Mówi: | Urszula Stępniak |
Funkcja: | właścicielka pracowni cukierniczej Słodki Muffin |
Torty okolicznościowe to już nie tylko pyszne słodkości, lecz prawdziwe dzieła sztuki
Artystyczne wypieki podbiły polski rynek, a oferta pracowni cukierniczych jest niezwykle bogata. Cukiernicy są w stanie zrealizować każde, nawet najbardziej wymagające, zamówienie. Dla dzieci torty z rozmaitymi postaciami z bajek lub w kształcie ulubionej zabawki, dla dorosłych misternie zdobione motywami kwiatowymi, konkretnymi napisami bądź elementami związanymi z pasją czy zawodem danej osoby. Wśród najmłodszych w tym sezonie królują Minionki, a jeśli chodzi o torty weselne – naked cake.
– Najczęściej zamawiane torty to torty weselne i torty dla dzieci. Torty dla dzieci zazwyczaj są barwne, kolorowe, z mnóstwem figurek, zazwyczaj z bajek lub kreskówek, natomiast torty weselne są zawsze inne i najczęściej ich wygląd zależy od tego, w jakim klimacie jest całe wesele – mówi agencji Newseria Urszula Stępniak, właścicielka pracowni cukierniczej Słodki Muffin.
Cukiernicy nie boją się podejmowania wyzwań i w żaden sposób nie ograniczają wyobraźni. Każde zamówienie ma szansę na realizację. A torty przyjmują najróżniejsze kształty i formy, od prostych po wyrafinowane.
– Na wesela często są wykonywane torty w stylu naked cake, tzw. gołe torty, czyli takie, gdzie widać każdą warstwę biszkoptu, kremu, który się pojawia, najczęściej są ozdobione kwiatami albo świeżymi owocami – mówi Urszula Stępniak.
W przypadku tortów dla dzieci najczęściej projektują je one same – sugerują kolorystykę, smak i wybierają, jakie figurki mają ozdobić ciasto.
– To są nasi najbardziej wymagający klienci. Zdarza się przy odbiorze, że sprawdzają, czy np. liczba pazurów w danej postaci jest zgodna z tym, co zostało do nas przesłane. W ostatnim sezonie najczęściej zamawiane są Minionki – to numer jeden. Dzieciaki najczęściej wybierają smaki lekkie, owocowe, decydują się na lekkie połączenia, np. krem malinowy ze świeżymi malinami. To hit i od kilku lat jest niezmienny – tłumaczy Urszula Stępniak.
Każdy tort jest wyceniany indywidualnie. Wszystko zależy od liczby porcji i stopnia trudności. Wykonanie jednego tortu może bowiem zająć cztery godziny, a innego – czternaście. Ceny zaczynają się od 15 złotych za porcję.
– Największy tort, który robiliśmy, to był tort na pięćset porcji, tort biznesowy, i to są torty, które kosztują najwięcej ze względu na liczbę porcji, którą mamy do przygotowania – mówi Urszula Stępniak.
Cukiernicy najwięcej pracy mają w okresie komunijnym,czyli w maju, oraz w sezonie stricte weselnym, czyli lipiec, sierpień, wrzesień i październik. Urszula Stępniak zdradza, że w tym czasie w każdą sobotę w jej pracowni powstaje od kilkunastu do kilkudziesięciu tortów ślubnych.
– Tak samo jak w kuchni, tak również w tortach występuje sezonowość. W sezonie wiosenno-letnim dominują smaki owocowe, mamy wtedy świeże owoce i bardzo często ich używamy, co tydzień używamy kilkunastu kilogramów świeżych owoców do tortu, natomiast w sezonie jesienno-zimowym musimy się ratować już konfiturami i innymi elementami, które sami wykonujemy wcześniej. Już w tej chwili pracujemy nad recepturami na przyszły sezon zimowy – wyjaśnia Urszula Stępniak.
Na małe przyjęcia organizowane w najbliższym gronie klienci bardzo często w domu bądź w restauracji tworzą candy bar. Wtedy też oprócz bądź też zamiast tortu zamawiają również inne słodycze.
– Wtedy pojawiają się babeczki, makaroniki, cake popsy, desery w monoporcjach. Bardzo często na przyjęcie weselne oprócz tortu weselnego przygotowujemy candy bar, natomiast wtedy liczba osób jest dużo większa, więc zajmujemy się wszystkim sami od A do Z – oprócz przygotowania samych słodyczy również przygotowujemy dekoracje, jedziemy na miejsce, rozstawiamy cały słodki stół, a następnego dnia przyjeżdżamy i zabieramy wszystkie naczynia – dodaje Urszula Stępniak.
Czytaj także
- 2023-08-22: Branża ślubna wciąż boryka się ze skutkami pandemii, inflacji i wojny. Wesel jest coraz mniej, zwłaszcza średniobudżetowych
- 2019-07-26: Polski rynek ślubny prężnie się rozwija. Obecnie jest wart blisko 10 mld zł
- 2019-05-17: Cenniejsze prezenty komunijne trzeba zgłosić do fiskusa. Od darowizn podatek nigdy się nie przedawnia
- 2019-05-07: Organizacja pierwszej komunii kosztuje rodziców średnio 1,1 tys. zł. Najwięcej pochłoną wydatki na przyjęcie i prezenty
- 2018-08-22: W tym roku ślubny styl boho powoli ustępuje miejsca królewskiemu stylowi glamour
- 2018-04-27: W maju Polaków czekają spore wydatki. Na organizację komunii dziecka muszą przeznaczyć średnio 3,6 tys. zł
- 2017-11-28: Firmy coraz częściej wykorzystują wyroby cukiernicze do promocji. W cukiernictwie biznesowym hitem są babeczki i torty z logotypami
- 2015-07-31: Pokazy sztucznych ogni lub występ iluzjonisty – nowoczesne wesela zaskakują oryginalnością
- 2014-07-29: Popularnymi prezentami na baby shower są torty pieluszkowe i bukiety z ubranek
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Adam Kszczot: Bardzo żałuję, że nie da się drugi raz wystartować w „Tańcu z gwiazdami”. W tym roku planuję za to z żoną pójść na kurs tańca
Biegacz zapewnia, że doskonale czuje się na parkiecie i choć musi jeszcze popracować nad techniką, to taniec sprawia mu mnóstwo przyjemności, poprawia nastrój i dodaje pozytywnej energii. Wiosną ubiegłego roku Adama Kszczota można było oglądać w „Tańcu z gwiazdami”. Partnerowała mu Katarzyna Vu Manh. Niestety jego przygoda z formatem trwała bardzo krótko.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Handel
Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy

Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.