Mówi: | Danuta Chmurska |
Funkcja: | prezes Towarzystwa Muzycznego Artos im. Władysława Skoraczewskiego |
Muzyczna baśń operowa „Bajko, gdzie jesteś?” ze smokiem wegetarianinem i dobrymi złodziejami w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej
Tytułowe poszukiwanie bajki jest głównym tematem spektaklu, w którym dziecięca pomysłowość i bezmiar wyobraźni pomagają dorosłym w odnalezieniu radości życia, szczypty magii i czarów w codzienności. I choć rycerze, księżniczki czy smoki znane są już z wielu opowiadań i legend, to w tej baśni widzowie zobaczą je w nieco innej roli. Morał skierowany jest zarówno do dzieci, jak i do dorosłych. Ten wyjątkowy spektakl muzyczny można oglądać na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.
– To jest bajka o poszukiwaniu bajki i poruszaniu wyobraźni. I tę wyobraźnię można poruszyć u wszystkich: u dorosłych, u młodzieży i u dzieci. Dzisiaj, w dobie komputeryzacji i całej tej techniki, która postępuje błyskawicznie, często zapominamy o tym, czym może być wyobraźnia. A przecież im dłużej ta bajka może być w nas i im częściej będziemy potrafić tę bajkę odnaleźć, tym będziemy bardziej szczęśliwi i radośni – mówi agencji Newseria Lifestyle Danuta Chmurska, prezes Towarzystwa Muzycznego Artos im. Władysława Skoraczewskiego.
W tej muzycznej opowieści dzieci czeka niezwykła podróż przez magiczne krainy, spotkania z bohaterami rodem z bajek, ale jakby nieco odmienionymi.
– Na przykład smok nie jest straszny, tylko jest bardzo dobry i uwielbia warzywa, a nie znosi mięsa. Jest rycerz, który w ogóle nie lubi walczyć, jest bardzo nieśmiały. Są złodzieje, którzy jak coś znajdą albo ukradną, to natychmiast chcą to oddać. Są oczywiście księżniczki, bardzo rozkapryszone, bardzo znudzone tym, co mają na co dzień, i dzieci, które chcą wciągnąć ich w tę bajkę, powodują, że na twarzy jednej z nich gości uśmiech, choć ona się nazywa Smuteczka. Ta bajka uczy nas tego, żebyśmy potrafili zrozumieć i zaakceptować tych wszystkich, którzy są trochę inni niż my – tłumaczy Danuta Chmurska.
„Bajko, gdzie jesteś?” to muzyczna baśń operowa autorstwa Pauliny Zajkowskiej. Do magicznego świata zapraszają dziecięcy chórzyści zespołu Artos im. Władysława Skoraczewskiego wraz z aktorami.
– Są różne rytmy, i rock, i blues dla dzieci, więc to jest bardzo ciekawe. Jest również pani Magdalena Idzik, mezzosopran, ona śpiewa taką piosenkę, która ma znamiona arii. Jest zimową królową, wróżką. Mamy też Sambora Czarnotę, który na zmianę z panem Krzysztofem Szczepaniakiem pełni funkcję narratora. Oni na początku w ogóle nie chcą słyszeć o bajce, bo mają laptopa, są zapracowani. Dzieci, może to nie jest ładne zachowanie, ale wyrzucają tego laptopa i zapraszają ich na wyprawę po bajkę, a oni się w to bardzo pięknie wciągają – podkreśla Danuta Chmurska.
Autorzy spektaklu wierzą, że da on widzom mnóstwo radości i wzruszeń, przenosząc – nawet jeśli tylko na chwilę – w zaczarowany świat wyobraźni i teatru, tak odmienny od zabieganej codzienności. Zakończenie ma wskazówkę zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych.
– Nie będę zdradzała zakończenia, ale to jest taka sugestia dla dorosłych, żeby na chwilę się zatrzymali i żeby w momencie, kiedy dziecko prosi: „opowiedz mi bajkę”, to żeby nie mówili: „nie pamiętam, nie wiem”. Każdy z nas tę bajkę nosi w sobie, tylko trzeba potrafić uruchomić pokłady wyobraźni – dodaje Danuta Chmurska.
Przygotowaniem chóru zajęła się Danuta Chmurska, aranżacjami – Dominik Chmurski, a reżyserią, aranżacją przestrzeni scenicznej i kostiumami – Beata Redo-Dobber. Kolejny spektakl odbędzie się 6 listopada. Wszystkie utwory zostaną również wydane na płycie.
Czytaj także
- 2025-01-31: Jadwiga Jankowska-Cieślak i Daniel Olbrychski po 50 latach znów zagrają małżeństwo w sztuce „Przebłyski”. „To duża rozkosz spotkać się po tylu latach”
- 2025-02-18: Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
- 2025-02-11: Daniel Olbrychski: Praca mnie konserwuje, gdybym nie grał, tobym się błyskawicznie zestarzał. Walczę, żeby widzowie nie dostrzegali na scenie mojej osiemdziesiątki
- 2024-12-13: Alicja Węgorzewska: Nie wierzę w zabobony jak piątek trzynastego czy czarny kot. To my panujemy nad własnym losem
- 2025-01-09: Krystian Ochman: Uwielbiam musicale i bardzo chciałbym wrócić na taką scenę. Nigdy nie grałem w polskim musicalu, ale mógłbym spróbować
- 2024-11-18: Maciej Rock: „Must Be the Music” to jeden z moich ulubionych programów. Szczególnie wspominam Korę
- 2025-01-03: Maciej Rock: Nie mam ulubionego gatunku muzyki ani wykonawcy. Zetknięcie się z artystami wykonującymi muzykę rockową, mroczną czy disco polo jest niezwykle fascynujące
- 2024-12-06: Dawid Kwiatkowski: Nie nazwałbym się jurorem pobłażliwym, ale też nie jestem surowym oceniającym. Moje decyzje są sprawiedliwe i żadnej z nich nie żałuję
- 2024-11-28: Dawid Kwiatkowski: Uczestnicy „Must Be the Music” starają się zaczepiać nas na korytarzach. Ja uciekam, bo przed castingiem nie chcę wchodzić w żadne relacje
- 2024-11-25: Sebastian Karpiel-Bułecka: Jurorowanie to nie jest proste zadanie, ale bardzo mnie to rajcuje. Staram się być sprawiedliwy, szczery i rzetelny
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Adam Kszczot: Bardzo żałuję, że nie da się drugi raz wystartować w „Tańcu z gwiazdami”. W tym roku planuję za to z żoną pójść na kurs tańca
Biegacz zapewnia, że doskonale czuje się na parkiecie i choć musi jeszcze popracować nad techniką, to taniec sprawia mu mnóstwo przyjemności, poprawia nastrój i dodaje pozytywnej energii. Wiosną ubiegłego roku Adama Kszczota można było oglądać w „Tańcu z gwiazdami”. Partnerowała mu Katarzyna Vu Manh. Niestety jego przygoda z formatem trwała bardzo krótko.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Handel
Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.