Mówi: | Małgorzata Potocka |
Funkcja: | założycielka Teatru Sabat, tancerka, choreografka, reżyserka |
Małgorzata Potocka: Wydaje mi się, że ja wczoraj otworzyłam Teatr Sabat. Te 25 lat to była chwila moment
Teatr Sabat, pierwszy po wojnie teatr rewiowy w Polsce, inspirowany estetyką La Belle Époque, świętuje srebrny jubileusz. Jego założycielka Małgorzata Potocka przyznaje, że jest to doskonała okazja, by spojrzeć wstecz na ćwierć wieku pełne pasji i sztuki. Artystka z optymizmem patrzy także w przyszłość. Zapowiada dalszy rozwój tego miejsca, wzbogacenie repertuaru i otwarcie się na jeszcze szerszą publiczność.
Małgorzata Potocka, która stoi za sukcesem Teatru Sabat, jest absolwentką Warszawskiej Szkoły Baletowej oraz stypendystką prestiżowych szkół tańca na Broadwayu i w Paryżu. W ciągu swojej kariery scenicznej zdobyła uznanie jako tancerka, choreografka, reżyserka i projektantka kostiumów. To właśnie jej pasja i artystyczna wizja pozwoliły wprowadzić do Polski gatunek rewiowy na światowym poziomie.
– Wydaje mi się, że ja wczoraj otworzyłam Teatr Sabat. Te 25 lat to była chwila moment. A ponieważ ten teatr jest tak kolorowy, tutaj jest taka dynamika, takie tempo, tyle kostiumów, tyle znakomitych artystów, piękna muzyka, wspaniałe tancerki, tak że w ogóle nie ma nudy. Nic się nie dłuży, cały czas po prostu jest to piękny, kolorowy film – mówi agencji Newseria Małgorzata Potocka.
Założycielka Teatru Sabat nie kryje dumy z tego, że jej projekt przypadł do gustu tak wielu odbiorcom. Jak podkreśla, to swoisty fenomen na teatralnej mapie Polski, który znakomicie łączy taniec, muzykę i spektakularne widowiska.
– Teatr jest przede wszystkim rewiowy, jedyny taki w Polsce. Rewia była u nas bardzo popularna przed wojną, ale niestety po wojnie już zapomniano o niej, natomiast nadal jest popularna w Paryżu, w Londynie czy w Nowym Jorku. Tam są teatry rewiowe. Dlatego kiedy już byłam zmęczona ciągłym przepakowywaniem walizki i tournée po całym świecie ze swoją grupą baletową Sabat, to wymyśliłam sobie, że muszę coś stworzyć w Polsce. Stwierdziłam więc, że jeśli teatr rewiowy bardzo się podobał przed wojną, to stworzę taki ponownie. I właśnie na wzór przedwojennych teatrów rewiowych powstał Teatr Sabat – mówi.
W związku z 25-leciem Małgorzata Potocka i współpracujący z nią artyści przygotowali wiele niespodzianek dla miłośników Teatru Sabat, między innymi serię jubileuszowych spektakli, w których nie zabraknie miejsca na wspomnienia. Będzie też wyjątkowy moment kulminacyjny.
– Mamy 25-lecie, więc wymyśliłam taką wspaniałą galę i chciałabym, żeby cała Warszawa w niej uczestniczyła. Na razie nie powiem, jak ona ma wyglądać w całości, ale będzie to w maju, jak już będzie ciepło. Przygotowujemy wielki koncert 25-lecia, oprócz tego dalej robimy wspaniałe spektakle z mistrzami i gwiazdami rewii. To jest niekończący się temat, ponieważ rewia to są piosenki, które nie mają wieku. Są utwory sprzed wojny i te najnowsze, więc jest to ogromny repertuar i nigdy nie jest go za mało – dodaje.
Jubileuszowa rewia „The Best of Sabat” to przekrój artystycznych dokonań Małgorzaty Potockiej. Widzowie mogą poczuć klimat tanecznego Broadwayu, kolorowego Las Vegas, zmysłowego Moulin Rouge czy współczesnej Warszawy.
Czytaj także
- 2025-05-19: Piotr Kupicha: Feel to jeden z ostatnich bastionów żywego rock’n’roll’owego grania. Myślę, że to jest klucz do tego, że jesteśmy na scenie już 20 lat
- 2025-05-20: Lanberry: Szykuję grube show, które zapadnie widzom w pamięci. Przede mną intensywne miesiące, w weekendy będziemy grać po cztery–pięć koncertów
- 2025-04-14: Marta Wiśniewska: Ludzie czekali na nowy kawałek takiej kolorowej Mandaryny. Jestem mądrzejsza i silniejsza niż kiedyś
- 2025-04-03: Marta Wiśniewska: Czuję, że świat się o mnie upomniał, dlatego wracam na scenę. Z wielką chęcią zostałabym też piątym jurorem w „You Can Dance”
- 2025-03-17: Małgorzata Potocka: Nigdy nie przejmowałam się złą opinią, bo na ogół jest ona złośliwa, podła i pełna zazdrości. Moje spektakle są na światowym poziomie
- 2025-04-01: Małgorzata Potocka: Jestem absolutnie oddana mojemu teatrowi. Jak się robi teatr z pasji, to nie trzeba odpoczywać
- 2025-02-11: Daniel Olbrychski: Praca mnie konserwuje, gdybym nie grał, tobym się błyskawicznie zestarzał. Walczę, żeby widzowie nie dostrzegali na scenie mojej osiemdziesiątki
- 2025-02-07: Radosław Majdan: Jestem zniesmaczony tym, ile czasu poświęciliśmy na załatwianie pozwoleń na budowę domu. Teraz zastanawiamy się, czy nie wybrać planu B
- 2025-02-17: Radosław Majdan: Nie trenujemy z Małgosią razem, nie rywalizujemy też ze sobą. Gramy w jednym teamie i budujemy siebie nawzajem
- 2025-01-22: Jakub Rzeźniczak: Z szacunku dla żony odmówiłem udziału w „Tańcu z gwiazdami”. Do programu „Mówię Wam” nie pójdę ze względu na prowadzącego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne
Aktor przyznaje, że osoby otyłe z powodu swojego wyglądu często przez otoczenie są odrzucane, marginalizowane i hejtowane. Brak akceptacji i zrozumienia wynika między innymi z tego, że nie brakuje tych, którzy myślą stereotypami i ich zdaniem dodatkowe kilogramy są wynikiem złego odżywiania i lenistwa. Bartłomiej Nowosielski tłumaczy, że otyłość jest chorobą przewlekłą, która wymaga leczenia. By terapia była skuteczna, potrzeba silnej woli i wielu wyrzeczeń. Dla niego w chwilach zwątpienia niezwykle ważne jest również wsparcie ze strony bliskich.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Prawo
Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała

Brakuje usystematyzowanych danych na temat skali problemu, jakim jest kobietobójstwo – wskazuje organizacja Femicide in Poland. U źródeł problemu leży brak uspójnienia baz danych prowadzonych przez poszczególne organy państwowe. Organizacja pracuje nad narzędziami, które pozwolą je zgromadzić w jednym miejscu i udostępnić w formie interaktywnej mapy. Jej przedstawicielka wskazuje również na inne fundamentalne obszary do poprawy. To w szczególności egzekwowanie istniejącego prawa i intensyfikacja działań na rzecz edukacji.