Newsy

Pierwsze w Polsce telewizyjne pasmo edukacyjne tożsame z programem nauczania MEN ma przekonać uczniów do nauki historii

2014-10-21  |  06:40

Polscy uczniowie nie lubią uczyć się historii. Z roku na rok spada odsetek osób wybierających ten przedmiot na maturze. Obecnie odsetek ten wynosi zaledwie 5 proc. Telewizja Polsat Viasat History, przy wsparciu Ministerstwa Edukacji Narodowej, chce przekonać uczniów, że historia może być nie tylko przydatna, lecz także niezwykle ciekawa. W tym celu przez cały rok szkolny emitować będzie pasmo edukacyjne kompatybilne z programem nauczania historii w gimnazjach i liceach.

W 2014 roku zaledwie 8 444 uczniów wybrało na maturze historię na poziomie podstawowym. Dla porównania biologię na tym samym poziomie zdawało 27 048 maturzystów. Wynika to m.in. z faktu, że coraz mniej uczelni wyższych wymaga od kandydatów matury z historii, a przedmiot ten nie jest lubiany przez uczniów. Zdaniem ekspertów może to wynikać z błędu programowego w nauczaniu tego przedmiotu: przeładowania materiału datami i faktami. Przekonać polskich uczniów do nauki historii ma nowe pasmo edukacyjne stworzone przez Polsat Viasat History pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Poszliśmy do MEN-u z projektem stałego pasma edukacyjnego podłączonego pod curriculum, które jest nauczane w szkołach. Chcieliśmy, żeby znalazły się tam materiały, których uczniowie mogą używać w celu pozyskania dodatkowych informacje na tematy, które są poruszane w szkole. Program ten może być też wsparciem dla nauczycieli. Co bardzo istotne, materiały z programu można obejrzeć nie tylko w telewizji, lecz także na smartfonach, tabletach, online – mówi Aleks Habdank Toczyski, prezes MTG World, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Lifestyle.

Od poniedziałku do piątku o godzinie 14.30 Polsat Viasat History nadaje godzinne pasmo specjalnie dobranych programów, które poruszają tematy omawiane na lekcjach historii w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Ramówka pasma ułożona została w taki sposób, by nauczyciele mogli je traktować jako uzupełnienie programu nauczania. Programy z edukacyjnego bloku są też dostępne w internecie, na urządzeniach mobilnych, jak np. smartfony i tablety. Pasmo będzie dostępne przez cały rok szkolny, od września 2014 roku do czerwca 2015.

Mamy odcinek, który pokazuje gen. Sikorskiego – ostatni lot z Gibraltaru, co się stało, dlaczego samolot spadł. Mamy także programy na temat Wikingów, polskich Wikingów, jak oni działali tutaj, w Polsce, oraz wiele różnych innych programów. Zaangażowaliśmy także Michała Wójcika, znanego historyka, który prowadzi program „Harcownik Historyczny”. To są odcinki, chyba będzie ich 180 rocznie, w których Michał będzie przedstawiał pewne historyczne wydarzenia i włączał je do programów, które są na naszej antenie – mówi Aleks Habdank Toczyski.

Uczniowie zobaczą też programy poświęcone koronacji królowej Jadwigi, historii polskiego kina, podbojów Napoleona i Karola Wielkiego. Pasmo nadaje wyłącznie programy, jest całkowicie pozbawione reklam. Grupa mediowa MTG World przeprowadziła też w warszawskich i łódzkich liceach akcję „Przywracamy historię w szkołach”. W ramach której prowadzone są nowoczesne lekcje historii, które mają zachęcić uczniów do nauki tego przedmiotu. Do końca roku twórcy kampanii planują odwiedzić licea w innych, dużych miastach Polski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Firma

Radość z pracy i docenianie przez pracodawcę coraz ważniejsze. To przekłada się też na zaangażowanie pracowników

Kandydaci do pracy i pracownicy coraz wyraźniej podkreślają znaczenie doceniania oraz poczucia szczęścia w pracy – wynika z raportu „Siła doceniania”. Przyznają, że motywuje ich to do pracy i zwiększa zaangażowanie. A z tym ostatnim w Polsce nie jest najlepiej. Badanie Gallupa z 2024 roku pokazuje, że poziom zaangażowania polskich pracowników należy do najniższych w Europie i wynosi zaledwie 10 proc. Pluxee zachęca pracodawców do ustanowienia nowego święta w kalendarzu HR – Dnia Przyjemności w Pracy – jako nieoczywistego elementu polityki HR-owej i inwestycji w ludzi, który przynosi efekty.

Żywienie

Sylwia Bomba: W liceum nikt nie miał odwagi prosto w oczy nazwać mnie grubasem. Ale jak szłam korytarzem, to czułam śmiechy za moimi plecami

Celebrytka nie ukrywa, że dodatkowe kilogramy przysporzyły jej w życiu wielu problemów. Zaczęło się już w liceum, kiedy czuła się gorsza i brzydsza od swoich szczuplejszych koleżanek adorowanych przez rówieśników. Później, gdy stała się rozpoznawalna dzięki programowi  „Gogglebox. Przed telewizorem”, swoje trzy grosze dołożyli jeszcze hejterzy i niełatwo było się jej uporać z obraźliwymi komentarzami.