Mówi: | Per Ole Hagen (fotograf) Karsten Klepsvik (ambasador Norwegii) |
Muzyka metalowa zyskuje na znaczeniu w Polsce i całej Europie
Wszelakie gatunki metalu cieszą się również ogromną popularnością w krajach Skandynawii. Pochodzące ze Szwecji i Norwegii grupy, takie jak Sabaton, Satyricon, Mayhem, Marduk oraz Burzum, święcą sukcesy niemal na całym świecie. Dlatego też Ambasada Norwegii w Polsce postanowiła promować kulturę swojego kraju black metalem. Zdjęcia norweskich zespołów wykonujących ten gatunek muzyczny można oglądać do 20 lipca w klubie muzycznym Progresja.
– Black metal to bardzo ważna część norweskiej kultury, która wcześniej była niedoceniana, ale teraz cieszy się szacunkiem na całym świecie. Stwierdziliśmy więc, że warto promować się w innych krajach właśnie tym, co mamy najlepsze, czyli taką muzyką. Black metal uważa się za gatunek bardzo powiązany z naszą historią. Pochodzimy w końcu od potężnych wojowników, podróżujących na swoich łodziach do Ameryki Północnej i Konstantynopola. Jesteśmy dumni z naszej przeszłości, a ona łączy się bezpośrednio z muzyką metalową – wyjaśnia Karsten Klepsvik, ambasador Norwegii w Polsce.
Korzenie black metalu sięgają lat 80. poprzedniego wieku. Wskazuje się, że pierwszymi krajami, w których przyjął się ten gatunek muzyczny były Szwajcaria oraz Wielka Brytania. Stamtąd właśnie cięższe brzmienia przeniknęły do Skandynawii oraz Polski.
– Norwedzy słuchają black metalu od lat 80. Wtedy też odkryli ten gatunek i przekonali się, że jest to bardzo interesująca muzyka. Otwarcie się fanów na nowe brzmienia pozwoliło zrozumieć, że black metal jest muzyką zarówno pełną energii, jak i bardzo liryczną. Słuchacze znaleźli w niej wszystko, co można uznać za interesujące – dodaje Klepsvik.
Autorem wystawy „Norwegian Metal – In Concert” jest Per Ole Hagen, dziennikarz muzyczny, fotograf oraz dyrektor muzyczny w Norwegian Broadcasting Corporation. Przez ostatnie 5 lat podróżował po Norwegii, uwieczniając na zdjęciach najpopularniejsze zespoły metalowe. Fotografie pochodzą m.in. z festiwalu Inferno.
– Dzięki zdjęciom można poczuć klimat, jaki panuje na koncertach blackmetalowych, nawet nie słysząc tej muzyki nigdy wcześniej. Zawsze szukam charakterystycznych wyrazów ekspresji. Pod tym względem metal daje duże pole do popisu, po za tym jest wyzwaniem, a ja lubię wyzwania. Robienie zdjęć w trakcie takich koncertów jest trudne, gdyż mają one nieprzyjemne dla fotografa oświetlenie, jest głośno, a kluby są zadymione i przepełnione. Plusem jest fakt, że z czasem polubiłem muzykę metalową oraz jej twórców. Są bardzo przyjaznymi ludźmi – tłumaczy Hagen.
Black metal cieszy się również dużym zainteresowaniem w Polsce. Za najbardziej popularne kapele w naszym kraju można uznać m.in. Behemoth, KAT, Blaze of Perdition oraz Furię.
Czytaj także
- 2025-03-11: Dawid Kwiatkowski: W programie „MBtM” były wyznania miłości w moim kierunku. To było miłe, ale za uczestnikiem musi iść też dobra muzyka
- 2025-03-13: Patricia Kazadi: Maciek Rock jest dla mnie ogromną inspiracją. Uczę się od mistrza
- 2024-11-18: Maciej Rock: „Must Be the Music” to jeden z moich ulubionych programów. Szczególnie wspominam Korę
- 2025-01-03: Maciej Rock: Nie mam ulubionego gatunku muzyki ani wykonawcy. Zetknięcie się z artystami wykonującymi muzykę rockową, mroczną czy disco polo jest niezwykle fascynujące
- 2024-12-06: Dawid Kwiatkowski: Nie nazwałbym się jurorem pobłażliwym, ale też nie jestem surowym oceniającym. Moje decyzje są sprawiedliwe i żadnej z nich nie żałuję
- 2024-11-28: Dawid Kwiatkowski: Uczestnicy „Must Be the Music” starają się zaczepiać nas na korytarzach. Ja uciekam, bo przed castingiem nie chcę wchodzić w żadne relacje
- 2024-11-25: Sebastian Karpiel-Bułecka: Jurorowanie to nie jest proste zadanie, ale bardzo mnie to rajcuje. Staram się być sprawiedliwy, szczery i rzetelny
- 2024-11-21: Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
- 2024-12-03: Miuosh: Nie zawsze wygrywający muzyczne talent show robią potem dobre rzeczy. Często ci, którzy nie zaszli w nich daleko, są na scenie latami
- 2025-03-17: Naukowcy opracowali czynniki wpływające na długowieczność. Decyduje o niej nie tylko dieta i tryb życia, ale też relacje z rodziną
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Dom i ogród

Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą
Influencerka lubi, gdy w jej domu wszystko lśni, i ma swoje sprawdzone metody sprzątania bez używania chemii. Popularne składniki, które można znaleźć w każdej kuchni, takie jak soda, ocet czy kwasek cytrynowy, okazują się bowiem równie skuteczne i wydajne jak detergenty. Eliza Gwiazda zaznacza, że naturalne metody sprzątania i czyszczenia różnych powierzchni są przyjazne dla środowiska oraz bezpieczne dla domowników i zwierząt.
Handel
Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.
Moda
Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.