Newsy

Biedronka zachęca do czytania. Książka nagrodzona w konkursie zorganizowanym przez sieć trafiła do sprzedaży

2016-11-28  |  06:30
Mówi:Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR Jeronimo Martins Polska

Renata Piątkowska, autorka książek dla dzieci i młodzieży

Paweł Burczyk, aktor

Funkcja:Monika Radzikowska, laureatka konkursu „Piórko 2016. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci” w kategorii tekst

Monika Biała, ilustratorka, laureatka konkursu „Piórko 2016. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci” w kategorii ilustracja

  • MP4
  • Książka dla dzieci, która zwyciężyła w ramach II edycji konkursu Biedronki „Piórko”, trafiła do sklepów sieci. Opowieść „Córka bajarza” została wybrana spośród ponad 4300 nadesłanych prac. Autorka i ilustratorka otrzymały po 100 tys. zł. Wydana w ramach pierwszej edycji literackich zmagań początkujących pisarzy i ilustratorów książka „Szary domek” sprzedała się w ponad 35 tys. egzemplarzy. To konkurs, który ma popularyzować czytelnictwo wśród najmłodszych – podkreślają przedstawiciele sieci Biedronka.

    – Poziom czytelnictwa w Polsce jest niezwykle niski, w związku z tym nasza firma zainicjowała konkurs czytelniczy, z jednej strony dla literatów piszących do szuflady, z drugiej strony dla grafików, którzy do tej pory nie publikowali prac oficjalnie. Konkurs ma na celu popularyzację czytelnictwa poprzez pisanie literatury i popularyzację czytelnictwa w Polsce, bo książka jest adresowana do młodych odbiorców w wieku 4 do 10 lat – mówi agencji Newseria Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR Jeronimo Martins Polska.

    Do drugiej edycji konkursu wpłynęło ponad 4300 tekstów. Zwycięski okazał się utwór „Córka bajarza” – debiut literacki Moniki Radzikowskiej. Laureatką drugiego etapu rywalizacji, kierowanego do ilustratorów, została Monika Biała.

    – Zwyciężył utwór, który jest baśnią, a takich propozycji było najmniej. Być może to też było atutem tekstu – mówi Renata Piątkowska, autorka książek dla dzieci i młodzieży, członek Kapituły Nagrody w kategorii tekst. – Teksty były bardzo różnorodne, poziom był również bardzo różnorodny. Mieliśmy w końcówce kilka prac, nad którymi gorąco dyskutowaliśmy, co też jest dobrym prognostykiem. Było wiele dobrych prac i wśród nich trzeba było znaleźć najlepszą.

    W tym roku szczególny akcent został położony na podkreślenie roli literatury w umacnianiu i rozwijaniu relacji w rodzinie.

     To specyficzne, specjalne formy bajek, które pozwalają z jednej strony edukować, z drugiej strony uczyć odpowiednich zachowań, mówić o prawdziwych wartościach, o relacjach rodzinnych, o relacjach z przyjaciółmi. Pozwalają przenosić te wartości, które są najistotniejsze w życiu – mówi Anetta Jaworska-Rutkowska.

     Książka bardzo mi się podobała, moim dzieciom również, bo od razu sprawdziłem to na nich. Przesłanie jest piękne: tylko serducho się liczy – mówi Paweł Burczyk, aktor.

    Motywem przewodnim „Córki bajarza” jest pokazanie, że warto pokonywać trudności i przezwyciężać własne lęki. Książka wskazuje, co w życiu jest najważniejsze i daje nadzieje na szczęśliwe zakończenie. Jak podkreśla jej autorka, szczęśliwego zakończenia przygody z konkursem w ogóle się nie spodziewała.  

    – Dowiedziałam się o konkursie z plakatu w Biedronce, robiąc zakupy. Wróciłam do domu, sprawdziłam w internecie, na czym ten konkurs polega, jaka była poprzednia edycja i od razu zdecydowałam, że wezmę udział. Dwa czy trzy dni przed terminem wysłałam swoją pracę – mówi Monika Radzikowska. – Mój przykład pokazuje, że warto próbować. Nigdy nic nie napisałam, nie wydałam książki, a mimo to się udało. Chciałabym to robić dalej.

    Do wiary we własne możliwości zachęca także laureatka nagrody dla ilustratorów.

    – Przeczytałam książkę z poprzedniej edycji i stwierdziłam, że może spróbuję w tym roku – mówi Monika Biała. – Taki konkurs to jest sprawdzenie swoich umiejętności i nowe doświadczenia.

     Bardzo starannie budowaliśmy cały regulamin, bo chcieliśmy wesprzeć tych, którzy piszą do szuflady, marzą o napisaniu książki, którzy wierzą w siebie, ale tylko do pewnego stopnia, a potem ta wiara ucieka. Chcemy im pokazać, że to jest miejsce, gdzie takie wydawnictwo może powstać i może się pojawić na rynku – mówi Anetta Jaworska-Rutkowska.

    Słyszałem już wiele takich opowieści, że mamy same tworzą, opowiadając bajki dzieciom, ale potem nie mają odwagi puścić tego dalej, do innych dzieci. A przecież tak od zawsze powstawały książki, „Krzyżacy” na pewno powstali z rodzinnej opowieści: „Tata, a jak było tam na wojnie? Napisz to…” – mówi Paweł Burczyk. – Nieprawdopodobnym sukcesem jest to, że ludzie mają odwagę tworzyć: czy teksty, czy ilustracje. Gratuluję dziewczynom, bo to naprawdę jest piękna opowieść.

    „Córka bajarza” została wydana przez Wydawnictwo Zielona Sowa w nakładzie 45 tys. egzemplarzy. Jest dostępna wyłącznie w sklepach Biedronka.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Problemy społeczne

    37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

    Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.

    Problemy społeczne

    Muzea pomagają walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami. To ważne dla zmieniającego się rynku pracy

    Według NEMO, Sieci Europejskich Organizacji Muzealnych, społeczna rola muzeów wykracza daleko poza ich tradycyjne funkcje. W coraz bardziej spolaryzowanym świecie muzea mogą odgrywać kluczową rolę w promowaniu dialogu i spójności społecznej, zachęcać do dyskusji, mogą też pełnić rolę ośrodków integracji społecznej. Dzięki przybliżaniu obcych kultur mogą też zmienić spojrzenie na rynek pracy.

    Żywienie

    Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

    Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.