Newsy

Filmy modowe to nowy sposób reklamowania sezonowych kolekcji

2014-03-25  |  06:40
Film modowy to coraz prężniej rozwijająca się gałąź przemysłu odzieżowego. Na taką formę prezentacji najnowszych kolekcji decydują się zarówno ekskluzywne domy mody, jak i sieciowe firmy odzieżowe. Filmy te to jednak coś więcej niż tradycyjna reklama, wiele z nich może śmiało pretendować do miana dzieł sztuki wizualnej. 

Film modowy to krótka, bo trwająca zaledwie kilka minut, etiuda, której zadaniem jest najczęściej przedstawienie nowej kolekcji. Większość z nich przypomina formą tradycyjne reklamy, coraz częściej jednak zdarzają się filmy modowe, będące dziełami z pogranicza filmu fabularnego i videoartu. Zdaniem Alexa Turveya, jednego z najciekawszych reżyserów filmów modowych, twórcy powinni podchodzić do produkcji takiego filmu tak jak do pełnometrażowego obrazu fabularnego.

Kiedy przystępuję do filmu o modzie, kiedy mam przedstawić czyjąś kolekcję, i sprawić, żeby była pożądana, to, co próbuję zrobić, to wykreować świat wokół tej kolekcji, który byłby rozszerzeniem samej kolekcji. Próbuję wytworzyć atmosferę tajemniczości w kolekcji, która czyni ją bardziej uwodzicielską mówi Alex Turvey agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

Brytyjski filmowiec uważa, że wadą wielu filmów modowych jest nadmierna koncentracja na produkcie. On sam traktuje reklamowaną przez siebie kolekcję jako pretekst do opowiedzenia historii, w której najważniejszą rolę odgrywają ludzie i ich doświadczenia. Dlatego też ogromną wagę przykłada zarówno do scenariusza, jak i obsady aktorskiej swoich filmów. 

Jest mnóstwo filmów znakomitych marek, które są w zasadzie tylko ruchomymi lookbookami. Za każdym razem, gdy widzę wspaniałą kolekcję, a film stanowi tylko sekwencję zdjęć, które niczego nie mówią, w których nie ma żadnej historii, nawet jakiejś ładnie poprowadzonej narracji, uważam to za straszne marnotrawienie okazji podkreśla Alex Turvey.

Turvey to jeden z najciekawszych brytyjskich reżyserów i twórców sztuk wizualnych. Współpracował z takimi markami, jak: H&M, River Island, Levi's. Jego twórczość charakteryzuje zamiłowanie do surrealizmu i niekonwencjonalne podejście do tematyki związanej z modą. Ostatnio gościł w Polsce podczas 3. Warsaw Fashion Film Festival.
 
W Polsce realizacją filmów modowych zajmuje się m.in. Fruit and Flowers Media.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Podróże

Radosław Majdan: W ferie jedziemy z chłopcami w góry. Nie umiem jeździć na nartach i nie ciągnie mnie na stok

W przerwie między nagraniami do różnych projektów telewizyjnych i internetowych były piłkarz, a obecnie komentator sportowy wybiera się na odpoczynek. W planach są dwa kierunki: najpierw zagraniczny kurort narciarski, a później jakieś egzotyczne miejsce. Radosław Majdan zaznacza jednak, że sam nie potrafi jeździć na nartach, bo jako zawodowy sportowiec miał zapisane w kontrakcie, że nie może ryzykować na stoku. Ten wyjazd organizuje jednak z myślą o synach i ma nadzieję, że najmłodszy Heniu też szybko połknie bakcyla jak jego bracia.

Problemy społeczne

Polacy nie wiedzą zbyt dużo o chorobach mózgu. Jeszcze mniej o tym, jak o niego dbać

Choroby mózgu nie są zbyt rozpowszechnionym tematem wśród Polaków. Znacznie więcej wiedzą o zdrowiu ogólnie czy otyłości. Tym samym trudno im wskazać konkretne choroby, a tym bardziej powiedzieć coś o związanej z nimi profilaktyce. O tzw. higienie mózgu słyszał tylko co trzeci badany, a 13 proc. rozumie, czym ona jest. Dlatego też eksperci wskazują na większą potrzebę edukacji w tym zakresie.

Film

Joanna Kurowska: W tym kraju aktorzy są na końcu przewodu pokarmowego. Nikt nas nie broni, nie mamy związków zawodowych jak w USA

Aktorka nie szczędzi gorzkich słów pod adresem środowiska polskich filmowców. Jest rozgoryczona tym, że w branży nie można na nikogo liczyć nawet wtedy, kiedy dochodzi do utraty pracy, mobbingu czy nadużyć finansowych. Artyści się nie wspierają, a rywalizacja o role i obawa przed konsekwencjami wyrażania krytyki wobec reżyserów czy producentów powodują, że atmosfera jest niezwykle napięta. Joanna Kurowska zwraca też uwagę na konieczność przeprowadzenia reformy Związku Artystów Scen Polskich. Jej zdaniem to sztuczny twór, który w rzeczywistości nie dba o aktorów, nie broni ich praw i interesów.