5 najpopularniejszych mitów na temat klocków hamulcowych według Steinhof
Układ hamulcowy należy do jednych z najważniejszych w każdym pojeździe. Możliwość sprawnego zatrzymania się jest jedną z podstaw bezpieczeństwa na drodze. W związku z tym kierowcy i mechanicy powinni przykładać szczególną uwagę do stanu technicznego hamulców. Jednak na ten temat przez lata powstało wiele mitów, które obalimy.
Mit nr 1 - sportowe klocki hamulcowe lepiej hamują
Jazda bezpiecznym pojazdem z wydajnym układem hamulcowym jest celem wielu kierowców. Część z nich decyduje się na modyfikacje na własną rękę, ponieważ chcą oni poprawić inżynierów, którzy zaprojektowali konkretne auto. Jedną z pierwszych modyfikacji mogą być sportowe klocki hamulcowe. Z punktu widzenia logicznego myślenia, jeśli coś używa się w motorsporcie, gdzie samochody wyczynowe hamują z dużych prędkości do zatrzymania się na krótkim dystansie, to takie rozwiązanie z nadmiarem sprawności poradzi sobie też w aucie przystosowanym do standardowego ruchu drogowego.
Sportowe klocki hamulcowe optymalnie pracują w ściśle określonych przez ich producenta warunkach (temperaturach). Najczęściej są one dużo wyższe od optymalnego zakresu dla klocków oryginalnych. W związku z tym jazda głównie po mieście lub poza miastem, bez dynamicznego hamowania co kilka chwil sprawi, że sportowe klocki hamulcowe mogą być nieefektywne. W związku, z czym mogą wpłynąć na obniżenie bezpieczeństwa kierującego samochodem. W przypadku typowej jazdy samochodem zdecydowanie lepiej sprawdzą się wysokiej klasy zamienniki Steinhof.
Mit nr 2 - budżetowe klocki hamulcowe brudzą felgi
Na ulicach można spotkać wiele pojazdów, które mają mocno zabrudzone felgi, kołpaki lub alufelgi pyłem z klocków hamulcowych. Popularnym mitem jest opinia, że takie ślady to jest dowód na to, że warstwa cierna klocka hamulcowego powstała ze słabej jakości materiałów. W rzeczywistości prawda może być zupełnie inna, ponieważ samo pylenie klocka hamulcowego nie ma bezpośredniego przełożenia na parametry hamowania.
Oczywiście stosowanie materiałów, które ograniczają pylenie klocków hamulcowych do minimum, jest ważne, gdyż drobinki startego klocka hamulcowego są jednym ze składników smogu w miastach. Jednak nawet bardzo dobrej jakości klocki hamulcowe pylą.
Mit nr 3 - piszczące klocki hamulcowe świadczą o złej jakości
Wśród kierowców można spotkać się z bardzo zbliżonym stereotypem do poprzedniego przykładu. Jeśli klocek hamulcowy po zamontowaniu w zacisku piszczy, oznacza to, że jest to produkt niskiej jakości. Najczęściej dźwięki wydawane przez klocek hamulcowy w trakcie hamowania tuż po ich zamontowaniu, są skutkiem błędu w montażu. Warto sprawdzić zacisk hamulcowy i pod kątem czystości, a także zwrócić uwagę, czy klocki hamulcowe dolegają we właściwy sposób do tarczy i zacisku hamulcowego. Jeżeli klocek hamulcowy posiada nowy zestaw montażowy, należy bezwzględnie go założyć. W ten sposób eliminujemy ewentualne problemy z doleganiem klocka do powierzchni tarczy oraz zacisku. Klocki marki Steinhof wyposażone są właśnie w takie zestawy montażowe.
Mit nr 4 - klocki hamulcowe premium wytrzymują rekordowe przebiegi
Produkty światowej klasy producentów bardzo często uznaje się, jako najwytrzymalsze. W praktyce na trwałość klocków hamulcowych wpływ ma wiele czynników. Jednym z podstawowych aspektów jest styl jazdy kierowcy. Jeśli ktoś mocno obciąża układ hamulcowy, to poziom zużycia klocka może być przyspieszony.
