Newsy

Katarzyna Bosacka: Bardzo bym chciała, żeby program "Co nas truje" docierał do coraz większej liczby osób

2019-01-28  |  06:45

Żyjemy w bardzo trudnych i zanieczyszczonych czasach – mówi dziennikarka. W nowym sezonie "Co nas truje" poruszy nie tylko tematy żywieniowe, ale również kwestie związane ze szkodliwym wpływem smogu i plastiku na organizm człowieka. Katarzyna Bosacka ma nadzieję, że jej program będzie stale zyskiwał nowych widzów, Polakom potrzebna jest bowiem wiedza na temat zagrożeń zdrowotnych.

"Co nas truje" to program konsumencki, w którym Katarzyna Bosacka i zaproszeni przez nią eksperci pomagają widzom dokonywać zdrowych wyborów żywieniowych. Dziennikarka odwiedza Polaków w ich domach i sprawdza, czy w ich lodówkach nie dominuje niezdrowa żywność, której składniki sprzyjają rozwojowi poważnych schorzeń i alergii. Zwraca uwagę przede wszystkim na produkty wysoko przetworzone, bogate w cukry, tłuszcze, konserwanty i sztuczne barwniki. W nowym sezonie tematyka magazynu poszerzy się ponadto o tematy inne niż żywieniowe.

– Zastanawiamy się nad plastikiem, zastanawiamy się np. nad smogiem, w jaki sposób on bezpośrednio na nas wpływa, jak sobie z nim radzić, jak tego unikać – mówi Katarzyna Bosacka agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

W 3. sezonie "Co nas truje" dziennikarka dużo uwagi poświęci zwłaszcza kwestii szkodliwości plastiku. Mechanizm negatywnego wpływu plastiku na ludzki organizm nie został jeszcze dokładnie zbadany, naukowcy z całego świata coraz mocniej podkreślają, że z plastikowych opakowań do zamkniętej w nich żywności przenikają substancje rakotwórcze i zaburzające gospodarkę hormonalną organizmu człowieka. W efekcie konsument jest w większym stopniu narażony na takie choroby jak niepłodność, cukrzyca, oraz niektóre nowotwory m.in. ostrą białaczkę szpikową.

– Coraz więcej moich koleżanek, coraz więcej kobiet w Polsce ma np. zaburzenia pracy tarczycy. Skądś się to bierze, ja nie mówię, że tylko plastik jest winny, ale będziemy oddawać głos naukowcom i oni będą bardzo dużo nam o tym mówić – mówi Katarzyna Bosacka.

Negatywny wpływ plastiku na zdrowie człowieka to efekt zawartych w nim takich substancji jak bisfenol a, bisfenol s, bisfenol f, oraz ftalany. Nadają one produktowi finalnemu plastyczność, wytrzymałość, a nawet kolor, zaburzają jednak gospodarkę hormonalną w organizmie człowieka. W nowym sezonie "Co nas truje" Katarzyna Bosacka, powołując się na badania m.in. naukowców z Politechniki Gdańskiej, będzie szukać odpowiedzi na pytanie, czy istnieje plastik bezpieczny.

– Bardzo bym chciała, żeby program „Co nas truje” docierał do coraz większej liczby osób. Żyjemy w bardzo trudnych i zanieczyszczonych czasach – mówi dziennikarka.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Teatr

Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.