Newsy

Katarzyna Krupa: Znajomość dobrych manier nadal jest niezwykle przydatna. Sprawia, że życie staje łatwiejsze i pomaga załatwić wiele spraw

2017-08-08  |  06:42
Mówi:Katarzyna Krupa
Funkcja:dziennikarka, ekspert ds. etykiety i protokołu dyplomatycznego
  • MP4
  • Znajomość norm dobrego zachowania daje nam poczucie bezpieczeństwa, pomaga się odnaleźć w niezręcznej bądź trudnej sytuacji i wyjść z niej z twarzą. Brak wątpliwości co do stosownego zachowania w danym momencie pozwala czerpać większą radość np. z eleganckiego przyjęcia bądź bardziej skupić się na meritum spotkania biznesowego. Paradoksalnie więc reguły ułatwiają nam życie. Kierowanie się zasadami etykiety zwiększa pewność siebie, ułatwia rozmowę i pomaga zjednywać ludzi, może też ocieplić atmosferę spotkania.

    Savoir-vivre to zbiór zasad na temat dobrych manier i umiejętności eleganckiego zachowywania się w każdej sytuacji. Firmy i instytucje coraz częściej wymagają takich kompetencji od pracowników, a szkoły upominają się o tę wiedzę dla swoich uczniów.

    – Przed wojną wszyscy uczyli się dobrych manier. Etykieta była w każdym domu i w szkołach. Potem nastały czasy komunizmu. Wszystko, co było eleganckie, musiało umrzeć, podobnie wszystko, co dotyczyło dobrych manier. Jakoś w tym zostaliśmy, a świat poszedł do przodu. Mam taką misję, aby iść z tym światem dalej i uczyć się tego – mówi agencji Newseria Katarzyna Krupa, dziennikarka, ekspert ds. etykiety i protokołu dyplomatycznego.

    Zdaniem Krupy znajomość etykiety w dużej mierze ułatwia nam funkcjonowanie w społeczeństwie i daje większą swobodę.

    – Chyba każdy z nas miał sytuację, kiedy znalazł się na przyjęciu czy spotkaniu, na którym czuł się niezręcznie. Krępowała nas wielość rzeczy na stole, krępowało bardzo eleganckie ubranie ludzi dookoła, krępowało nas, w jaki sposób byliśmy witani czy żegnani, i czuliśmy, że trochę nie pasujemy. Wtedy zaczynamy się wycofywać. Czy czujemy się z tym dobrze? Jestem przekonana, że nie. Gdybyśmy znali te zasady i na co dzień je stosowali, byłoby nam łatwiej – mówi Katarzyna Krupa.

    Używanie form grzecznościowych, uprzejmość oraz szacunek do innych mogą zdecydowanie ułatwić i umilić nasze codzienne życie. Dobre maniery powinny stać się nawykiem.

    – Jest powiedzenie, że jeśli w domu będziesz się zachowywać jak na przyjęciu u królowej angielskiej, to na przyjęciu u królowej będziesz czuć się jak w domu. Wszystkie te zasady również warto stosować w domu – mówi Katarzyna Krupa.

    Jeżeli jesteśmy gospodarzami przyjęcia, pamiętajmy, że nie jest to impreza, na której tylko się bawimy, lecz także mamy mnóstwo obowiązków.

    – Jeśli zapraszamy osoby, które się nie znają, powinniśmy je sobie przedstawić. Warto powiedzieć coś interesującego na temat każdej z nich, aby te osoby miały jakiś pierwszy temat do rozmowy, a następnie przeprosić ich, powiedzieć, że wrócimy za chwilę, ponieważ musimy się zająć innymi gośćmi. Powiedzenie paru zdań o danej osobie pozwala nam na pozostawienie tych osób samych z ciekawymi tematami do rozmowy – mówi Katarzyna Krupa.

    Jest również wiele sytuacji służbowych, kiedy zależy nam, aby dobrze wypaść – rozmowa kwalifikacyjna, prezentacja przed zespołem czy pierwsze spotkanie z nowym klientem. Właśnie w tego typu okolicznościach przydaje się znajomość zasad etykiety biznesowej. Wysoką kulturą osobistą i dostosowaniem do przyjętych norm często zdziałamy więcej niż poprzez twarde negocjacje. Z drugiej strony może się zdarzyć, że nasz sukces zawodowy zostanie zniweczony przez popełnioną gafę czy nieznajomość reguł grzeczności.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Podróże

    Problemy społeczne

    Stres w życiu zawodowym może działać destrukcyjnie. O profilaktykę muszą zadbać zarówno pracownicy, jak i pracodawcy

    Co czwarty Polak doświadcza w pracy wysokiego lub bardzo wysokiego stresu, a trzech na czterech pracowników znajduje się w stresowej sytuacji zawodowej przynajmniej raz w tygodniu – wynika z badań Instytutu Psychologii Stresu. Najwyższy poziom częstego stresu dotyczy kobiet i pracowników powyżej 55. roku życia. To grupy najbardziej narażone na poczucie przeciążenia obowiązkami zawodowymi, co odbija się na ich zdrowiu fizycznym i psychicznym, a w kontekście społecznym niesie ze sobą poważne skutki ekonomiczne. W Unii Europejskiej stres zabija rocznie nawet 10 tys. osób.

    Gwiazdy

    Maciej Dowbor: Ostatnio kupiłem zdalnie sterowane motorówki dla córki. Ten wspólnie spędzony czas pozwala oderwać dzieci od smartfonów

    Zdaniem prezentera nawet niepozorny gadżet może pomóc w budowaniu relacji ze swoimi pociechami i tworzeniu pięknych wspomnień. On sam przekonał się o tym, kiedy jego siedmioletnia córka chętnie zaczęła się bawić małymi, zdalnie sterowanymi motorówkami. Teraz kolekcja systematycznie się powiększa, a w zabawie bierze udział cała rodzina.