Newsy

Wystartował projekt "Trzej kompozytorzy". Ma popularyzować muzykę poważną

2013-12-10  |  06:40
Nowo powstały serwis internetowy „Trzej kompozytorzy” ma na celu udostępnienie internautom twórczości trzech wybitnych polskich kompozytorów – Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Lutosławskiego i Henryka Mikołaja Góreckiego. Organizatorzy projektu chcą przekonać odbiorców, że współczesna muzyka poważna może być zrozumiała dla każdego.

– Dotychczas było niewyobrażalne, że można za pomocą przycisku usłyszeć muzykę w najbardziej odległych częściach świata. Ilość osób, która może brać udział w koncercie, jest ograniczona, nie każdy chce słuchać płyt, więc otwiera się przed nami siódme niebo – mówi agencji Newseria Lifestyle Krzysztof Penderecki.

W serwisie „Trzej kompozytorzy” znalazło się łącznie siedemset nagrań pochodzących z Archiwum Polskiego Radia oraz innych instytucji związanych z upowszechnianiem kultury. Użytkownicy będą mogli posłuchać zarówno kompozycji powszechnie znanych, jak i niemalże zapomnianych, pochodzących z początków kariery twórców.

– Znalazłem się w bardzo dobrym towarzystwie – podkreśla Penderecki i od razu dodaje, że ma nadzieję, że baza twórców będzie się stale powiększać. – Myślę, że na przykład taki wybitny kompozytor jak Wojciech Kilar powinien bardzo szybko znaleźć się na tej liście. Jest także wielu nieznanych twórców XIX-wiecznych, którzy dopiero teraz są odkrywani i udział w tym projekcie byłby dla nich wielką szansą.

Dzieła kompozytorów zostały wzbogacone o omówienia, mające na celu usytuowanie utworu w odpowiednim kontekście. W serwisie znalazły się wypowiedzi artystów i muzykologów, które pomogą internautom lepiej zrozumieć współczesną muzykę poważną.

– To rzecz absolutnie bez precedensu. Takiego zasobu w chwili obecnej nie ma żadne państwo w Europie i z tego naprawdę możemy być dumni. W zbiorze znajdują się nawet prawykonania, w wielu wypadkach są to jedyne wykonania, które zostały oczyszczone, uzupełnione o brakujące fragmenty – mówi minister kultury i dziedzictwa narodowego Bogdan Zdrojewski. 

Minister zapewnia, że w najbliższym czasie zbiór zostanie uzupełniony o twórczość Wojciecha Kilara i Andrzeja Panufnika, a także innych kompozytorów tworzących w XX wieku.

– Najważniejsze, by ten portal był żywy, aby można był nie tylko odsłuchiwać i poznawać życiorysy, ale także budować własne zestawienia utworów, przetwarzać je na własny użytek. To jest nasz ambasador polskiej kultury, tym razem w formie zdigitalizowanej, stworzonej w sposób niezwykle precyzyjny – tłumaczy Zdrojewski.

Serwis powstał w ramach obchodów „roku Witolda Lutosławskiego”. W 2013 roku przypada bowiem rocznica 100. urodzin twórcy oraz 80. rocznica urodzin dwóch pozostałych kompozytorów, których utwory zebrano w ramach projektu.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany

Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.

Media i PR

Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.

Moda

Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.