Newsy

Andrzej Krzywy: Nad morzem ludzie leżą obok siebie jak śledzie, a artyści wciąż nie mogą pracować. Zapasy na koncie się kończą

2020-09-04  |  06:23

Muzycy stanowią jedną z ostatnich grup zawodowych, która z powodu pandemii koronawirusa nadal nie może pracować i wykonywać swoich obowiązków. Andrzej Krzywy tłumaczy, że większość wydarzeń kulturalnych została przeniesiona na następny rok. Jego zdaniem w działaniach obecnego rządu brakuje konsekwencji. Artyści, podobnie jak inne grupy, chcieliby powrócić do aktywności zawodowej. Obostrzenia wyjątkowo boleśnie odbijają się na ich sytuacji ekonomicznej.

Andrzej Krzywy zaznacza, że kryzys trwa już bardzo długo i najprawdopodobniej nie zakończy się przynajmniej do końca bieżącego roku. To wywołuje niepokój wśród muzyków, którzy zarabiają na utrzymanie rodzin, grając koncerty i jeżdżąc w trasy koncertowe. Główne źródło ich dochodu zostało zablokowane.

– Nie jest to dla nas łatwy rok. Przed nami druga połowa, która również nie zapowiada się kolorowo, bo wszystkie imprezy zostały odwołane albo przełożone. Trzeba się jednak uzbroić w cierpliwość, czekać, aż wszystko minie i wrócimy do tego, co kochamy najbardziej, czyli do koncertów – mówi w rozmowie z agencją Newseria Lifestyle Andrzej Krzywy.

Wokalista tłumaczy, że działania rządu dotyczące wprowadzania obostrzeń sanitarnych wydają mu się nielogiczne. Zaznacza, że ludzie po tygodniach spędzonych w zamknięciu przestali przejmować się rozprzestrzeniającym się wirusem. Sytuacja w kraju napawa niepokojem. Decyzje wydają się pozbawione konsekwencji.  

– Kiedy dziennie chorowało 30 osób, cała Polska siedziała zamknięta w domach. Obecnie dochodzi do tysiąca zarażeń, padają rekordy. Tymczasem na przykład nad morzem nikt nie chodzi w masce. Ludzie leżą obok siebie jak śledzie, a my artyści wciąż nie możemy pracować. Według mnie jest to niesprawiedliwe. Pozostaje jednak patrzeć w przyszłość z nadzieją i wierzyć, że wrócą normalne czasy – tłumaczy.  

Lider De Mono zwraca uwagę, że inne grupy zawodowe już od kilku miesięcy są czynne zawodowo. Życie ludzi powoli wraca do normalności i równowagi ekonomicznej. Podczas gdy świat walczy ze skutkami pandemii, kultura w Polsce odmrażana jest bardzo powoli. To powoduje, że wielu artystów martwi się o swoją przyszłość.

– Nigdy nie byłem żebrakiem, zawsze byłem samowystarczalny. Niemniej jednak zapasy, które znajdowały się na koncie, powoli się kończą. Artyści to tacy sami ludzie jak wszyscy inni. Mamy kredyty, zobowiązania, rodziny, dzieci, które trzeba utrzymać. Cały czas ufam i wierzę, że ktoś wreszcie o nas pomyśli. Jesteśmy jedną z ostatnich branż, które dalej nie mogą pracować. Nie chcę marudzić czy lamentować, jednak zwracam się do pana premiera: proszę o nas pamiętać – zaznacza Andrzej Krzywy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Artur Barciś: Często sąsiedzi nic o sobie nie wiedzą. Mój spektakl „Barabuum!” prowokuje do tego, żeby się poznać i podzielić swoimi skrytymi pragnieniami

– „Barabuum!” to dramat psychologiczny, farsa i komedia romantyczna w jednym – tak o swoim najnowszym spektaklu mówi reżyser. Artur Barciś zabiera widzów w emocjonalną i zwariowaną podróż przez małżeńskie życie dwóch par. Ich z pozoru normalne relacje zostają zaburzone podczas pewnego wieczoru w nowoczesnym mieszkaniu. Nieoczekiwane odkrycie zmienia sąsiedzkie i małżeńskie stosunki w arenę emocji, konfrontacji i głęboko skrywanych uczuć. Twórcy mają nadzieję, że ta sztuka pozwoli widzom spojrzeć z zupełnie nowej perspektywy nie tylko na życie bohaterów, ale i na swoje własne.

Muzyka

Luna: Trochę podupadłam na zdrowiu i mój głos nie działa tak, jak bym chciała. Czuję się bezradna i bezsilna

Przed wyjazdem na Konkurs Eurowizji reprezentantka Polski nie ukrywa, że boryka się z problemami zdrowotnymi, a bezradność i zwątpienie mieszają się z nadzieją i chęcią pokonania swoich słabości. By jak najlepiej zadbać o swoje struny głosowe, na jakiś czas zrezygnowała z koncertów. Teraz robi wszystko, by jej głos wrócił do formy i by mogła godnie się zaprezentować na scenie w Malmö.

Farmacja

Sztuczna inteligencja pomaga odkrywać nowe leki. Skraca czas i obniża koszty badań klinicznych

Statystycznie tylko jedna na 10 tys. cząsteczek testowanych w laboratoriach firm farmaceutycznych pomyślnie przechodzi wszystkie fazy badań. Jednak zanim stanie się lekiem rynkowym, upływa średnio 12–13 lat. Cały ten proces jest nie tylko czasochłonny, ale i bardzo kosztowny – według EFPIA przeciętne koszty opracowania nowego leku sięgają obecnie prawie 2 mld euro. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala jednak obniżyć te koszty i skrócić cały proces. – Dzięki AI preselekcja samych cząsteczek, które wchodzą do badań klinicznych, jest o wiele szybsza, co zaoszczędza nam czas. W efekcie pacjenci krócej czekają na nowe rozwiązania terapeutyczne – mówi Łukasz Hak z firmy Johnson & Johnson Innovative Medicine, która wykorzystuje AI w celu usprawnienia badań klinicznych i opracowywania nowych, przełomowych terapii m.in. w chorobach rzadkich.