FREENOW udostępnia pierwszą w Polsce flotę tęczowych taksówek.
FREENOW, europejska superaplikacja mobilności miejskiej po raz kolejny włącza się w obchody Miesiąca Dumy w Polsce. W tym roku ponownie łączy siły ze Stowarzyszeniem Miłość Nie Wyklucza, wspierając jego działalność i postulaty. Dodatkowo FREENOW wyraża wsparcie dla społeczności LGBT+ poprzez specjalne oklejenie taksówek w tęczową flagę. Platforma przeprowadziła także ankietę wśród pasażerów i kierowców, w której sprawdziła, jakie jest ich nastawienie do tego typu działań. Wyniki nie determinowały poczynań i wartości marki, ale były ważne dla zrozumienia aktualnych postaw i opinii.
Zaangażowanie FREENOW w Miesiąc Dumy jest wyrazem wyznawanych wartości marki, takich jak inkluzywność, równość i wspieranie mniejszości. W tym roku, wraz z Miłość Nie Wyklucza przeprowadzi webinary edukacyjne na temat przeciwdziałaniu homofobii, dostępne dla wszystkich kierowców współpracujących z FREENOW w Polsce.
Celem badania wśród pasażerów i kierowców FREENOW było dowiedzenie się, czy i z jakich powodów wspieranie przez marki społeczności LGBT+ podczas Miesiąca Dumy budzi kontrowersje wśród polskich konsumentów. Z ankiety przeprowadzonej wśród 2300 pasażerów z polskich miast wynika, że ponad połowa Polaków uważa, że marki w Polsce powinny włączać się w aktywności wspierające społeczność LGBT+ i zwiększające świadomość społeczeństwa na jej temat (36% odpowiedziało “nie”, a 8% deklaruje brak zdania). Ponad połowa badanych twierdzi, że pozytywnie reaguje na takie działania, jednak co trzecia osoba twierdzi, że budzi to ich negatywną reakcję.
Badani zapytani o to, czy wsiedliby do taksówki oklejonej w barwy flagi LGBT+ w 67% odpowiedzieli twierdząco, z czego 60% osób wskazało, że “to taksówka jak każda inna” lub “wspieram społeczność LGBT+”.
27% polskich pasażerów twierdzi jednak, że nie wsiadłoby do takiej taksówki, z czego blisko 7 na 10 motywuje to niezgodnością z ich przekonaniami, a 6% obawą przed negatywną reakcją osób z zewnątrz.
Z badania wśród 600 kierowców taksówek korzystających z platformy FREENOW do pozyskiwania zleceń wynika, że 9 na 10 kierowców deklaruje, że w ich pojeździe każda osoba, bez względu na wygląd, tożsamość seksualną i przekonania - może czuć się bezpiecznie i być akceptowana. Dodatkowo kierowcy wyrażają przekonanie, że taksówka jest miejscem, w którym różnice wyglądu, tożsamości seksualnej lub przekonań nie powinny mieć znaczenia. 86% badanych kierowców odpowiedziało, że ich nastawienie do pasażerów ze społeczności LGBT+ jest takie samo, jak do wszystkich innych pasażerów.
42% kierowców taksówek nie zgodziło się jednak na oklejenie swojej taksówki w barwy flagi społeczności LGBT+ w ramach kampanii edukacyjnej. Aż jedna trzecia z nich twierdzi, że ich odmowa jest związana z obawą o własne bezpieczeństwo.
Blisko 20% badanych kierowców zgłosiło się do FREENOW z chęcią umieszczenia tęczowego oklejenia i odnośników do materiałów edukacyjnych na temat tolerancji i przeciwdziałania homofobii, motywując to własnymi przekonaniami. ¼ kierowców rozważa taką decyzję.
FREENOW umieści specjalne tęczowe oklejenie na kilkudziesięciu taksówkach tych kierowców w różnych miastach w Polsce - m.in. w Warszawie, Gdańsku, Białymstoku, Zielonej Górze czy Kielcach. Oklejenie oprócz barw flagi LGBT+ zawierać będzie odnośnik do strony z materiałami edukacyjnymi współtworzonymi ze Stowarzyszeniem Miłość Nie Wyklucza.
Dane z badania FREENOW potwierdzają, że takie działania wciąż są w Polsce bardzo potrzebne. Aż 48%, czyli blisko połowa pasażerów, było w Polsce świadkiem sytuacji, w której osoba LGBT+ była dyskryminowana w przestrzeni publicznej.
