Newsy

Szymon Majewski: Michał Witkowski to szaleniec-prowokator. To moja bratnia dusza

2015-01-29  |  06:55

Szymon Majewski chwali nowe wcielenie Michała Witkowskiego. Jego zdaniem przemiana jednego z najlepszych polskich pisarzy w blogerkę modową to umiejętna prowokacja i kpina z napuszonego świata polskiego show-biznesu. Majewski widzi w Witkowskim bratnią duszę, sam bowiem wcielał się niegdyś w bywalczynię salonów Annę Foch-Tryskolaskę. Showman przyznaje też, że jest zagorzałym czytelnikiem powieści Witkowskiego.

– Bardzo lubię „Lubiewo”, mniej może „Barbarę Radziwiłłównę z Jaworzyna-Szczakowej”, „Drwal” mi się podoba, bo ma fajny klimat. Poza tym on pisze też trochę o swoich doświadczeniach i to jest ciekawe, Jestem w połowie „Drwala”, ale przez premierę nie mogę go dokończyć – mówi Szymon Majewski w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.

Półtora roku temu Michał Witkowski zaczął prowadzić bloga o nazwie Fashion Pathology, na którym występuje jako Miss Gizzi. Szymon Majewski przyznaje, że nagłe zamiłowanie Witkowskiego do mody i bywania na salonach było dla niego sporym zaskoczeniem. Szybko jednak zrozumiał, że metamorfoza pisarza w blogerkę modową jest umiejętną prowokacją.

– Jak tylko zobaczyłem czajnik na jego głowie i kubek, jak był przebrany chyba za lutownicę, już nie pamiętam, bo on miał sporo tych kreacji, to stwierdziłem, że to bratnia dusza. Pomyślałem sobie od razu, że jest to rodzaj prowokacji, zabawy, może nawet parodii tego napompowanego trochę świata show-biznesu, dosłownie i w przenośni. Sklasyfikowałbym go jako takiego szaleńca-prowokatora i dobrze wiem, co tam mu w duszy gra. Tak mniemam, bo może są jakieś jeszcze inne zagadki, ale nie wierzę w to, że naprawdę chce być mężczyzną-czajnikiem. Chociaż ciekawe to by było mówi Szymon Majewski.

Showman kilka lat temu sam wykreował dwie fikcyjne postacie. Był to Ędward Ącki polityk, założyciel fikcyjnej partii ĘĄ  Szczerzy do bólu, oraz Anna Foch-Tryskolaska dziennikarka zajmująca się show-biznesem. W obie te postacie Majewski wcielał się osobiście, traktując to jako kolejną formę parodii polskich gwiazd, celebrytów i polityków. Przypuszcza, że taki sam cel przyświeca Michałowi Witkowskiemu. Przemiana w bywalczynię salonów może być też – zdaniem Majewskiego  sposobem na odreagowanie.

– On raczej nie stworzy jakiejś własnej linii, np. ubierajcie się wszyscy jak Witkowski i chodźcie w czajnikach, na wiosnę modny czajnik na głowie. Mam wrażenie, że to jest jakaś umiejętna prowokacja i kto wie, może za miesiąc, albo za rok, za 2-3 lata powstanie jakaś książka prześmiewcza, wspomnienia pana czajnika z salonów mówi Szymon Majewski.

Michał Witkowski to jeden z najzdolniejszych polskich pisarzy młodego pokolenia, autor takich bestsellerów, jak „Lubiewo”, „Barbara Radziwiłłówna z Jaworzna-Szczakowej”, „Margot” oraz „Drwal”. Jego książki przetłumaczono na 30 języków, m.in. angielski, niemiecki, fiński, francuski i hiszpański. Jest laureatem Paszportu „Polityki” oraz finalistą Nagrody Literackiej Nike. Trzy z jego powieści zostały zaadaptowane na potrzeby teatru.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Firma

Polki są przedsiębiorcze. Wciąż mają jednak mniej wiary w swoje kompetencje i pewności siebie niż kobiety biznesu na świecie

Według danych PIE na koniec 2023 roku do kobiet należało 34 proc. jednoosobowych działalności gospodarczych w Polsce. To więcej niż średnio w skali całej UE, ale i tak kobiety wciąż rzadziej niż mężczyźni decydują się na prowadzenie własnej firmy. Powstrzymuje je przed tym głównie strach przed porażką, brak wiary w swoje umiejętności i wiedzy na temat narzędzi niezbędnych w prowadzeniu biznesu. Według danych przytaczanych przez Fundację LBC Business Women Foundation tylko 11 proc. przedsiębiorczych Polek uważa się za ekspertki w technologiach, a aż 60 proc. kobiet biznesu ocenia, że poziom ich kompetencji w tym zakresie jest niewystarczający. Kampania społeczna GO digital – realizowana przez Fundację LBC przy wsparciu Mastercard Strive, globalnej inicjatywy Caribou Digital i Mastercard Center for Inclusive Growth – ma zachęcić do sprawdzenia poziomu cyfryzacji firmy oraz testowania i wdrażania narzędzi cyfrowych, niezbędnych do rozwoju własnego przedsiębiorstwa.

Media

Katarzyna Pakosińska: Uwielbiam programy na żywo i nieprzewidziane sytuacje. Duże doświadczenie dała mi praca na estradzie

Gospodyni „Pytania na śniadanie” przekonuje, że zarówno występując na scenie, jak i prowadząc program realizowany „na żywo”, jest w swoim żywiole. I choć w obu przypadkach może się zdarzyć wiele nieprzewidzianych rzeczy, to absolutnie się tym nie stresuje. Zawsze ma w zanadrzu jakiś komentarz czy ripostę i potrafi wybrnąć z każdej sytuacji. Katarzyna Pakosińska zauważa, że widzowie lubią autentyczność, dlatego zamiast udawać, że nic się nie dzieje, ona sama woli odpowiednio zareagować i  w ten sposób rozładować napięcie.