Newsy

Moda robotyczna podbije czerwony dywan

2014-07-01  |  06:40
Według projektanta Michała Starosta połączenie mody i technologii może mieć zastosowanie na czerwonym dywanie. Kreacje mody robotycznej to te, które są wielofunkcyjne. Kobiety będą mogły zmienić strój dzienny w suknię wieczorową.

Projektant Michał Starost w Polsce jest prekursorem mody robotycznej. Według niego połączenie mody i najnowszych technologii w krawiectwie i projektowaniu może podbić nie tylko czerwony dywan, lecz także codzienne stylizacje.

Kobiety uwielbiają zwracać na siebie uwagę, więc czerwony dywan idzie już w tę stronę, że dana aktorka, maszerując po czerwonym dywanie, zmieni formę swojej sukni 3-4 razy zanim dojdzie. Nic lepszego dla kamery nie będzie – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle projektant Michał Starost.

Moda w XXI w. ma zaskakiwać i przyciągnąć uwagę. Według Starosta moda robotyczna, która łączy estetykę z technologią, jest przyszłością branży modowej. Źródłem inspiracji dla projektanta jest literatura i filmy science-fiction.

Pierwsze odcinki Star Treka, książki Lema były fantastyką, obecnie to praktycznie opisuje rzeczywistość. Był wizjonerem, a teraz my, designerzy, kreatorzy mody, kreatorzy przestrzeni jesteśmy od tego, żeby ta technologia, która do tej pory była ciężka, mechaniczna, teraz staje się naprawdę designem – tłumaczy Starost.

Dawniej krawiectwo opierało się na pracy szwaczek. Wynalazek maszyny do szycia zrewolucjonizował krawiectwo. Dzisiaj nowocześni projektanci bazują na nowych technologiach, które nie tylko są wykorzystywane w akcesoriach czy biżuterii.

Już są tkaniny, które pokazują emocje, zmieniając strukturę, kolor. Istnieją tkaniny, które mogą być mikroprocesorami, praktycznie komputerami, które nosimy na sobie, a ich nie widać, które pilnują naszego pulsu, poziomu cukru. Zatem to przestaje być smutną, bezduszną technologią, tylko staje się elementem naszego życia – dodaje projektant.

Michał Starost jest jednym z czołowych i najbardziej wszechstronnych projektantów. Tworzy kreacje dla marki UFUFU, która ubiera takie gwiazdy, jak Kuba Wojewódzki czy Agata Młynarska. Projektant zamierza sprowadzić targi mody robotycznej do Polski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Dom i ogród

Handel

Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.

Moda

Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z  osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.