Newsy

Edyta Olszówka: boję się wirtualnego świata i unikam Nie walczę z fake kontami, bo nie umiem

2019-03-12  |  06:02

Aktorka dostaje wiele sygnałów, że ktoś podszywa się pod nią na Facebooku czy Instagramie. Zazwyczaj jednak aktorka nie reaguje, gdy widzi kolejne konto ze swoim wizerunkiem, bo jak tłumaczy, nie bardzo wie, w jaki sposób można z tym walczyć. Sama nie prowadzi żadnego profilu w mediach społecznościowych.

Profil na Facebooku czy Instagramie to obecnie jeden z najpopularniejszych sposobów komunikowania się ze swoimi fanami i dzielenia się z nimi ciekawostkami ze swojego życia. Wiele znanych osób prowadzi je samodzielnie, a ci, którzy nie mają na to czasu, korzystają z pomocy specjalistów od social mediów. Niestety, ze względu na możliwość założenia konta bez weryfikacji danych osobowych, zdarza się, że w sieci krążą także fałszywe profile gwiazd, prowadzone przez kogoś zupełnie obcego, kto nigdy nie uzyskał zgody na wykorzystanie wizerunku.

– Nigdy nie zakładałam Instagrama, a mam podobno, tak samo z Facebookiem. To jest dosyć upiorne, że ktoś ma prawo w tym praworządnym kraju podszywać się pod kogoś i normalnie funkcjonować w wirtualnym świecie. W ogóle nie wiem, jak na to reagować, naprawdę. Kiedyś myślałam, że może trzeba pójść do sądu, ale to wszystko tak długo trwa i kosztuje, też to są nerwy i stres – mówi agencji Newseria Edyta Olszówka, aktorka.

Coraz częściej zdarza się tak, że oszuści dublują oficjalne profile gwiazd lub zakładają fałszywe konta komuś, kto zupełnie nie ma ochoty funkcjonować w przestrzeni wirtualnej. W konsekwencji przypadkowe osoby dodają zdjęcia i opisy, które sugerują, że ich autorami jest ktoś znany. Zdaniem Edyty Olszówki to poważne nadużycie, a co więcej – wielu fanów daje się na to nabierać, myśląc, że wchodzą w interakcje z gwiazdą.

– To jest oczywiście też mój błąd, bo się tego wirtualnego świata trochę boję i trochę unikam. Ale z drugiej strony to jest bardzo nieprzyjemne. To tak, jak z tymi artykułami na temat życia, to jest coś takiego, że pod moją twarzą, moim nazwiskiem, funkcjonuje jakaś zupełnie inna osoba. Trochę jak tutaj, takie porwanie – mówi Edyta Olszówka.

Aktorka przestrzega więc swoich fanów, by byli bardziej ostrożni w klikaniu „Lubię to” czy „Obserwuj” w pierwszy lepszy fałszywy profil napotkany na portalach społecznościowych. Podkreśla też, że na razie nie zamierza zakładać swojego oficjalnego konta.

– Nie czuję w sobie takiego potencjału, żeby coś takiego tworzyć. No nie wiem, może to nastąpi, może rzeczywiście to jest jedyny sposób w dzisiejszych czasach, żeby samemu się wypowiedzieć – mówi Edyta Olszówka.

Na Facebooku funkcjonują dwa fanpage firmowane nazwiskiem Edyty Olszówki. Jeden z nich jest rekomendowany słowami: „Jest to mój oficjalny fanpage”. Podany jest również kontakt do menadżera gwiazdy, Macieja Gajewskiego. Profil polubiło 9,5 tys. osób. Drugi natomiast jest nieautoryzowanym profilem profilem aktorki, stworzonym w celu promowania wydarzeń kulturalnych ukazujących jej talent i warsztat. Jest też konto prywatne, na którym można znaleźć na przykład selfie aktorki z prób do spektakli teatralnych.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany

Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.

Media i PR

Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.

Moda

Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.