Newsy

Polacy na śniadanie jedzą głównie kanapki i płatki. Niecały procent ludzi poświęca na jego zjedzenie więcej niż pół godziny

2015-08-31  |  06:00

Ponad 80 proc. Polaków zdaje sobie sprawę z tego, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem i bez niego nie ruszają się z domu. Większość na jedzenie poświęca od 5 do 15 minut. W menu najczęściej królują kanapki, owsianka, musli i owoce. Z badań wynika, że podczas jedzenia Polacy znajdują także czas na surfowanie po sieci.

83 proc. badanych osób je śniadanie w domu, 14 proc. pakuje sobie jakieś kanapki albo musli do pracy, a 5 proc. w ogóle nie jada śniadań – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Karolina Czechova z MixIt.pl.

Badanie „Śniadanie po polsku” przeprowadzono wśród 800 osób. 80 proc. stanowiły kobiety, a 20 proc. mężczyźni. Okazuje się jednak, że obie grupy mają podobne nawyki żywieniowe.

Jest w Polsce taka tradycja kanapkowa, czyli w pracy przede wszystkim jemy kanapki i są to zazwyczaj posiłki na zimno, ewentualnie przygrzewamy je w mikrofali. Wszystko wskazuje jednak na to, że w ostatnich kilku latach Polacy są coraz bardziej świadomi tego, co jedzą, zaczynają jeść zdrowiej i na śniadanie wybierają musli albo kaszę – mówi Karolina Czechova.

71 proc. Polaków na poranny posiłek przeznacza 5-15 minut, 19 proc. – 15-30 minut, a niecały procent – ponad pół godziny. Śniadania zazwyczaj są urozmaicone – raz na słodko, innym razem słono lub pikantnie. Wyłącznie słodkie smaki preferuje 21 proc. badanych.

Bardzo ważne jest to, żeby rano wypić przynajmniej szklankę wody albo ewentualnie sok, który doda nam potrzebne sacharydy. I później w pracy możemy wypić np. kawę lub herbatę. Z badań wynika, że Polacy najczęściej popijają swoje kanapki kawą lub wodą – mówi Karolina Czechova.

Blisko 22,6 proc. ankietowanych przy śniadaniu rozmawia z domownikami, a 21,7 proc. całą uwagę poświęca tylko jedzeniu. Kolejna duża grupa respondentów (21 proc.) przyznaje, że podczas porannego posiłku przegląda internet, 13,5 proc. – ogląda telewizję, 11 proc. – słucha radia, a 5 proc. – czyta gazetę.

Z badań wynika, że podczas śniadania kobiety najczęściej rozmawiają z domownikami, a mężczyźni przeglądają internet – dodaje Karolina Czechova.

Dietetycy podkreślają, że śniadanie powinno być zdrowe i pożywne, bo jako pierwszy posiłek w ciągu dnia dostarcza ono organizmowi paliwa energetycznego, poprawia samopoczucie i zwiększa koncentrację.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.