Newsy

Anna Jurksztowicz: Latem zagrałam tylko dwa koncerty. Może wrócą koncerty w salonach i domach jak w XIX wieku

2020-09-07  |  06:21

Zazwyczaj w sezonie wiosenno-letnim artyści grają nawet po kilkadziesiąt koncertów. Teraz zamiast na scenie byli zmuszeni spędzić ten czas w  domu. Anna Jurksztowicz nie kryje rozgoryczenia całą sytuacją, a jednocześnie wierzy w to, że wszyscy zastosują się do zaleceń sanitarnych i w końcu uda się pokonać koronawirusa. Na razie rynek koncertowy odradza się w zgodzie z obowiązującymi rygorami. Wielu organizatorów imprez nie śpieszy się jednak z ponownym podpisywaniem umów.

– Koncertowo to lato to było totalne zero. Zagrałam tylko dwa koncerty, więc to jest wielki czas pokory i posuchy. Nie mówiąc już o sprawach materialnych, bo w ogóle nie pracujemy, nie zarabiamy pieniędzy, więc jest to bardzo trudna sytuacja i mamy nadzieję, że to przetrwamy – mówi agencji Newseria Lifestyle Anna Jurksztowicz.

Wokalistka nie ukrywa, że trudno było jej przestawić się na nowy tryb funkcjonowania. Wcześniej nie miała zbyt wiele czasu dla siebie. Była przyzwyczajona do koncertowania, nagrywania i pracy nad nowymi utworami w studiu. Kiedy z powodu pandemii wszystko nagle się zatrzymało, najpierw wzięła głęboki oddech, a później szybko zatęskniła za dawną aktywnością.

– W pandemii te pierwsze dwa miesiące bardzo mi się podobały, bo wreszcie był czas na tworzenie piosenek, ale nawet sielanka każdemu się może znudzić. W związku z tym bardzo szybko zaczęliśmy myśleć o tym, że trzeba wracać do pracy, a tu nie ma dokąd, bo koncerty jak najpóźniej zostały zwolnione, ale miejmy nadzieję, że pokonamy tego koronawirusa – mówi.

Podobnie jak inni artyści Anna Jurksztowicz również narzeka na to, że rząd o nich zapomniał i długo musieli upominać się o swoje prawa. Ich życie zawodowe zostało wywrócone do góry nogami. Wszystkie plany trzeba było odłożyć na później, a sezonu koncertowego praktycznie nie było.

– Akurat kultura jest na ostatnim miejscu, jeśli chodzi o odmrażanie, i koncertów jest bardzo mało. Do tej pory zagrałam dwa koncerty, teraz mam w planach we wrześniu kilka, z czego już jeden spadł z powodów sanitarnych – mówi.

Piosenkarka zamierza szukać alternatywnych rozwiązań, aby mimo wszystkich przeciwieństw podtrzymać piękną tradycję koncertowania.

– Myślałam nawet, że może wrócą koncerty domowe, tak jak w XIX wieku, gdy artyści występowali w salonach w domach. Nawet by mi się to podobało. Musimy czekać i będziemy coś wymyślać, jak opanować tę sytuację. Na pewno nie będziemy płakać z tego powodu, tylko musimy po prostu walczyć i szukać sobie innego miejsca na świecie – mówi Anna Jurksztowicz.

Uważa, że w tej sytuacji powinno być jakiekolwiek wsparcie dla kultury, skoro jest to branża, która praktycznie nie została jeszcze do końca odmrożona.

– Oczywiście, że musimy mieć wsparcie, żeby też organizatorzy nie poszli do więzienia za zorganizowanie koncertu. Z drugiej strony rozumiem, że jest panika, że jest lęk przed chorobą, że ludzie chorują. I też nie chcemy, żeby to się roznosiło, więc chcielibyśmy to jak najszybciej zdusić i żeby ta choroba sobie już poszła, żebyśmy te czarne flagi już zdjęli z masztów – dodaje piosenkarka.

W ostatni weekend Anna Jurksztowicz wystąpiła podczas Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu, gdzie świętowała jubileusz 35-lecia działalności artystycznej.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Aleksandra Popławska: Nadopiekuńczość i trzymanie dziecka pod parasolem ochronnym to przemoc psychiczna. Taka toksyczna relacja jak w spektaklu „Czułe słówka” to dobry temat dla psychologa

Najnowsza sztuka warszawskiego Och-Teatru przedstawia losy matki – przedwcześnie owdowiałej, ekscentrycznej Aurory i jej córki Emmy, która jak najszybciej chce wyjść za mąż, by uwolnić się od wpływu rodzicielki. Aleksandra Popławska, wcielająca się w rolę tej pierwszej, zaznacza, że kobiety łączy bliska, ale trudna, wręcz toksyczna więź. Jej zdaniem podobne relacje można zaobserwować również w polskich domach. Dlatego też, ta opowieść z przesłaniem powinna skłonić odbiorców do przemyśleń, bo być może jakieś sytuacje w ich rodzinach wymagają szybkiego uzdrowienia. Spektakl „Czułe słówka” powstał na podstawie jednego z najgłośniejszych amerykańskich filmów sezonu 1983/1984, jednak teatralna wersja została nieco zmodyfikowana.

Edukacja

Cyfrowi nauczyciele będą wsparciem w nauce. To przyszłość sektora edukacji i szkoleń

Branża edukacyjna, szczególnie prywatny sektor szkoleń, coraz mocniej interesuje się technologią cyfrowych bliźniaków. Duże zainteresowanie wynika przede wszystkim z nieograniczonych możliwości skalowania biznesu, jakie daje ta technologia. Stworzenie takiego „awatara” i wyposażenie go w wiedzę ekspercką, jaką ma nauczyciel, trwa dwunastokrotnie krócej niż zdobycie uprawnień do nauczania w szkole. Technologię digital twins z czasem mogłyby przyjąć również szkoły, chociażby z uwagi na braki kadrowe. Tym bardziej że zmienia się profil uczniów, którzy oczekują ich zastosowania w procesie edukacji.

Edukacja

Dorośli nie umieją rozmawiać o dojrzewaniu ze swoimi dziećmi. Młodzi czerpią wiedzę głównie z internetu

Dojrzewanie i to, co w tym okresie dzieje się z ciałem i emocjami, to w wielu polskich domach wciąż temat tabu. Nawet jeśli rodzice i opiekunowie podejmują temat, to często się okazuje, że nie za bardzo wiedzą, jak mają o tym rozmawiać ze swoimi dziećmi. Młodzi najczęściej szukają odpowiedzi na swoje pytania i wątpliwości w internecie, jednak nie zawsze są to jakościowe treści, zgodne z aktualną wiedzą i pochodzące od wykwalifikowanych ekspertów. – Chcieliśmy stworzyć miejsce, gdzie znajdą bezpieczną wiedzę na temat wszystkiego, co się dzieje w ich ciele, głowie i duszy w tak ważnym momencie w ich życiu – mówi Olga Kwiecińska, założycielka i pomysłodawczyni Cześć Ciało.