Mówi: | Maria Szabłowska |
Funkcja: | dziennikarka muzyczna |
Maria Szabłowska: Maryla Rodowicz jest wspaniałą artystką, a do tego świetnie gotuje i dobrze się z nią gada o ciuchach
Maryla nigdy nie spocznie na laurach, zawsze będzie chciała czegoś nowego – mówi dziennikarka. Jej zdaniem wokalistka była objawieniem polskiej sceny muzycznej w latach 60., a jej sceniczna długowieczność wynika z ciągłej potrzeby tworzenia i uczenia się. Szabłowska, prywatnie przyjaciółka gwiazdy, twierdzi, że Maryla Rodowicz ma w sobie dziecięcą ciekawość świata i jest osobą, z którą chętnie się przebywa.
Maryla Rodowicz rozpoczęła karierę artystyczną jako nastolatka podczas eliminacji do I Festiwalu Młodych Talentów w Szczecinie. W czasie studiów należała do zespołu big-beatowego, działającego przy AWF-ie. Już wówczas wyróżniał ją wyjątkowy, indywidualny styl, na który jako jedna z pierwszych zwróciła uwagę kompozytorka Katarzyna Gaertner, autorka późniejszego hitu Maryli Rodowicz „Małgośka”.
– Zobaczyła ją po raz pierwszy, jak pojechała na AWF, gdzie Maryla studiowała. Patrzy, siedzi jakaś dziewczyna, bosa, w kwiecistej spódnicy i gra coś na gitarze. Kaśka pomyślała: muszę dla niej napisać – mówi dziennikarka agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.
Prawdziwe sukcesy Maryla Rodowicz zaczęła jednak odnosić dopiero w drugiej połowie lat 60., po tym jak zwyciężyła w dwóch prestiżowych festiwalach piosenki studenckiej. Już wtedy – zdaniem Marii Szabłowskiej – była objawieniem polskiej sceny muzycznej, na którą wprowadziła ruch i żywiołowość. Stanowiła zjawisko całkowicie odmienne od tego, do czego przyzwyczajona była ówczesna publiczność.
– Od początku była osobną artystką i przyniosła na polską scenę muzyczną balladę typu dylanowskiego, od tego się to zaczęło u niej, ten hipisowski strój, boso, wianek, długa spódnica – cudna była na początku – mówi dziennikarka.
W ubiegłym roku Maryla Rodowicz świętowała 50. rocznicę pracy artystycznej. Mimo upływu lat wokalistka wciąż cieszy się ogromną popularnością wśród Polaków, a jej płyty osiągają status złotych i platynowych. Zdaniem Marii Szabłowskiej wynika to przede wszystkim z zamiłowania Maryli Rodowicz do muzyki, jej dynamicznej osobowości oraz dziecięcej ciekawości świata. Mimo ogromnych sukcesów wokalistka nie spoczywa bowiem na laurach i choć podczas koncertów wykonuje stare przeboje, to wciąż nagrywa nowe piosenki.
– Ona zawsze będzie chciała czegoś nowego, ona ciągle szuka, ciągle się czegoś uczy, chociaż już tyle umie i na tym chyba polega jej estradowa długowieczność, bo ona się nie nudzi ludziom. Gdyby ona miała np. koncert zrobiony z samych hitów, od „Małgośki” poczynając, poprzez „Wielkie wody”, toby się ludziom nudziło, tymczasem ona co chwilę ma nową płytę – mówi Maria Szabłowska.
Dziennikarka najpierw zetknęła się z Marylą Rodowicz na gruncie zawodowym, z czasem jednak narodziła się między nimi przyjaźń, która trwa do dziś. Szabłowska jest współautorką dwóch książek poświęconych wokalistce: „Maryla. Królowa jest tylko jedna” oraz „Maryla. Życie Marii Antoniny”.
– Maryla jest osobą, z którą bardzo lubię przebywać, która świetnie gotuje, dobrze się z nią gada o ciuchach. Napisałam z nią dwie książki, więc jest to naprawdę bardzo specjalna osoba w moim życiu – mówi Maria Szabłowska.
Czytaj także
- 2024-03-29: Maria Sadowska: Niektórym się nie chce i zamiast malowania pisanek używają gotowych barwników albo naklejek. Dla mnie to jedna z najważniejszych tradycji świątecznych
- 2024-04-19: Maria Sadowska: Często kupujemy ubrania tylko na jeden sezon, a powinniśmy recyklingować modę. Ja jestem królową second handów
- 2024-01-19: Marcelina Zawadzka: Bardzo tęsknię za moją babcią i często ją wspominam. Zawsze bardzo we mnie wierzyła
- 2023-04-18: Maria Sadowska: Jestem fanką Harry’ego Pottera. Ubolewam, że w Polsce nie kręci się filmów fantasy
- 2023-08-03: Maria Sadowska: Instagram zastąpił kolorowe pisma promujące superchude modelki, ale jest on bardziej okrutny. To przefiltrowana rzeczywistość, w której panuje terror urody
- 2021-10-29: Gwiazdy mediów społecznościowych często dostają propozycje randek i partnerowania na weselach i studniówkach. Mimo to doceniają możliwość bezpośredniego kontaktu z fanami
- 2021-07-19: Maria Niklińska: Pracuję nad wyjątkowym projektem. Będzie to muzyka związana z piękną poezją
- 2021-07-26: Maria Niklińska: Jestem za naturalnością, ale nie będę krytykować osób poprawiających sobie urodę. Każdy może mieć inną estetykę, szanujmy się nawzajem
- 2020-11-03: Anna Maria Wesołowska: Kończę pisać książkę na temat przemocy wobec kobiet. Ma ona za zadanie ratować rodziny
- 2020-10-23: Anna Maria Wesołowska: Program „Sędzia Anna Maria Wesołowska” wprowadził sędziów do okienka telewizora. Wcześniej byliśmy troszeczkę jak w szklanej wieży, sędziemu nic nie wypadało
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
Krystian Ochman: Uwielbiam musicale i bardzo chciałbym wrócić na taką scenę. Nigdy nie grałem w polskim musicalu, ale mógłbym spróbować
Zwycięzca 11. edycji programu „The Voice of Poland” podkreśla, że ma duży sentyment do amerykańskich musicali. W kilku muzycznych spektaklach już zagrał i nie wyklucza powrotu na scenę właśnie w takiej roli. Krystian Ochman zaznacza, że wolałby się zmierzyć z jakimś testem w języku angielskim, ale polski projekt też byłby dla niego ciekawym wyzwaniem.
Regionalne – Mazowieckie
Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku
Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.
Problemy społeczne
Czas oczekiwania na usługi opieki długoterminowej jest zbyt długi. Pacjenci i ich rodziny gubią się w skomplikowanym systemie
Zarządzanie opieką długoterminową w Polsce funkcjonuje w rozbiciu na dwa sektory: ochrony zdrowia i pomocy społecznej. Brak koordynacji między nimi powoduje, że opieka jest udzielana fragmentarycznie i nie zawsze efektywnie – wynika z raportu Banku Światowego. Co roku tego typu usług potrzebuje co najmniej pół miliona osób, a czas oczekiwania na nie jest zbyt długi. To efekt m.in. niedofinansowania sektora i braku kadr.