznej opowieści dzieci czeka niezwykła podróż przez magiczne krainy, spotkania z bohaterami rodem z bajek, ale jakby nieco odmienionymi.
– Na przykład smok nie jest straszny, tylko jest bardzo dobry i uwielbia warzywa, a nie znosi mięsa. Jest rycerz, który w ogóle nie lubi walczyć, jest bardzo nieśmiały. Są złodzieje, którzy jak coś znajdą albo ukradną, to natychmiast chcą to oddać. Są oczywiście księżniczki, bardzo rozkapryszone, bardzo znudzone tym, co mają na co dzień, i dzieci, które chcą wciągnąć ich w tę bajkę, powodują, że na twarzy jednej z nich gości uśmiech, choć ona się nazywa Smuteczka. Ta bajka uczy nas tego, żebyśmy potrafili zrozumieć i zaakceptować tych wszystkich, którzy są trochę inni niż my – tłumaczy Danuta Chmurska.
„Bajko, gdzie jesteś?” to muzyczna baśń operowa autorstwa Pauliny Zajkowskiej. Do magicznego świata zapraszają dziecięcy chórzyści zespołu Artos im. Władysława Skoraczewskiego wraz z aktorami.
– Są różne rytmy, i rock, i blues dla dzieci, więc to jest bardzo ciekawe. Jest również pani Magdalena Idzik, mezzosopran, ona śpiewa taką piosenkę, która ma znamiona arii. Jest zimową królową, wróżką. Mamy też Sambora Czarnotę, który na zmianę z panem Krzysztofem Szczepaniakiem pełni funkcję narratora. Oni na początku w ogóle nie chcą słyszeć o bajce, bo mają laptopa, są zapracowani. Dzieci, może to nie jest ładne zachowanie, ale wyrzucają tego laptopa i zapraszają ich na wyprawę po bajkę, a oni się w to bardzo pięknie wciągają – podkreśla Danuta Chmurska.
Autorzy spektaklu wierzą, że da on widzom mnóstwo radości i wzruszeń, przenosząc – nawet jeśli tylko na chwilę – w zaczarowany świat wyobraźni i teatru, tak odmienny od zabieganej codzienności. Zakończenie ma wskazówkę zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych.
– Nie będę zdradzała zakończenia, ale to jest taka sugestia dla dorosłych, żeby na chwilę się zatrzymali i żeby w momencie, kiedy dziecko prosi: „opowiedz mi bajkę”, to żeby nie mówili: „nie pamiętam, nie wiem”. Każdy z nas tę bajkę nosi w sobie, tylko trzeba potrafić uruchomić pokłady wyobraźni – dodaje Danuta Chmurska.
Przygotowaniem chóru zajęła się Danuta Chmurska, aranżacjami – Dominik Chmurski, a reżyserią, aranżacją przestrzeni scenicznej i kostiumami – Beata Redo-Dobber. Kolejny spektakl odbędzie się 6 listopada. Wszystkie utwory zostaną również wydane na płycie.
Czytaj także
- 2024-11-18: Maciej Rock: „Must Be the Music” to jeden z moich ulubionych programów. Szczególnie wspominam Korę
- 2024-11-21: Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
- 2024-10-25: Alicja Węgorzewska: Opera Juliusz Cezar mimo historycznie odległego tła przedstawia te same namiętności, zazdrości i intrygi jak w obecnych czasach. I to jest jej największą siłą
- 2024-11-15: Alicja Węgorzewska: W Warszawskiej Operze Kameralnej sięgamy po rzadkie i trudne dzieła sprzed wieków. Chcemy zaprezentować widzom najwyższy kunszt
- 2024-10-17: Krzysztof Skórzyński: Wkrótce planuję co najmniej dwa nowe single. Jeżeli moja muzyka nie znajdzie słuchaczy, to nie będę miał do nikogo pretensji
- 2024-09-16: Piotr Zelt: Od października zaczynam wykłady w Warszawskiej Szkole Filmowej. Czasami trafiają się takie grupy, że zastanawiam się, po co oni chcą ten zawód uprawiać
- 2024-07-15: Aleksandra Popławska: Nadopiekuńczość i trzymanie dziecka pod parasolem ochronnym to przemoc psychiczna. Taka toksyczna relacja jak w spektaklu „Czułe słówka” to dobry temat dla psychologa
- 2024-07-22: Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia
- 2024-06-04: Magdalena Boczarska: Spektakl „Wypiór” rozprawia się z mitem romantyzmu i z postacią Adama Mickiewicza. Nasz wieszcz wcale nie był takim kryształowym bohaterem i wielkim patriotą, za jakiego go uznajemy
- 2024-07-03: Mateusz Banasiuk: Podczas studiów uczyliśmy się żonglerki maczugami i popisów cyrkowych. Te umiejętności przydały mi się w zawodzie aktora
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
Dziennikarka zauważa, że kształtowanie sprawczości u dzieci jest kluczowym aspektem ich rozwoju emocjonalnego, osobistego i społecznego. Jest wdzięczna swoim rodzicom za motywację, ale i wsparcie w tych momentach, kiedy nie wszystko szło po jej myśli. Teraz ona stara się być właśnie taką matką dla swojej nastoletniej córki.
Media
Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.