Mówi: | Kamdi Sosnowska |
Funkcja: | architekt, ekspert marki Dekoral |
We wnętrzach Polacy najbardziej lubią stonowane kolory. Tylko nieliczni decydują się na łączenie intensywnych barw
Stonowane kolory z ciepłej palety beży i brązów, naturalne materiały i przytulny, rodzinny charakter – z badań wynika, że właśnie takie wnętrza Polacy lubią najbardziej. Jeśli decydują się na dynamiczne połączenia kolorystyczne, to najczęściej w kuchni, pokoju dziecięcym i łazience. Tutaj stawiają na czerwień, amarant, turkus i błękit.
– Lubimy stonowane kolory i subtelne połączenia, ale to się powoli zmienia. Beże nie pobudzają naszych zmysłów, nie są kolorami, które wzmagają w nas twórczość. Myślę, że trochę koloru każdemu się przyda. Spotykam się z wieloma ludźmi, którzy potrzebują dynamicznego połączenia i we wnętrzu dużo jest czerwieni połączonej z szarym, jest dużo czerni z bielą. Myślę, że to jest dobry kierunek – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Kamdi Sosnowska, architekt, ekspert marki Dekoral.
Eksperci przyznają, że przy aranżacji wnętrz większość Polaków boi się eksperymentów i tylko nieliczni stawiają na odważne kolory i niebanalny wystrój. Wygrywa przyzwyczajenie i rutyna.
– Polacy lubią połączenia jasnego i ciemnego beżu, czasami trochę brązu (10 proc. badanych). Są też tacy, którzy lubią łączyć jasny niebieski w kolorze morza z żakardowym amarantem – i to też jest 10 proc. ankietowanych. Są również romantycy (8 proc.), którzy łączą beż z delikatnym różem. Ja na to mówię „Prowansja”, bo to jest ta cała gama kolorystyczna różanych kwiatów – podkreśla Kamdi Sosnowska.
Kamdi Sosnowska tłumaczy, że mieszkanie można podzielić na cztery strefy kolorystyczne, czyli salon, sypialnia, łazienka i kuchnia.
– Salon i sypialnia są zazwyczaj w beżach, ponieważ one się kojarzą z elegancją. Dobrze wyglądają ciemne meble na tle tych jasnych, beżowych ścian, a myślę, że w Polsce właśnie takie ciemne, drewniane, ciężkie meble są popularne, bo kojarzą nam się z porządnym rzemiosłem – tłumaczy Kamdi Sosnowska.
Na większe żonglowanie kolorami Polacy pozwalają sobie w kuchni i łazience.
– W kuchni mamy czerwień i szarość, czyli bardziej nowocześnie. Czerwień jest bardzo dobra w kuchni, bo pobudza nas ,a białe i srebrne dodatki ładnie wyglądają na tle tych kolorów. Jeżeli chodzi o łazienkę, to tutaj mamy kolor niebieski, bo kojarzy nam się z odpoczynkiem, relaksem, miłymi wspomnieniami z wakacji. On się często w łazience pojawia w różnych odcieniach, ciemniejszych i jaśniejszych – dodaje Kamdi Sosnowska.
Żywe i intensywne kolory dominują również w pokojach dziecięcych. To zazwyczaj najbardziej barwne pomieszczenia w całym domu, najczęściej pojawia się tam róż, błękit i zieleń.
Czytaj także
- 2025-06-03: Maciej Pertkiewicz: Kasia Dowbor na planie programu interesowała się remontami i była dociekliwa. Niczego nie udawała tylko na potrzeby zdjęć
- 2025-04-08: Eliza Gwiazda: Polskie hotele to już nie są te sprzed 10-15 lat. Nie ma takiej zachcianki, której pięciogwiazdkowe obiekty by nie spełniły
- 2024-10-28: Beata Tadla: Nowe studio „Pytania na śniadanie” jest bardzo uniwersalne. Wszystko mi w nim pasuje i nie ma kakofonii kolorystycznej
- 2024-11-19: Qczaj: Nie lubię oglądać horrorów. Ich negatywna energia powoduje u mnie rozedrganie
- 2024-09-06: Rafał Zawierucha: Kocham remonty i nadzorowanie wszystkiego. Wspaniale sprawdzam się w dyrygowaniu i rozdzielaniu obowiązków
- 2024-06-12: Katarzyna Dowbor: Uwielbiam remonty. Gdybym nie była dziennikarką, to zostałabym scenografką albo architektem wnętrz
- 2024-05-21: Lara Gessler: Moje aktualne mieszkanie jest już szesnastym. Połowy kuchni jeszcze nie pokazuję, bo nie mam blatu kuchennego
- 2024-02-05: Rekordowe wyniki lotniska w Gdańsku. Rozbudowa siatki połączeń pozwoli na obsłużenie w tym roku ponad 6 mln pasażerów
- 2023-07-13: Izabela Trojanowska: Kiedyś studiowałam w Gdyni i było mi tam tak dobrze, że nie chciałam wyjeżdżać. Teraz myślę o tym, by znów pomieszkiwać nad morzem
- 2023-04-05: PLICH: Poszerzam działalność atelier o projektowanie wnętrz. W ofercie mam już ceramikę i szkło artystyczne, a niebawem pojawią się meble i obrazy
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Architekt zaznacza, że praca przy realizacji programu „Nasz nowy dom” to dla niego nie tylko ciekawe doświadczenie zawodowe, ale także możliwość spotkania na swojej drodze różnych fachowców. Jedną z takich niezwykle zdolnych i kreatywnych osób jest niewątpliwie Darek „Stolarz”, który niedawno dołączył do popularnego formatu Polsatu. Maciej Pertkiewicz już dostrzega plusy tej współpracy i wierzy, że przed nimi jeszcze wiele nietuzinkowych projektów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.