Mówi: | Rafał Bohdanowicz |
Funkcja: | dyrektor generalny |
Firma: | Essilor Polonia |
Promienie UV szkodliwe dla oczu. Także jesienią i zimą
Ponad 3 miliony ludzi na świecie co roku traci wzrok przez nadmierną ekspozycję na promieniowanie UV. Dlatego inicjatorzy ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Chroń swój wzrok cały rok” chcą uświadomić Polakom, jak szkodliwe są promienie UV dla oczu i jak groźne dla wzroku choroby mogą spowodować, bez względu na warunki pogodowe.
Oko to jedyny ludzki narząd wewnętrzny, który jest wystawiony na bezpośrednie oddziaływanie promieni UV. W dodatku jest na to narażony przez 365 dni w roku, bez względu na warunki pogodowe. 40 proc. promieniowania dociera do nas, gdy nie jesteśmy w pełnym słońcu – wynika z informacji przedstawionych na stronie internetowej kampanii (www.chronswojwzrok.pl).
– Znamy szkodliwe działanie w kontekście ochrony skóry, natomiast nie wszyscy wiedzą, że to promieniowanie działa szkodliwie na nasz układ wzrokowy – mówi agencji informacyjnej Newseria Rafał Bohdanowicz, dyrektor generalny firmy Essilor Polonia, jednego z partnerów przedsięwzięcia.
Eksperci przestrzegają, że promienie UV odpowiadają za takie choroby jak zaćma. W skrajnych przypadkach może się to skończyć utratą wzroku. Co roku z powodu zbyt długiej ekspozycji na UV ślepnie 3,2 mln ludzi. Na działanie UV trzy razy bardziej narażone są dzieci.
Na groźne efekty promieni UV organizatorzy kampanii chcą zwrócić uwagę poprzez takie inicjatywy, jak nałożenie żółtych okularów znanym polskim pomnikom. Okulary pojawiły się m.in. na pomniku Agnieszki Osieckiej w Warszawie, na nosach krasnali wrocławskich czy na pomniku Starego Marycha w Poznaniu.
Dyrektor generalny Essilor Polonia tłumaczy, skąd pomysł na żółte okulary.
– Pomniki cały dzień stoją na słońcu, w związku z czym pomyśleliśmy, że jest to dobry pomysł na to, żeby w inspirujący sposób pokazać problem – dodaje Bohdanowicz.
Akcja ma swoją stronę internetową (www.chronswojwzrok.pl), na której można znaleźć ciekawe informacje na temat zagrożeń promieniowania UV dla oczu oraz informacje o sposobach ochrony przed jego szkodliwym działaniem.
Czytaj także
- 2025-04-02: Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-04-04: Dziś premiera drugiego albumu Wiktora Dyduły. „Serwuję dużą gamę najróżniejszych emocji”
- 2025-01-21: Radosław Majdan: W ferie jedziemy z chłopcami w góry. Nie umiem jeździć na nartach i nie ciągnie mnie na stok
- 2024-12-30: Nowy rok to dobry moment na refleksję nad celami finansowymi. Polacy mają coraz większą świadomość konieczności budowania kapitału
- 2024-12-13: Luna: Fajną opcją jest praca w sylwestra zamiast skupiania się na zabawie. Jeszcze nie mam planów na ten czas
- 2024-09-17: Monika Mrozowska: Zrezygnowałam z wielu projektów zawodowych, żeby się przygotować do nowego roku szkolnego. Dzieciakom zależy na tym, żebym miała dla nich czas
- 2024-09-25: Barbara Kurdej-Szatan: Moda ekologiczna jest nam bardzo bliska. Kupuję ciuchy lepszej jakości, ale dużo rzadziej
- 2024-08-30: Katarzyna Cichopek: Mamy z Maciejem tyle zajętości związanych z produkcjami Polsatu, że musieliśmy zrobić sobie przerwę od naszego podcastu
- 2024-08-21: Rafał Zawierucha: Bardzo się ekscytuję udziałem w „Tańcu z gwiazdami” i już nie mogę się doczekać odcinków na żywo. Lubię tańce klasyczne, ale nieco obawiam się szybkich
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Żywienie
Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.