Ponad długowieczność klocków hamulcowych powinniśmy stawiać ich sprawność. Kluczowa jest odporność warstwy ciernej na wysokie temperatury, możliwie najkrótsza droga hamowania, a także minimalne zużycie tarczy hamulcowej przez sam klocek.
Mit nr 5 - zużycie klocków hamulcowych oceniamy przez felgę
Podczas oględzin samochodu zdarza się, że ktoś decyduje się ocenić poziom zużycia tarcz i klocków hamulcowych jedynie przez dotykanie palcem tarczy i klocka widocznych w alufeldze. Takie diagnozowanie daje fragment perspektywy na stan układu hamulcowego, jednak trzeba pamiętać o tym, że w ten sposób w umiarkowanym stopniu ocenimy wyłącznie poziom zużycia zewnętrznych klocków hamulcowych. Jeśli klocki zużywają się nierównomiernie, ich wewnętrzny odpowiednik może już kwalifikować się do wymiany na nowy. Dodatkowo w takim wypadku za nierównomierne zużycie kloców może odpowiadać niesprawny układ hamulcowy.
Dlatego w zasadzie zdjęcie koła i wizualna ocena klocków hamulcowych, także po wyjęciu z zacisku hamulcowego, da nam absolutną pewność, w jakim stanie technicznym są tarcze, klocki hamulcowe oraz zacisk układu hamulcowego.
![Fotoradary – jak działają i gdzie można sprawdzić ich lokalizację? Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1214993170,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Fotoradary – jak działają i gdzie można sprawdzić ich lokalizację?
![Średni wiek samochodu w Polsce jest o 3,6 roku większy niż średnia dla UE](/files/_uploaded/glownekonf_696997210,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Średni wiek samochodu w Polsce jest o 3,6 roku większy niż średnia dla UE
![Rzeź średnich firm transportowych](/files/_uploaded/glownekonf_1729193978,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Rzeź średnich firm transportowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Nie żyje Bogumiła Wander
![](/files/1922771799/wander,w_274,r_png,_small.png)
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Zdrowie
![](/files/1922771799/klimentowie-migreny-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Lenka Klimentová: Od 12. roku życia męczą mnie silne migreny. Najbardziej cierpiałam w czasie ciąży, kiedy nie mogłam brać tabletek
Tancerka przyznaje, że ataki migreny uniemożliwiają jej normalne funkcjonowanie i czasami nie jest w stanie nic zrobić, nawet wykonać najprostszych czynności. I choć próbowała już wielu metod, by złagodzić tę niezwykle uciążliwą dolegliwość, to na dłuższą metę wszystko staje się nieskuteczne. Pomagają jedynie silne tabletki. Lenka Klimentová wspomina, że kiedy była w ciąży, przez pierwsze miesiące nie mogła się ratować w ten sposób i z ogromnym bólem musiała wziąć udział w pokazie tańca.
Nauka
Zła dieta może powodować obniżenie nastroju i zdolności poznawczych. Naukowcy potwierdzają związek żywienia z neurochemią
![](/files/1922771799/hepsomali-mozg-zywienie-foto1,w_133,r_png,_small.png)
Jedzenie niezdrowej żywności może prowadzić do zmian w mózgu, związanych z depresją i zaburzeniami lękowymi. Obniżeniu mogą też ulec zdolności poznawcze. Do takich wniosków doszli naukowcy z Wielkiej Brytanii, obserwując skany mózgów pacjentów z różnymi nawykami żywieniowymi. Uwidocznione zostały zmiany w neuroprzekaźnikach i objętości istoty szarej u osób, które mają złą dietę, w porównaniu z tymi, które stosują dietę śródziemnomorską. Badacze wciąż poszukują potwierdzenia mechanizmów, które sprawiają, że jedzenie ma taki wpływ na kondycję ośrodkowego układu nerwowego. Jedna z koncepcji zakłada powiązanie ich z nieprawidłowościami w mikrobiocie jelitowej.
Handel
Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
![](/files/1922771799/carrefour-programy-foto-4,w_133,r_png,_small.png)
Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.