Grywalizacja w stylu ESG. Jak motywować i pomagać jednocześnie?
Według raportu TalentLMS „Gamification at Work”, aż 9 na 10 pracowników deklaruje większą produktywność w pracy w sytuacji, w której codzienne czynności zawodowe posiadałyby elementy grywalizacji. To oznacza, że wprowadzenie mechaniki znanej z gier do środowiska zawodowego może znacząco wpłynąć na efektywność i zaangażowanie pracowników. Nie dziwi więc, że niektóre firmy decydują się na wykorzystanie tych innowacyjnych mechanizmów nie tylko w celu zwiększenia lojalności pracowników, ale coraz częściej – do przybliżenia swoim klientom czy użytkownikom wartości wynikających z obranej strategii ESG.
Doskonałym przykładem jest Benefit Systems, firma z certyfikatem społecznej odpowiedzialności BCorp*, która od dwóch dekad w swoim charakterystycznym, sportowym stylu, aktywizuje użytkowników karty MultiSport, których jest w Polsce już 1,3 miliona. To właśnie dla nich od kilku lat organizowana jest Letnia Gra – grywalizacja motywująca do aktywnego stylu życia poprzez zabawę, a także poszerzająca wiedzę na temat korzyści zdrowotnych płynących z regularnej aktywności fizycznej. Aż 97 proc. jej użytkowników w specjalnej ankiecie przyznało także, że regularna aktywność fizyczna ma wpływ na zmniejszenie poziomu stresu w codziennym życiu.
Wzrost zainteresowania grywalizacją
Letnia Gra od lat z powodzeniem angażuje tysiące użytkowników kart MultiSport przekonując, że sport to nie męczący obowiązek w drodze po zdrowie, ale przede wszystkim świetna forma zabawy, wpływająca na lepsze samopoczucie. To właśnie chęć zabawy przekonała co piątego uczestnika Letniej Gry do wzięcia w niej udziału, a dla ponad połowy (53 proc.) zadania związane z aktywnością fizyczną były najciekawszymi w całej grze.
Tegoroczna edycja pobiła rekord – już pierwszego jej dnia do gry dołączyło zdecydowanie więcej graczy, niż w poprzednich edycjach. Łącznie w całej Letniej Grze udział wzięło o 69% użytkowników więcej, niż w 2022 roku. Co piąty uczestnik przyznał, że udział w Letniej Grze stał się dla niego dodatkową motywacją do aktywności sportowej. Przez całe lato akcja skutecznie mobilizowała Polaków do aktywności w partnerskich i własnych obiektach sportowych Benefit Systems, których obecnie jest ponad 4800 w całym kraju. W trakcie dziewięciu tygodni Letniej Gry uczestnicy przeprowadzili łącznie ponad 807 tys. treningów, mając do dyspozycji 40 różnych aktywności dostępnych w ramach karty MultiSport – od zajęć fitness, po siatkówkę plażową, baseny odkryte czy kajaki.
Trenujesz? Punktujesz
Letnia Gra to nie tylko mobilizacja do aktywności poprzez zabawę, ale także możliwość zdobywania atrakcyjnych nagród w zamian za zebrane w grywalizacji punkty. W programie premiowane są różnorodne formy zaangażowania, takie jak odwiedzanie nowych obiektów sportowych, regularność w treningach, uczestnictwo w edukacyjnych quizach oraz lektura specjalistycznych artykułów na temat aktywnego stylu życia.
W tegorocznej edycji, w ramach zbierania punktów na nagrody, gracze mieli również okazję dołączyć do edukacyjnej strefy z kursami online Zaprojektuj Formę. Wraz z MultiSport współtworzą ją doświadczeni eksperci od wellbeingu w ramach 6 kategorii związanych ze zdrowym stylem życia: trening, odchudzanie, zdrowie, zdrowe odżywianie, regeneracja i pierwsze wizyty w obiektach sportowych.
