Newsy

Tomasz Raczek: „Birdman”, Michael Keaton i Marion Cotillard to moi kandydaci do Oscarów 2015

2015-02-20  |  06:30

„Birdman” szarpnął mną tak mocno, że nie mógłbym głosować na inny film – twierdzi Tomasz Raczek. Jego zdaniem film w reżyserii Alejandra Gonzáleza Iñárritu powinien otrzymać trzy statuetki, a nie tylko za najlepszy film. Amerykańska Akademia Filmowa powinna docenić także Michaela Keatona oraz Emmę Stone. Wśród swoich faworytów w wyścigu po Oscara Tomasz Raczek wymienia także Marion Cotillard za rolę cierpiącej na depresję robotnicy w filmie braci Dardenne oraz J. K. Simmonsa, który wcielił się w postać kontrowersyjnego nauczyciela w obrazie „Whiplash”. 

Pod koniec stycznia „Birdman” zdobył nagrodę Gildii Producentów Amerykańskich, pokonując uważany za faworyta film „Boyhood”. To zwiększa jego szanse na statuetkę Oscara. W ciągu ostatnich siedmiu lat laureaci tego konkursu otrzymywali także nagrodę Amerykańskiej Akademii Filmowej w kategorii najlepszy film.

– Wiem, że jest wielu, którzy twierdzą, że nie lubią takiego kina, bo to jest kino „bebechowe”. To jest kino rodem z teatru, kino pokazujące aktorstwo grane metodą Stanisławskiego, czyli realistyczno-psychologiczną. Jestem człowiekiem teatru i filmu zarazem, dlatego „Birdman” absolutnie wypełnia moje zapotrzebowanie na filmy opowiadające o tym, czym jest ludzki los i starzenie się mówi Tomasz Raczek w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.

„Birdman” to opowieść o aktorze, który kiedyś zyskał sławę dzięki roli komiksowego superbohatera. Dziś starzejący się gwiazdor próbuje wystawić na Broadwayu sztukę, obsadzając siebie samego w roli aktora i reżysera. Aby osiągnąć cel, musi stawić czoła nie tylko licznym przeciwnościom losu, lecz także samemu sobie. Musi także udowodnić sobie, że to nie sława, pieniądze i popularność liczą się w życiu, lecz realizacja zadań, jakie każdy człowiek stawia przed sobą. Zdaniem Tomasza Raczka jest to film o człowieku, który stacza ostatnia walkę o samego siebie. W głównej roli wystąpił Michael Keaton, znany niegdyś z roli Batmana.

– To jest trochę film autobiograficzny. Prawda tego filmu i taka autorska pieczątka jest tak silna, że po pierwsze uważam, że to był naprawdę strzał w dziesiątkę i że „Birdman” powinien dostać Oscara za najlepszy film, a Michael Keaton powinien dostać Oscara za najlepszą rolę pierwszoplanową. A po drugie to jest film, który mną tak wstrząsnął, że do końca dnia już o niczym innym nie mogłem myśleć, tylko o nim – mówi Tomasz Raczek.

Keatonowi partneruje Emma Stone, znana polskiemu widzowi przede wszystkim z takich filmów, jak „Magia w blasku księżyca” i „Służące”. Zdaniem Tomasza Raczka w  „Birdmanie” świetnie wcieliła się w bohaterkę będącą głosem pokolenia dwudziestoparoletnich dziewczyn zbuntowanych, czujących, myślących, walczących o siebie, będących na granicy zatracenia siebie, ale nierezygnujących z tej walki.

– Uwielbiam ją i kupuję. Jest taka scena na dachu, kiedy ona wychodzi na dach z Edwardem Nortonem, w trakcie tej sceny pierwszy raz od lat miałem ochotę znaleźć się w filmie. Chciałem się znaleźć na tym dachu, odsunąłbym na bok Nortona i stanął zamiast niego naprzeciwko Emmy Stone. Wiem nawet, co bym jej powiedział, ciekaw jestem tylko, co ona by mi na to odpowiedziała. Rzadko mam takie wrażenie i rzadko tak czuję. Ale za to, że to poczułem, jestem wdzięczny Emmie Stone i życzę jej Oscara mówi Tomasz Raczek.

Krytyk jest też zachwycony Marion Cotillard, kandydatką do Oscara za rolę pierwszoplanową. Otrzymała ona nominację za rolę w filmie „Dwa dni, jedna noc” w reżyserii i według scenariusza braci Dardenne. Wcieliła się w nim w postać Sandry, robotnicy, która wraca do pracy po epizodzie depresyjnym. Pracodawca chce ją zwolnić, a kobieta ma dwa dni, aby przekonać kolegów do rezygnacji z premii, a w efekcie zachowania jej stanowiska. Za tę kreację Marion Cotillard otrzymała nagrodę dla najlepszej aktorki podczas 27. ceremonii wręczenia Europejskich Nagród Filmowych. 

