Newsy

Muzyka metalowa zyskuje na znaczeniu w Polsce i całej Europie

2014-06-30  |  06:20
Rośnie popularność zespołów grających heavy czy black metal. Świadczyć mogą o tym nie tylko pełne kluby podczas koncertów, lecz także świetnie sprzedające się krążki takich formacji, jak Black Sabbath, Deep Purple i Avenged Sevenfold. W Polsce prym wiodą m.in. Behemoth oraz KAT.

Wszelakie gatunki metalu cieszą się również ogromną popularnością w krajach Skandynawii. Pochodzące ze Szwecji i Norwegii grupy, takie jak Sabaton, Satyricon, Mayhem, Marduk oraz Burzum, święcą sukcesy niemal na całym świecie. Dlatego też Ambasada Norwegii w Polsce postanowiła promować kulturę swojego kraju black metalem. Zdjęcia norweskich zespołów wykonujących ten gatunek muzyczny można oglądać do 20 lipca w klubie muzycznym Progresja.

Black metal to bardzo ważna część norweskiej kultury, która wcześniej była niedoceniana, ale teraz cieszy się szacunkiem na całym świecie. Stwierdziliśmy więc, że warto promować się w innych krajach właśnie tym, co mamy najlepsze, czyli taką muzyką. Black metal uważa się za gatunek bardzo powiązany z naszą historią. Pochodzimy w końcu od potężnych wojowników, podróżujących na swoich łodziach do Ameryki Północnej i Konstantynopola. Jesteśmy dumni z naszej przeszłości, a ona łączy się bezpośrednio z muzyką metalową –  wyjaśnia Karsten Klepsvik, ambasador Norwegii w Polsce.

Korzenie black metalu sięgają lat 80. poprzedniego wieku. Wskazuje się, że pierwszymi krajami, w których przyjął się ten gatunek muzyczny były Szwajcaria oraz Wielka Brytania. Stamtąd właśnie cięższe brzmienia przeniknęły do Skandynawii oraz Polski.

Norwedzy słuchają black metalu od lat 80. Wtedy też odkryli ten gatunek i przekonali się, że jest to bardzo interesująca muzyka. Otwarcie się fanów na nowe brzmienia pozwoliło zrozumieć, że black metal jest muzyką zarówno pełną energii, jak i bardzo liryczną. Słuchacze znaleźli w niej  wszystko, co można uznać za interesujące –  dodaje Klepsvik.

Autorem wystawy „Norwegian Metal – In Concert” jest Per Ole Hagen, dziennikarz muzyczny, fotograf oraz dyrektor muzyczny w Norwegian Broadcasting Corporation. Przez ostatnie 5 lat podróżował po Norwegii, uwieczniając na zdjęciach najpopularniejsze zespoły metalowe. Fotografie pochodzą m.in. z festiwalu Inferno.

Dzięki zdjęciom można poczuć klimat, jaki panuje na koncertach blackmetalowych, nawet nie słysząc tej muzyki nigdy wcześniej. Zawsze szukam charakterystycznych wyrazów ekspresji. Pod tym względem metal daje duże pole do popisu, po za tym jest wyzwaniem, a ja lubię wyzwania. Robienie zdjęć w trakcie takich koncertów jest trudne, gdyż mają one nieprzyjemne dla fotografa oświetlenie, jest głośno, a kluby są zadymione i przepełnione. Plusem jest fakt, że z czasem polubiłem muzykę metalową oraz jej twórców. Są bardzo przyjaznymi ludźmi – tłumaczy Hagen.

Black metal cieszy się również dużym zainteresowaniem w Polsce. Za najbardziej popularne kapele w naszym kraju można uznać m.in. Behemoth, KAT, Blaze of Perdition oraz Furię.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Dom i ogród

Handel

Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.

Moda

Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z  osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.