Mówi: | Urszula Stępniak |
Funkcja: | właścicielka pracowni cukierniczej Słodki Muffin |
Torty okolicznościowe to już nie tylko pyszne słodkości, lecz prawdziwe dzieła sztuki
Artystyczne wypieki podbiły polski rynek, a oferta pracowni cukierniczych jest niezwykle bogata. Cukiernicy są w stanie zrealizować każde, nawet najbardziej wymagające, zamówienie. Dla dzieci torty z rozmaitymi postaciami z bajek lub w kształcie ulubionej zabawki, dla dorosłych misternie zdobione motywami kwiatowymi, konkretnymi napisami bądź elementami związanymi z pasją czy zawodem danej osoby. Wśród najmłodszych w tym sezonie królują Minionki, a jeśli chodzi o torty weselne – naked cake.
– Najczęściej zamawiane torty to torty weselne i torty dla dzieci. Torty dla dzieci zazwyczaj są barwne, kolorowe, z mnóstwem figurek, zazwyczaj z bajek lub kreskówek, natomiast torty weselne są zawsze inne i najczęściej ich wygląd zależy od tego, w jakim klimacie jest całe wesele – mówi agencji Newseria Urszula Stępniak, właścicielka pracowni cukierniczej Słodki Muffin.
Cukiernicy nie boją się podejmowania wyzwań i w żaden sposób nie ograniczają wyobraźni. Każde zamówienie ma szansę na realizację. A torty przyjmują najróżniejsze kształty i formy, od prostych po wyrafinowane.
– Na wesela często są wykonywane torty w stylu naked cake, tzw. gołe torty, czyli takie, gdzie widać każdą warstwę biszkoptu, kremu, który się pojawia, najczęściej są ozdobione kwiatami albo świeżymi owocami – mówi Urszula Stępniak.
W przypadku tortów dla dzieci najczęściej projektują je one same – sugerują kolorystykę, smak i wybierają, jakie figurki mają ozdobić ciasto.
– To są nasi najbardziej wymagający klienci. Zdarza się przy odbiorze, że sprawdzają, czy np. liczba pazurów w danej postaci jest zgodna z tym, co zostało do nas przesłane. W ostatnim sezonie najczęściej zamawiane są Minionki – to numer jeden. Dzieciaki najczęściej wybierają smaki lekkie, owocowe, decydują się na lekkie połączenia, np. krem malinowy ze świeżymi malinami. To hit i od kilku lat jest niezmienny – tłumaczy Urszula Stępniak.
Każdy tort jest wyceniany indywidualnie. Wszystko zależy od liczby porcji i stopnia trudności. Wykonanie jednego tortu może bowiem zająć cztery godziny, a innego – czternaście. Ceny zaczynają się od 15 złotych za porcję.
– Największy tort, który robiliśmy, to był tort na pięćset porcji, tort biznesowy, i to są torty, które kosztują najwięcej ze względu na liczbę porcji, którą mamy do przygotowania – mówi Urszula Stępniak.
Cukiernicy najwięcej pracy mają w okresie komunijnym,czyli w maju, oraz w sezonie stricte weselnym, czyli lipiec, sierpień, wrzesień i październik. Urszula Stępniak zdradza, że w tym czasie w każdą sobotę w jej pracowni powstaje od kilkunastu do kilkudziesięciu tortów ślubnych.
– Tak samo jak w kuchni, tak również w tortach występuje sezonowość. W sezonie wiosenno-letnim dominują smaki owocowe, mamy wtedy świeże owoce i bardzo często ich używamy, co tydzień używamy kilkunastu kilogramów świeżych owoców do tortu, natomiast w sezonie jesienno-zimowym musimy się ratować już konfiturami i innymi elementami, które sami wykonujemy wcześniej. Już w tej chwili pracujemy nad recepturami na przyszły sezon zimowy – wyjaśnia Urszula Stępniak.
Na małe przyjęcia organizowane w najbliższym gronie klienci bardzo często w domu bądź w restauracji tworzą candy bar. Wtedy też oprócz bądź też zamiast tortu zamawiają również inne słodycze.
