Mówi: | Eleonora Wołczecka-Metyk |
Funkcja: | przedstawiciel marki Starbucks |
2/3 Polaków korzysta z przedmiotów przyjaznych środowisku. Tylko co piąty używa jednak kubków do kawy wielokrotnego użytku
Z badań przeprowadzonych przez firmę Starbucks wynika, że blisko dwie trzecie respondentów przykłada dużą wagę do korzystania z przedmiotów przyjaznych środowisku. Polacy używają przede wszystkim ekologicznych toreb na zakupy i butelek. Tylko co piąty Polak używa jednak kubków do kawy wielokrotnego użytku zamiast jednorazowych.
Z badań przeprowadzonych przez firmę Starbucks wynika, że 63 proc. respondentów przykłada dużą wagę do korzystania z przedmiotów przyjaznych środowisku. Badania pokazały, że większą wrażliwość na ochronę środowiska mają kobiety. Aż 67 proc. badanych pań zadeklarowało, że troska o naturę jest dla nich ważną kwestią. Wśród mężczyzn podobną deklarację złożyło 59 proc. respondentów. Jednym ze sposobów na ochronę środowiska jest korzystanie z przedmiotów wielokrotnego użytku. Polacy najczęściej korzystają z takich przedmiotów, jak torby na zakupy i butelki. Niestety, tylko co piąty Polak używa kubków do kawy wielokrotnego użycia.
– Kubki wielokrotnego użytku stają się coraz bardziej popularne. Najczęściej jednak korzystają z nich ludzie młodzi w wieku pomiędzy 15 a 23 lata. Najczęściej są to mieszkańcy dużych miast, osoby, które często piją kawę poza domem – mówi Eleonora Wołczecka-Metyk, przedstawiciel marki Starbucks, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.
Zdaniem wielu socjologów papierowy kubek na kawę z logo kawiarni stał się symbolem nowoczesnego życia. Z badań Makro Cash & Carry wynika, że aż 70 proc. Polaków pije kawę poza domem, w modzie jest nie tylko spożywanie tego napoju na miejscu w kawiarni, lecz przede wszystkim w drodze do pracy lub na uczelnię. W ten sposób na całym świecie rocznie wyrzucanych jest kilkaset miliardów papierowych kubków. Tymczasem oszczędzając jeden kubek dziennie przez 40 lat, można zachować: 6 drzew, 672 kilogramy drewna, 86 kilogramów śmieci oraz 18 dni energii dla zasilenia domu.
– Kubek wielokrotnego użytku wykonany jest z bardzo lekkiego, odpornego materiału. Możemy go użyć do 30 razy. Można go myć pod bieżącą wodą. Przez propagowanie takich kubków zmniejszamy zużycie papieru – mówi Eleonora Wołczecka-Metyk.
Aby zachęcić klientów do ekologicznego stylu życia, kawiarnie wprowadzają zniżki dla osób, które przychodzą z kubkiem wielokrotnego użytku. Polskie kawiarnie coraz częściej rezygnują z plastikowych kubków na kawę, większość z nich sprzedaje napoje wyłącznie z kubków papierowych. Wiele lokali wprowadza do użytku kubki z materiałów biodegradowalnych, które rozkładają się sześć tygodni, z kukurydzy lub kartonu z lasów odnawialnych.
W domu też można przyrządzić fantazyjne drinki
Polacy zamieniają samochody i komunikację miejską na rowery
Zakup ekspresu do kawy nie zagwarantuje jej smaku jak z kawiarni
Czytaj także
- 2024-07-01: Nowe obowiązki przedsiębiorców dotyczące jednorazowych opakowań z plastiku. Takie regulacje zyskują duże poparcie społeczne
- 2024-07-03: Radykalne formy protestów klimatycznych mogą mieć wpływ na spadek poparcia społecznego dla działań na rzecz klimatu. Najmniej akceptowalne blokady dróg czy niszczenie obrazów
- 2024-05-10: Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
- 2024-05-22: Beata Pawlikowska: Podczas urlopów ekologia schodzi u nas na drugi plan. Zbyt często latamy samolotami i niszczymy przyrodę
- 2024-05-27: Greenwashing to powszechne zjawisko wśród firm. UE chce z nim skutecznie walczyć i nakłada na nie nowe obowiązki
- 2024-04-26: Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
- 2024-04-19: Maria Sadowska: Często kupujemy ubrania tylko na jeden sezon, a powinniśmy recyklingować modę. Ja jestem królową second handów
- 2024-04-10: Monika Richardson: Zdecydowałam się sprzedać samochód i nie kupować nowego. Naprawa po ostatniej drobnej stłuczce kosztowała ponad 60 tys. zł
- 2024-05-23: Marta Wiśniewska: Ocieplenie klimatu jest niebezpieczne i alarmujące. Dlatego oszczędzam wodę, nie jem mięsa, segreguję śmieci i nie kupuję nowych ubrań
- 2024-04-23: Monika Richardson: Martwi mnie globalne ocieplenie klimatu. Zastanawiam się, jaki świat szykujemy dla naszych wnuków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Edukacja
Dorośli nie umieją rozmawiać o dojrzewaniu ze swoimi dziećmi. Młodzi czerpią wiedzę głównie z internetu
Dojrzewanie i to, co w tym okresie dzieje się z ciałem i emocjami, to w wielu polskich domach wciąż temat tabu. Nawet jeśli rodzice i opiekunowie podejmują temat, to często się okazuje, że nie za bardzo wiedzą, jak mają o tym rozmawiać ze swoimi dziećmi. Młodzi najczęściej szukają odpowiedzi na swoje pytania i wątpliwości w internecie, jednak nie zawsze są to jakościowe treści, zgodne z aktualną wiedzą i pochodzące od wykwalifikowanych ekspertów. – Chcieliśmy stworzyć miejsce, gdzie znajdą bezpieczną wiedzę na temat wszystkiego, co się dzieje w ich ciele, głowie i duszy w tak ważnym momencie w ich życiu – mówi Olga Kwiecińska, założycielka i pomysłodawczyni Cześć Ciało.
Media
Robert El Gendy: Z Klaudią Carlos jesteśmy różni charakterologicznie, ale doskonale się uzupełniamy. Jak mam słabszy dzień, to ona przejmuje kontrolę nad rozmową lub odwrotnie
Nowi gospodarze TVP2 nie mogą się nachwalić zarówno atmosfery, jaka panuje w TVP, jak i siebie nawzajem. Robert El Gendy bardzo się cieszy z tego, że może prowadzić „Pytanie na śniadanie” z Klaudią Carlos i przekonuje, że ich duet ma duży potencjał. Na wizji doskonale się dogadują i uzupełniają, a poza kamerami mają wiele wspólnych tematów do rozmów.
Prawo
Świadomość społeczna na temat ryzyka publikowania wizerunków dzieci w internecie nadal bardzo niska. UODO apeluje o ostrożność
Kilkaset milionów zdjęć codziennie jest publikowanych w internecie, wśród nich wiele z udziałem dzieci. Zdjęcia i wideo zamieszczają zarówno rodzice, jak i placówki oświatowe, do których dzieci uczęszczają. Materiały te, bez względu na to, z jaką intencją są publikowane, mogą trafić w niepowołane ręce i posłużyć do ataku hejterskiego na dzieci, kradzieży ich cyfrowej tożsamości, a nawet zostać wykorzystane przez osoby o skłonnościach pedofilskich. Podkreślają to eksperci UODO i Fundacji Orange w poradniku skierowanym do osób pracujących w placówkach i organizacjach działających na rzecz dzieci.