Mówi: | dr inż. Marzanna Lesiakowska-Jabłońska |
Funkcja: | specjalistka ds. materiałoznawstwa |
Firma: | Via Moda |
Polacy nie przywiązują zbyt dużej wagi do tego, z jakiego materiału wykonane są ich ubrania. Zwykle kupują tańszą odzież na 1–2 sezony
Przy zakupie ubrań Polacy najczęściej sugerują się modą, fasonem, kolorem i ceną, a rzadko kiedy zwracają uwagę na to, z jakiego materiału został wykonany dany produkt. W szafach przeważa odzież z dżerseju bawełnianego, z włókien syntetycznych i poliestrowych. Ubrania zwykle służą przez jeden lub dwa sezony, a później zastępowane są innymi, które odpowiadają aktualnym trendom. Tylko nieliczni z dbałością dobierają szlachetne tkaniny, które posłużą przez lata.
Z badania „Jak Polacy dbają o ubrania” przeprowadzonego na zlecenie Leifheit Polska wynika, że podczas czytania metki informacji o składzie materiału poszukuje 62 proc. osób, natomiast o kraju pochodzenia danego produktu – 38 proc.
– Polacy w swoich szafach mają coraz więcej materiałów wykonanych z włókien chemicznych, zwłaszcza syntetycznych, poliestrowych, bo taka jest światowa produkcja. Co więcej, obawiam się, że w dużej części sami Polacy nie wiedzą, co mają w swoich szafach, ponieważ nie zawsze świadomie kupują. Często nie zwracają uwagi na materiał, z którego jest wykonane dane ubranie – mówi agencji informacyjnej Newseria dr inż. Marzanna Lesiakowska-Jabłońska, specjalistka ds. materiałoznawstwa Via Moda.
Podczas zakupu odzieży decydujące jest wrażenie estetyczne, krój i kolor. Duże znaczenie ma również cena czy aktualna promocja. Natomiast niewiele osób czyta metki i wybiera ubrania pod kątem tworzywa, z którego zostały wykonane. Sprzedawcy też nie uświadamiają w tej kwestii klientów.
– Zachłysnęliśmy się zakupami w sieciówkach i często, nie zwracając uwagi na materiał, kupujemy odzież, ponieważ jest po prostu ładna i modna. Często również uznajemy, że nie warto poświęcać uwagi materiałom, ponieważ tak szybko zmieniające się trendy w modzie wypierają jedne ubiory z naszych szaf, zastępując je innymi. W tej chwili dzięki technologiom wytwarzania możemy uzyskać podobny efekt wizualny, zastępując bardzo szlachetne materiały, bardzo szlachetne struktury ich erzacami – mówi dr inż. Marzanna Lesiakowska-Jabłońska.
Ekspertka podkreśla, że choć garderoby Polek i Polaków są zróżnicowane i nie brakuje w nich eleganckich zestawów na specjalne okazje, to jednak przeważają ubrania wygodne i uniwersalne – takie, które można dopasować do wielu stylizacji.
– Jest moda na dzianiny dresowe, które są wygodne, ale trudno nazwać je eleganckimi czy produktami z wysokiej półki. W naszych szafach jest wiele wyrobów wykonanych z dżerseju bawełnianego, np. T-shirty z nadrukami, farbowane. Nie mamy raczej w swoich szafach takich wyrobów, które czasami przekazuje się z pokolenia na pokolenie. Nie mamy jeszcze np. tradycji fraku, w którym chodził ojciec i który przekazał synowi – podkreśla Lesiakowska-Jabłońska.
Respondenci, którzy brali udział w badaniu ARC dla Leifheit Polska, podkreślali, że podczas pielęgnacji odzieży, najbardziej zależy im na tym, by ubrania zachowały kolor (73 proc.), były czyste (70 proc.) i miały świeży zapach (59 proc.). Dla ponad połowy badanych istotne jest z kolei zachowanie fasonu i trwałości tkanin. Mimo że większość Polaków (86 proc.) uważa, że wystarczająco dba o swoje ubrania, to blisko 60 proc. zniszczyło swoją odzież przez nieprawidłową pielęgnację. Eksperci tłumaczą, że kupowanie ubrań z dobrych tkanin to nie tylko wyznacznik stylu i dobrego gustu. W ten sposób można też zaoszczędzić, bo choć cena danego produktu może być wyższa, to posłuży on przez lata i podczas prania czy użytkowania nie ulegnie deformacji.
– Odzież ogólnie jest niepodatna na recykling ze względu na wieloskładnikowość tych struktur. Mamy nici, guziki, suwaki w strukturze odzieży i nie jest łatwo użyć tych materiałów, nawet jeśli są szlachetne, do kolejnego etapu produkcji. Dlatego namawiam do odpowiedzialnego kupowania, do dbałości o odzież, do kupowania rzeczy, które poprzez szlachetność swojej struktury przenoszą wartość w czasie i niekoniecznie podlegają szybko zmieniającym się trendom i modom – mówi dr inż. Marzanna Lesiakowska-Jabłońska.
Zdaniem ekspertki społeczeństwa zamożne kierują się w stronę nurtu slow fashion. Po chwilowym zachwycie tym, co szybkie, łatwe i ogólnie dostępne konsumenci zmieniają preferencje.
– Coraz bardziej zwraca się uwagę na to, z czego ta odzież jest wykonana, czy przenosi swoją wartość w czasie, czy jest to zgodne z trendem odpowiedzialnej konsumpcji, ekologii. Myślę, że młode pokolenia, które są bardzo wrażliwe na trendy, będą ten odwrót manifestowały i nawet jeżeli nie będzie to w rzeczywistości przekładało się na zakupy, to będzie wypadało mówić o tym, że jednak staramy się kupować unikatowo, staramy się kupować wyjątkowe wyroby, że nie wyrzucamy – dodaje dr inż. Marzanna Lesiakowska-Jabłońska.
Czytaj także
- 2025-06-04: Branża materiałów budowlanych ostrzega przed rosnącym importem ze Wschodu. Rząd zapowiada działania w tym kierunku
- 2025-04-09: Kajra: Nie mam problemu z tym, żeby zakładać te same ubrania wiele razy lub łączyć w inny sposób. Kupuję mało rzeczy, nie lubię wybierać i przymierzać
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
- 2025-05-08: Piotr Zelt: Nie latam po sklepach i nie zawalam sobie szafy jakimiś niepotrzebnymi ciuchami. Mam sporo ubrań, które mają po 20 lat, i cały czas je noszę
- 2025-04-29: Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
- 2025-05-12: Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
- 2025-05-05: Eliza Gwiazda: Polacy wyrzucają śmieci, gdzie popadnie. Za chwilę nasza planeta będzie pełna śmieci
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-27: Biodegradowalne materiały mogą rozwiązać problem zanieczyszczenia plastikiem. Na razie to jednak kosztowna alternatywa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.