Chociaż bezpieczeństwo to najbardziej podstawowa potrzeba każdego człowieka, wiele osób LGBT+ nie czuje się bezpiecznie w przestrzeniach publicznych. Dziś w Polsce powodem do wyzwisk lub przemocy fizycznej na tle homo- i transfobii mogą być fryzura, ubranie czy makijaż, tęczowa przypinka na plecaku, nie mówiąc nawet o chodzeniu za rękę z ukochaną osobą. Dlatego oznaczenie kawiarni, lokalu usługowego, przychodni albo właśnie taksówki tęczowym emblematem jest sygnałem - tu nie musisz się bać, bo nikt cię źle nie potraktuje z powodu tego, kim jesteś. - mówi Hubert Sobecki, współprzewodniczący Stowarzyszenia Miłość Nie Wyklucza
Wartości, jakie wyznaje nasza marka, takie jak inkluzywność i tolerancja są niezmienne - kierujemy się nimi od początku naszej działalności. W tym roku nasze wsparcie Miesiąca Dumy jest motywowane przekonaniem, że zmiany należy zaczynać od siebie. Wyniki ankiet, które przeprowadziliśmy wśród naszych użytkowników, nie miały nigdy na celu zmiany naszego podejścia, a dowiedzenie się jakie działania odpowiedzialne społecznie powinniśmy podejmować, aby były skuteczne. Wierzymy, że z roku na rok odsetek osób wspierających społeczność LGBT+ w Polsce będzie się zwiększał, tak samo jak liczba marek, które będą podejmowały działania przeciwdziałające homofobii w Polsce- mówi Izabela Skonieczna, Head of Marketing FREENOW w Polsce.
![Fotoradary – jak działają i gdzie można sprawdzić ich lokalizację? Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1214993170,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Fotoradary – jak działają i gdzie można sprawdzić ich lokalizację?
![Średni wiek samochodu w Polsce jest o 3,6 roku większy niż średnia dla UE](/files/_uploaded/glownekonf_696997210,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Średni wiek samochodu w Polsce jest o 3,6 roku większy niż średnia dla UE
![Rzeź średnich firm transportowych](/files/_uploaded/glownekonf_1729193978,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Rzeź średnich firm transportowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Nie żyje Bogumiła Wander
![](/files/1922771799/wander,w_274,r_png,_small.png)
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Zdrowie
![](/files/1922771799/klimentowie-migreny-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Lenka Klimentová: Od 12. roku życia męczą mnie silne migreny. Najbardziej cierpiałam w czasie ciąży, kiedy nie mogłam brać tabletek
Tancerka przyznaje, że ataki migreny uniemożliwiają jej normalne funkcjonowanie i czasami nie jest w stanie nic zrobić, nawet wykonać najprostszych czynności. I choć próbowała już wielu metod, by złagodzić tę niezwykle uciążliwą dolegliwość, to na dłuższą metę wszystko staje się nieskuteczne. Pomagają jedynie silne tabletki. Lenka Klimentová wspomina, że kiedy była w ciąży, przez pierwsze miesiące nie mogła się ratować w ten sposób i z ogromnym bólem musiała wziąć udział w pokazie tańca.
Nauka
Zła dieta może powodować obniżenie nastroju i zdolności poznawczych. Naukowcy potwierdzają związek żywienia z neurochemią
![](/files/1922771799/hepsomali-mozg-zywienie-foto1,w_133,r_png,_small.png)
Jedzenie niezdrowej żywności może prowadzić do zmian w mózgu, związanych z depresją i zaburzeniami lękowymi. Obniżeniu mogą też ulec zdolności poznawcze. Do takich wniosków doszli naukowcy z Wielkiej Brytanii, obserwując skany mózgów pacjentów z różnymi nawykami żywieniowymi. Uwidocznione zostały zmiany w neuroprzekaźnikach i objętości istoty szarej u osób, które mają złą dietę, w porównaniu z tymi, które stosują dietę śródziemnomorską. Badacze wciąż poszukują potwierdzenia mechanizmów, które sprawiają, że jedzenie ma taki wpływ na kondycję ośrodkowego układu nerwowego. Jedna z koncepcji zakłada powiązanie ich z nieprawidłowościami w mikrobiocie jelitowej.
Handel
Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
![](/files/1922771799/carrefour-programy-foto-4,w_133,r_png,_small.png)
Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.