Newsy

Katarzyna Bosacka: Bardzo bym chciała, żeby program "Co nas truje" docierał do coraz większej liczby osób

2019-01-28  |  06:45

Żyjemy w bardzo trudnych i zanieczyszczonych czasach – mówi dziennikarka. W nowym sezonie "Co nas truje" poruszy nie tylko tematy żywieniowe, ale również kwestie związane ze szkodliwym wpływem smogu i plastiku na organizm człowieka. Katarzyna Bosacka ma nadzieję, że jej program będzie stale zyskiwał nowych widzów, Polakom potrzebna jest bowiem wiedza na temat zagrożeń zdrowotnych.

"Co nas truje" to program konsumencki, w którym Katarzyna Bosacka i zaproszeni przez nią eksperci pomagają widzom dokonywać zdrowych wyborów żywieniowych. Dziennikarka odwiedza Polaków w ich domach i sprawdza, czy w ich lodówkach nie dominuje niezdrowa żywność, której składniki sprzyjają rozwojowi poważnych schorzeń i alergii. Zwraca uwagę przede wszystkim na produkty wysoko przetworzone, bogate w cukry, tłuszcze, konserwanty i sztuczne barwniki. W nowym sezonie tematyka magazynu poszerzy się ponadto o tematy inne niż żywieniowe.

– Zastanawiamy się nad plastikiem, zastanawiamy się np. nad smogiem, w jaki sposób on bezpośrednio na nas wpływa, jak sobie z nim radzić, jak tego unikać – mówi Katarzyna Bosacka agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

W 3. sezonie "Co nas truje" dziennikarka dużo uwagi poświęci zwłaszcza kwestii szkodliwości plastiku. Mechanizm negatywnego wpływu plastiku na ludzki organizm nie został jeszcze dokładnie zbadany, naukowcy z całego świata coraz mocniej podkreślają, że z plastikowych opakowań do zamkniętej w nich żywności przenikają substancje rakotwórcze i zaburzające gospodarkę hormonalną organizmu człowieka. W efekcie konsument jest w większym stopniu narażony na takie choroby jak niepłodność, cukrzyca, oraz niektóre nowotwory m.in. ostrą białaczkę szpikową.

– Coraz więcej moich koleżanek, coraz więcej kobiet w Polsce ma np. zaburzenia pracy tarczycy. Skądś się to bierze, ja nie mówię, że tylko plastik jest winny, ale będziemy oddawać głos naukowcom i oni będą bardzo dużo nam o tym mówić – mówi Katarzyna Bosacka.

Negatywny wpływ plastiku na zdrowie człowieka to efekt zawartych w nim takich substancji jak bisfenol a, bisfenol s, bisfenol f, oraz ftalany. Nadają one produktowi finalnemu plastyczność, wytrzymałość, a nawet kolor, zaburzają jednak gospodarkę hormonalną w organizmie człowieka. W nowym sezonie "Co nas truje" Katarzyna Bosacka, powołując się na badania m.in. naukowców z Politechniki Gdańskiej, będzie szukać odpowiedzi na pytanie, czy istnieje plastik bezpieczny.

– Bardzo bym chciała, żeby program „Co nas truje” docierał do coraz większej liczby osób. Żyjemy w bardzo trudnych i zanieczyszczonych czasach – mówi dziennikarka.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Gwiazdy

Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci

Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.

Handel

Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek

Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.