O wewnętrznej kobiecości w najnowszej kampanii marki Gatta
Kobieta jest kobiecą, gdy dominującą cechą jej charakteru jest m.in. delikatność - tak deklaruje 91% kobiet oraz 86% mężczyzn. Z badania przeprowadzonego przez Instytut Badawczy SW Research na zlecenie marki Gatta jasno wynika, że obydwie płcie wewnętrzne cechy charakteru kobiet postrzegają przez pryzmat społecznych stereotypów. O tym, jaką rolę pełnią zachowanie czy indywidualne uwarunkowania osobowości przy definiowaniu wewnętrznej kobiecości, mowa w ogólnopolskiej, społecznej kampanii “Kobiecość to ja” marki Gatta.
Społeczeństwo deklaruje wyraźny podział cech wewnętrznych u kobiet na te bardziej i mniej kobiece, tak wynika z przeprowadzonego w maju 2022 roku badania opinii na zlecenie marki Gatta. Jakie cechy kojarzone są przez Polki i Polaków z kobiecością? Większość społeczeństwa zgodnie postrzega kobiecość przez pryzmat wrażliwości oraz, jak sądzi 89% respondentek i 84% respondentów, troskliwości. Oznacza to, że dla Polek i Polaków kobieta jest kobiecą, gdy sposobem jej zachowania, działania lub myślenia kierują delikatność, wrażliwość oraz troskliwość, czyli stereotypowo utarte w społeczeństwie cechy “typowo kobiece”.
Jakie cechy charakteru są zatem według polskiego społeczeństwa przejawem braku kobiecości? Dla 18% kobiet oraz 32% mężczyzn cechą zdecydowanie niekobiecą jest dominacja, podobnie jak w przypadku siły, co deklaruje 13% respondentek oraz 37% respondentów. Dodatkowo, według 6% Polek i 22% Polaków odwaga kobiety jest przejawem braku jej kobiecości. - Warto zwrócić uwagę, że nasze społeczeństwo nie jest już tak zgodne w postrzeganiu cech wewnętrznych jako niekobiecych, jak w przypadku deklaracji o cechach będących przejawem kobiecości. To mężczyźni są bardziej przekonani, że o kobiecie, która wyróżnia się siłą czy odwagą nie można powiedzieć, że jest kobieca. Może to wynikać z faktu, że wyróżnione w badaniu cechy “niekobiece” w społeczeństwie polskim stereotypowo wiązane są z wizerunkiem mężczyzny - tłumaczy Edward Korbel, socjolog i badacz Instytutu Badawczego SW Research. Dodaje, w moim odczuciu kobiety i mężczyźni mają zdecydowanie więcej cech wspólnych, jeśli mowa np. o sposobach zachowania. Nie powinniśmy doszukiwać się różnic, dokonywać podziałów i przypisywać osoby do stworzonych przez społeczeństwo kategorii, tylko na podstawie cech charakteru.
Poprzez kampanię “Kobiecość to ja” marka Gatta podkreśla, że sprzeciwia się stereotypowym ujęciom kobiecości, jakie są obecne w naszym społeczeństwie. - Mówimy głośno NIE przyjętym w społeczeństwie stereotypom. Odwaga, siła, dominacja to pozytywne cechy wewnętrzne, dlaczego więc mają ujmować kobiecie jej kobiecość? Chcemy uświadamiać społeczeństwo, że kobiecość nie ma granic, a wszystkie kobiety, mimo odmienności i różnorodności, zasługują by być określane jako kobiece, tłumaczy Małgorzata Barton, Marketing Manager marki Gatta.
Badanie opinii przeprowadzone na zlecenie marki Gatta pokazuje, że kobiecość wciąż określana jest przez pryzmat stereotypowych cech wewnętrznych. Niemniej, powinniśmy pamiętać, że to czy kobieta jest troskliwa, wrażliwa albo silna jest przejawem charakteru czy zachowania w różnych sytuacjach, które nie powinny wpływać na postrzeganie jej osoby przez społeczeństwo.
Te 10 powodów sprawia, że tegoroczna olimpiada w Paryżu jest wyjątkowa
Mocktaile inspirowane Azją. Gdzie ich szukać?
Siódma kampania społeczna Fundacji Avalon
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Nie żyje Bogumiła Wander
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Media
Natalia Nykiel: Ostatnio dużo się rozciągam, biegam i zrezygnowałam z alkoholu. Chcę być w jak najlepszej formie przed treningami do „Tańca z gwiazdami”
Artystka cieszy się z tego, że producenci „Tańca z gwiazdami” dali jej szansę zdobycia nowych umiejętności i zaprezentowania się widzom z zupełnie innej strony. Nie może się już więc doczekać swojego debiutu na parkiecie tego kultowego programu, ale najpierw przed nią mozolne treningi. Natalia Nykiel zapewnia jednak, że na sali ćwiczeń zamierza dać z siebie wszystko i ma nadzieję, że ten wysiłek zaprocentuje.
Podróże
Paulina Sykut-Jeżyna: Byłam już na Mazurach, a teraz lecę do Grecji. Wszędzie ceny wzrosły, ale przecież można wybierać różne miejsca i wedle uznania planować wydatki
Prezenterka podkreśla, że jej tegoroczne wakacje mają dwie odsłony. Cieszy się, że wraz z bliskimi udało jej się już spędzić trochę czasu na ukochanych Mazurach, a z kolei teraz udaje się do Grecji i ma nadzieję, że urlop upłynie jej pod znakiem odpoczynku, wyciszenia i ładowania akumulatorów. Paulina Sykut-Jeżyna dostrzega, że ceny wzrosły, ale podkreśla, że zawsze można wybrać takie miejsca na wakacyjny wypoczynek, gdzie ten wzrost nie będzie tak mocno odczuwalny.
Media
Agnieszka Hyży: Ja, Maciek Rock i Maciek Dowbor byliśmy taką świętą trójcą Polsatu. Ale my nie mamy tak mocnego miejsca i pomysłu na siebie w internecie jak Maciej Dowbor
Prezenterka żałuje, że Maciej Dowbor pożegnał się z Polsatem, ale szanuje jego decyzję i wierzy, że przed nim kolejne ciekawe wyzwania zawodowe. Agnieszka Hyży niezwykle miło wspomina czasy, kiedy mieli przyjemność ze sobą współpracować, i nie ukrywa, że wciąż sporo się od niego uczy, chociażby obserwując jego aktywność w mediach społecznościowych. Cieszy się także na każde spotkanie z nim.