– Wtedy pojawiają się babeczki, makaroniki, cake popsy, desery w monoporcjach. Bardzo często na przyjęcie weselne oprócz tortu weselnego przygotowujemy candy bar, natomiast wtedy liczba osób jest dużo większa, więc zajmujemy się wszystkim sami od A do Z – oprócz przygotowania samych słodyczy również przygotowujemy dekoracje, jedziemy na miejsce, rozstawiamy cały słodki stół, a następnego dnia przyjeżdżamy i zabieramy wszystkie naczynia – dodaje Urszula Stępniak.
Czytaj także
- 2023-08-22: Branża ślubna wciąż boryka się ze skutkami pandemii, inflacji i wojny. Wesel jest coraz mniej, zwłaszcza średniobudżetowych
- 2019-07-26: Polski rynek ślubny prężnie się rozwija. Obecnie jest wart blisko 10 mld zł
- 2019-05-17: Cenniejsze prezenty komunijne trzeba zgłosić do fiskusa. Od darowizn podatek nigdy się nie przedawnia
- 2019-05-07: Organizacja pierwszej komunii kosztuje rodziców średnio 1,1 tys. zł. Najwięcej pochłoną wydatki na przyjęcie i prezenty
- 2018-08-22: W tym roku ślubny styl boho powoli ustępuje miejsca królewskiemu stylowi glamour
- 2018-04-27: W maju Polaków czekają spore wydatki. Na organizację komunii dziecka muszą przeznaczyć średnio 3,6 tys. zł
- 2017-11-28: Firmy coraz częściej wykorzystują wyroby cukiernicze do promocji. W cukiernictwie biznesowym hitem są babeczki i torty z logotypami
- 2015-07-31: Pokazy sztucznych ogni lub występ iluzjonisty – nowoczesne wesela zaskakują oryginalnością
- 2014-07-29: Popularnymi prezentami na baby shower są torty pieluszkowe i bukiety z ubranek
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Karolina Malinowska: Wraca zainteresowanie czytelnictwem wśród dzieci. To jednoczy pokolenia i rozwija więzi rodzinne
Była modelka przekonuje, że czas spędzony wspólnie z dziećmi przy książce na pewno zaprocentuje w przyszłości. Ważne jest nie tylko czytanie maluchom, ale także zachęcanie ich do tego, by w kolejnych latach nie smartfon czy tablet, ale książka była ich najlepszym przyjacielem. W obliczu rozwoju nowoczesnych technologii Karolina Malinowska dostrzega ich potencjał w promowaniu czytelnictwa. Umożliwiają one na przykład tworzenie spersonalizowanych publikacji skrojonych na miarę naszych potrzeb.
Problemy społeczne
Firmy stawiają na coraz większą autonomię pracowników. To ważne szczególnie dla młodego pokolenia
Celem pracodawców stają się samodzielne, zmotywowane, wydajne i kreatywne zespoły. W przeciwieństwie do tradycyjnych te samozarządzające się teamy pracują autonomicznie bez ciągłej kontroli, a każdy pracownik jest właścicielem swoich celów, zadań i obowiązków, aby osiągnąć wyniki. – W organizacjach, które wprowadzają koncepcje samoorganizujących się zespołów, niewątpliwie możemy mówić o zwiększeniu zaangażowania – ocenia Tina Sobocińska, doradczyni strategiczna HR i założycielka HR4future.
Media
Adam Kszczot: Radek Majdan to człowiek niezwykle mądry życiowo. Cieszę się też, że mogłem od ludzkiej strony poznać Kubę Rzeźniczaka
Biegacz zaznacza, że udział w formacie „Mistrzowskie pojedynki. Eternal Glory” poszerzył jego horyzonty i dał mu nowe spojrzenie na ludzi i ich historie. Adam Kszczot podkreśla, że każdy uczestnik wniósł do programu coś unikalnego. Ich sylwetki i życiowe doświadczenia mogą więc być dla widzów przykładem i inspiracją. On sam jest pod dużym wrażeniem Radosława Majdana i Jakuba Rzeźniczaka.