– To jest monodram. Jest tam trochę osób, ale cały film zawieszono na Marion Cotillard, którą otoczono naturszczykami. Wśród nich jedna gwiazda, która ma się od nich nie odróżniać, ma grać tak jak naturszczyk. I ona gra warsztatowo tak fenomenalnie, że siedziałem z opadniętą szczęką i myślałem sobie: „Ta dziewczyna ma większy talent, niż podejrzewałem”. I jej się należy Oscar mówi Tomasz Raczek.

Statuetkę Oscara za drugoplanową rolę męską Tomasz Raczek chciałby zobaczyć w rękach J. K. Simmonsa. W filmie „Whiplash” w reżyserii i według scenariusza Damiena Chazelle'a wcielił się on w rolę nauczyciela, który stosuje bardzo okrutne metody wobec ucznia, aby wydobyć z niego wielkość i przekonać, że talent to nie wszystko, że konieczna jest także codzienna walka, by mógł on w pełni rozbłysnąć. Aby osiągnąć ten cel, stosuje przemoc psychologiczną, manipulację emocjami, a nawet rękoczyny. Za rolę tę J. K. Simmons otrzymał Złoty Glob oraz nagrodę Gildii Aktorów Ekranowych. 

– Film taki jak „Whiplash” nadaje się genialnie do tego, żeby podyskutować, porozmawiać, pokłócić się, poszarpać się, a przy okazji tego szarpania powiedzieć sobie w oczy parę słów prawdy i zrozumieć coś, z czym na co dzień wcale się nie zgadzamy, ale czujemy wewnątrz, że jest prawdziwe. J. K. Simmons, który gra tego okrutnego nauczyciela, zagrał go tak genialnie, tak wyjątkowo, że nie ma możliwości, żeby J. K. Simmons nie dostał w tym roku Oscara za najlepszą rolę drugoplanową – mówi Tomasz Raczek.

Ceremonia wręczenia nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej odbędzie się w nocy z 22 na 23 lutego.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Aleksandra Popławska: Nadopiekuńczość i trzymanie dziecka pod parasolem ochronnym to przemoc psychiczna. Taka toksyczna relacja jak w spektaklu „Czułe słówka” to dobry temat dla psychologa

Najnowsza sztuka warszawskiego Och-Teatru przedstawia losy matki – przedwcześnie owdowiałej, ekscentrycznej Aurory i jej córki Emmy, która jak najszybciej chce wyjść za mąż, by uwolnić się od wpływu rodzicielki. Aleksandra Popławska, wcielająca się w rolę tej pierwszej, zaznacza, że kobiety łączy bliska, ale trudna, wręcz toksyczna więź. Jej zdaniem podobne relacje można zaobserwować również w polskich domach. Dlatego też, ta opowieść z przesłaniem powinna skłonić odbiorców do przemyśleń, bo być może jakieś sytuacje w ich rodzinach wymagają szybkiego uzdrowienia. Spektakl „Czułe słówka” powstał na podstawie jednego z najgłośniejszych amerykańskich filmów sezonu 1983/1984, jednak teatralna wersja została nieco zmodyfikowana.

Edukacja

Cyfrowi nauczyciele będą wsparciem w nauce. To przyszłość sektora edukacji i szkoleń

Branża edukacyjna, szczególnie prywatny sektor szkoleń, coraz mocniej interesuje się technologią cyfrowych bliźniaków. Duże zainteresowanie wynika przede wszystkim z nieograniczonych możliwości skalowania biznesu, jakie daje ta technologia. Stworzenie takiego „awatara” i wyposażenie go w wiedzę ekspercką, jaką ma nauczyciel, trwa dwunastokrotnie krócej niż zdobycie uprawnień do nauczania w szkole. Technologię digital twins z czasem mogłyby przyjąć również szkoły, chociażby z uwagi na braki kadrowe. Tym bardziej że zmienia się profil uczniów, którzy oczekują ich zastosowania w procesie edukacji.

Edukacja

Dorośli nie umieją rozmawiać o dojrzewaniu ze swoimi dziećmi. Młodzi czerpią wiedzę głównie z internetu

Dojrzewanie i to, co w tym okresie dzieje się z ciałem i emocjami, to w wielu polskich domach wciąż temat tabu. Nawet jeśli rodzice i opiekunowie podejmują temat, to często się okazuje, że nie za bardzo wiedzą, jak mają o tym rozmawiać ze swoimi dziećmi. Młodzi najczęściej szukają odpowiedzi na swoje pytania i wątpliwości w internecie, jednak nie zawsze są to jakościowe treści, zgodne z aktualną wiedzą i pochodzące od wykwalifikowanych ekspertów. – Chcieliśmy stworzyć miejsce, gdzie znajdą bezpieczną wiedzę na temat wszystkiego, co się dzieje w ich ciele, głowie i duszy w tak ważnym momencie w ich życiu – mówi Olga Kwiecińska, założycielka i pomysłodawczyni Cześć Ciało.