– Doskonale wiemy, że same slogany typu „sport to zdrowie” już nie wystarczą, aby skutecznie zachęcić do regularnego ruchu, dlatego w aktywizacji naszych użytkowników dodatkowo stawiamy na kompleksową edukację w zakresie zdrowego i aktywnego życia. Dzięki Zaprojektuj Formę i dostępnym kursom z praktyczną wiedzą, nasi użytkownicy mogą m.in. dostać gotowe instrukcje, jak bezpiecznie i efektywnie trenować w obiektach, zapoznać się z technikami treningu bez zadyszki, nauczyć się utrzymywać zdrową postawę, zaprojektować własną dietę, poznać techniki udanego snu, a nawet nauczyć się prawidłowo oddychać – mówi Dorota Szostek-Rejowska, Dyrektor Marketingu w Benefit Systems.
Pomaganie poprzez sport
Punkty za aktywność można co roku przekazywać także na cele charytatywne w ramach programu Benefit Systems „Dobry MultiUczynek”. W tegorocznej edycji, dzięki zaangażowaniu i aktywności MultiSportowców, udało się wesprzeć aż trzy fundacje: Atalaya, Senior w Koronie oraz Rozwój Integracja Sport. Uczestnicy Letniej Gry przekazali łącznie 9 milionów punktów, co przekłada się na wsparcie finansowe w wysokości 90 tys. złotych, przydzielone po równo, po 30 tys. złotych, dla każdej z wymienionych fundacji.
- Jesteśmy ogromnie dumni i wdzięczni społeczności MultiSportowców, którzy wykazując się nie tylko aktywnością, ale także hojnością i zaangażowaniem, podjęli szlachetną decyzję o przekazaniu części swoich punktów na cele charytatywne. Zamienimy te punkty na środki finansowe, które trafią bezpośrednio do ich potrzebujących - podsumowuje Dorota Szostek-Rejowska z Benefit Systems.
* w 2018 r. Benefit Systems jako pierwsza spółka publiczna w Europie Środkowo-Wschodniej otrzymała certyfikat B Corp. Do grona firm Benefit Corporation zalicza się organizacje, które w model swojej działalności wpisały zasady społecznej odpowiedzialności biznesu, angażują się w rozwiązywanie najważniejszych problemów społecznych, a podstawą ich funkcjonowania jest partnerski i etyczny model współpracy ze wszystkimi swoimi interesariuszami
Puchar Polski w Kajakarstwie. Doskonałe występy Śliwińskiego i Iskrzyckiej
120 zawodników walczyło o miejsce na Letnich Igrzyskach Olimpiad Specjalnych
7 nieoczywistych korzyści regularnej aktywności fizycznej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
Wojciech „Łozo” Łozowski: Ruszam z moim solowym projektem, ale nie mam już potrzeby bycia gwiazdorem jak kiedyś. Nowe utwory tworzyłem w różnych stanach emocjonalnych
Wokalista ma sporo muzycznych planów na najbliższe miesiące, szykuje bowiem oryginalny projekt solowy. Już niebawem premierę będzie miał jego najnowszy utwór. Właśnie realizowany jest teledysk. Wojciech „Łozo” Łozowski cieszy się na ten nowy etap swojej kariery i choć teraz o wiele spraw będzie musiał zadbać sam, to jednak bez wahania stawia czoła nowym wyzwaniom i wierzy, że to jest właśnie jego czas. Na autorskiej płycie znajdą się piosenki, które tworzył przez kilka ostatnich lat.
Psychologia
Beata Pawlikowska: To wszystko, czego doświadczyłam w dżungli amazońskiej, wstrząsnęło mną i pokazało mi prawdę o sobie samej. To właśnie był początek zmian w moim życiu
Pisarka preferuje podróżowanie w pojedynkę. Lubi wyjeżdżać w trudne, niedostępne rejony świata, bo takie wyprawy są także podróżą w głąb siebie. Chociażby w dżungli amazońskiej przekonała się, że decyzje, jakie podejmujemy na różnych etapach naszego życia, wynikają właśnie z naszego postrzegania samych siebie i świata. A z kolei to postrzeganie zależy od podświadomych przekonań, które są naszym wewnętrznym programem wgranym w dzieciństwie. W swojej książce zatytułowanej „Kody podświadomości” podróżniczka tłumaczy, że jeśli ktoś podświadomie wierzy na przykład w to, że nie ma prawa do szczęścia i jest gorszy od innych, to jego życiowa droga będzie właśnie wiernym odbiciem tych przekonań.
Konsument
Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność
Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.