Mówi: | Kamdi Sosnowska |
Funkcja: | architekt, ekspert marki Dekoral |
We wnętrzach Polacy najbardziej lubią stonowane kolory. Tylko nieliczni decydują się na łączenie intensywnych barw
Stonowane kolory z ciepłej palety beży i brązów, naturalne materiały i przytulny, rodzinny charakter – z badań wynika, że właśnie takie wnętrza Polacy lubią najbardziej. Jeśli decydują się na dynamiczne połączenia kolorystyczne, to najczęściej w kuchni, pokoju dziecięcym i łazience. Tutaj stawiają na czerwień, amarant, turkus i błękit.
– Lubimy stonowane kolory i subtelne połączenia, ale to się powoli zmienia. Beże nie pobudzają naszych zmysłów, nie są kolorami, które wzmagają w nas twórczość. Myślę, że trochę koloru każdemu się przyda. Spotykam się z wieloma ludźmi, którzy potrzebują dynamicznego połączenia i we wnętrzu dużo jest czerwieni połączonej z szarym, jest dużo czerni z bielą. Myślę, że to jest dobry kierunek – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Kamdi Sosnowska, architekt, ekspert marki Dekoral.
Eksperci przyznają, że przy aranżacji wnętrz większość Polaków boi się eksperymentów i tylko nieliczni stawiają na odważne kolory i niebanalny wystrój. Wygrywa przyzwyczajenie i rutyna.
– Polacy lubią połączenia jasnego i ciemnego beżu, czasami trochę brązu (10 proc. badanych). Są też tacy, którzy lubią łączyć jasny niebieski w kolorze morza z żakardowym amarantem – i to też jest 10 proc. ankietowanych. Są również romantycy (8 proc.), którzy łączą beż z delikatnym różem. Ja na to mówię „Prowansja”, bo to jest ta cała gama kolorystyczna różanych kwiatów – podkreśla Kamdi Sosnowska.
Kamdi Sosnowska tłumaczy, że mieszkanie można podzielić na cztery strefy kolorystyczne, czyli salon, sypialnia, łazienka i kuchnia.
– Salon i sypialnia są zazwyczaj w beżach, ponieważ one się kojarzą z elegancją. Dobrze wyglądają ciemne meble na tle tych jasnych, beżowych ścian, a myślę, że w Polsce właśnie takie ciemne, drewniane, ciężkie meble są popularne, bo kojarzą nam się z porządnym rzemiosłem – tłumaczy Kamdi Sosnowska.
Na większe żonglowanie kolorami Polacy pozwalają sobie w kuchni i łazience.
– W kuchni mamy czerwień i szarość, czyli bardziej nowocześnie. Czerwień jest bardzo dobra w kuchni, bo pobudza nas ,a białe i srebrne dodatki ładnie wyglądają na tle tych kolorów. Jeżeli chodzi o łazienkę, to tutaj mamy kolor niebieski, bo kojarzy nam się z odpoczynkiem, relaksem, miłymi wspomnieniami z wakacji. On się często w łazience pojawia w różnych odcieniach, ciemniejszych i jaśniejszych – dodaje Kamdi Sosnowska.
Żywe i intensywne kolory dominują również w pokojach dziecięcych. To zazwyczaj najbardziej barwne pomieszczenia w całym domu, najczęściej pojawia się tam róż, błękit i zieleń.
Czytaj także
- 2024-02-05: Rekordowe wyniki lotniska w Gdańsku. Rozbudowa siatki połączeń pozwoli na obsłużenie w tym roku ponad 6 mln pasażerów
- 2023-07-13: Izabela Trojanowska: Kiedyś studiowałam w Gdyni i było mi tam tak dobrze, że nie chciałam wyjeżdżać. Teraz myślę o tym, by znów pomieszkiwać nad morzem
- 2023-04-05: PLICH: Poszerzam działalność atelier o projektowanie wnętrz. W ofercie mam już ceramikę i szkło artystyczne, a niebawem pojawią się meble i obrazy
- 2023-05-02: PLICH: Aranżacja ołtarzy i dobór tekstyliów w kościołach to ważna kwestia. Rażą mnie kiepskiej jakości tkaniny i plastikowe wazony, które nijak się mają do polichromii i złoceń
- 2023-02-03: Oversizowe garnitury, dżins, koronki i kwiaty 3D najważniejszymi trendami w modzie na sezon wiosna/lato 2023. W kolorystyce dominują odcienie świeże, soczyste i energetyczne
- 2023-02-24: Mariola Bojarska-Ferenc: Wybierajmy z mody to, co pasuje do naszej sylwetki. Nie hołdujmy bezmyślnie trendom i nie traktujmy ubrań jak jednorazówek na zakupy
- 2022-09-20: Anna Korcz: Nie ukrywam, że jestem trochę próżna. W moim zawodzie lubimy się mizdrzyć i błyszczeć
- 2022-09-19: Monika Richardson: Nie ubieram się u projektantów, tylko kupuję ubrania w sklepie. Jak bym mogła, to chodziłabym wyłącznie w soczystej zieleni
- 2022-07-18: Doda: Po wielu latach grania muzyki rockowej i po różnych upadkach, wzlotach i problemach prywatnych odnalazłam się w muzyce dance’owej
- 2021-04-20: Dorota Szelągowska: Powinniśmy być wdzięczni za wszystko, co spotyka nas w życiu. Z każdych złych chwil po czasie wychodzi coś dobrego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Film
Tomasz Dedek: Trzy dekady temu wziąłem udział w zdjęciach do „Listy Schindlera” Stevena Spielberga. Film był za długi i niestety cały mój wątek wycięli
W „Liście Schindlera” Tomasz Dedek wcielił się w rolę gestapowca. Niestety wątek z jego udziałem został wycięty z filmu. Mimo wszystko aktor cieszy się, że dane mu było współpracować ze Stevenem Spielbergiem, bo to dla niego prawdziwy wirtuoz kina, którego podziwia od wielu lat. Jak wspomina, na planie wiele wymagał, ale nie tworzył niepotrzebnych barier i nie dystansował się, natomiast był niezwykle otwarty i życzliwy.
Gwiazdy
Jan Wieczorkowski: W ogóle nie mam wyczucia w kwestii kupowania prezentów. Sam kilka razy dostałem wody toaletowe, które po prostu do mnie nie pasowały
Aktor grający jedną z głównych ról w spektaklu „Wyjątkowy prezent” w reżyserii Tomasza Sapryka przyznaje, że w życiu prywatnym również zdarzyły mu się nietrafione prezenty, które szybko wylądowały w koszu. Zwykle były to perfumy czy wody kolońskie, których kompozycja zapachowa w ogóle mu nie odpowiadała. Jeśli natomiast chodzi o wybór okolicznościowych upominków dla innych, to Jan Wieczorkowski zdradza, że zawsze zdaje się w tej kwestii na gust i intuicję żony. Sam zupełnie nie ma do tego głowy.
Handel
Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
Makarony stają się coraz nowocześniejszą kategorią na rynku spożywczym. Konsumenci mają do wyboru m.in. szereg makaronów warzywnych, bezglutenowych, a także funkcjonalnych, których regularne spożywanie ma pomagać w walce z chorobami cywilizacyjnymi, jak cukrzyca, otyłość czy miażdżyca. To m.in. w ten segment rynku chce w najbliższych latach inwestować notowany na warszawskiej giełdzie producent Makarony Polskie. Spółka podkreśla, że wyzwaniem dla dalszego rozwoju firm z branży spożywczej pozostają rosnące koszty działalności, braki kadrowe, a także niestabilność cenowa.