Wszystkie newsy

2022-03-18 | 06:10
Sport
Sportowe programy dla dzieci szansą na medale olimpijskie w przyszłości. „Projekt na medal” kształci kadry przyszłych skoczków i biegaczy narciarskich Wszystkie newsy

Sportowe programy dla dzieci szansą na medale olimpijskie w przyszłości. „Projekt na medal” kształci kadry przyszłych skoczków i biegaczy narciarskich

Skoki i biegi narciarskie od lat są jednymi z najpopularniejszych zimowych dyscyplin. Sukcesy Adama Małysza, Kamila Stocha, Dawida Kubackiego czy Justyny Kowalczyk przyciągają do sportów zimowych kolejne pokolenia. Duży udział w tym mają także programy aktywizacji dzieci i młodzieży. Jednym z nich jest „Projekt na medal”, który realizuje Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) i Klub Sportowy Chochołów. Projekt wyrównuje szanse w dostępie do sportu i przygotowuje przyszłą kadrę narciarską. Dzieci, które rozpoczynają treningi w tak młodym wieku, mają duże szanse na zdobywanie medali w przyszłości.
więcej
2022-03-14 | 06:10
Handel
Ponad połowa Polaków kupuje rzeczy używane. Chętnie też sprzedają swoje przedmioty na rynku wtórnym [DEPESZA]

Ponad połowa Polaków kupuje rzeczy używane. Chętnie też sprzedają swoje przedmioty na rynku wtórnym [DEPESZA]

Rośnie popularność zakupów na rynku wtórnym. Już 51,6 proc. Polaków deklaruje, że w ostatnim roku kupiło coś z drugiej ręki – wynika z Barometru Providenta przygotowanego z okazji Światowego Dnia Konsumenta, który przypada 15 marca. To o 8 pkt proc. więcej niż w poprzednim roku. Co ósmy badany przyznaje, że częściej kupuje rzeczy używane niż nowe. Im starsi konsumenci, tym rzadziej decydują się na takie zakupy.
więcej
2022-03-07 | 06:05
Problemy społeczne
Zdalna nauka i praca pogorszyły wzrok Polaków. Pandemia obniżyła też liczbę wizyt diagnostycznych oraz zabiegów okulistycznych

Zdalna nauka i praca pogorszyły wzrok Polaków. Pandemia obniżyła też liczbę wizyt diagnostycznych oraz zabiegów okulistycznych

Pandemia w istotny sposób ograniczyła kontakt pacjentów z systemem ochrony zdrowia. Mimo że okulistyka jest jedną z najbezpieczniejszych dziedzin w kontekście zagrożeń epidemiologicznych, również ona odnotowała spadek liczby wizyt, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży. Około 40 proc. przedstawicieli tej grupy wiekowej wymaga badania. Spadła także liczba korekcji zaćmy, a nieleczona prowadzi ona do ślepoty i jest zagrożeniem zarówno dla chorego, jak i jego otoczenia.
więcej
2022-02-08 | 06:10
Konsument
Walentynki tracą na popularności. Zamierza je świętować dwa razy mniej Polaków niż przed pandemią

Walentynki tracą na popularności. Zamierza je świętować dwa razy mniej Polaków niż przed pandemią

Spada popularność dnia zakochanych. O ile jeszcze w 2020 roku walentynki planowało uczcić 60 proc. Polaków, o tyle w tym roku decyduje się na to zaledwie co trzeci – wynika z badania Barometr Providenta. Najczęściej święto celebrują osoby w wieku 25–34 lata, a jako prezent wybierają kwiaty i słodycze. Popularnym sposobem na spędzenie walentynkowego wieczoru są samodzielnie przygotowana kolacja, a także wspólnie obejrzany w domu film lub spektakl. Na święto zakochanych przeznaczymy średnio 100 zł, a mężczyźni częściej deklarują większe wydatki.
więcej
2022-02-02 | 06:06
Psychologia
Potrzeba 66 dni na wykształcenie zdrowych nawyków. Często się nie udaje z powodu braku motywacji i konkretnego planu działania

Potrzeba 66 dni na wykształcenie zdrowych nawyków. Często się nie udaje z powodu braku motywacji i konkretnego planu działania

Z badań wynika, że średni czas potrzebny do tego, aby zachowanie weszło w nawyk, wynosi 66 dni. Jest to oczywiście kwestia indywidualna. Niektórym bowiem wystarczą trzy tygodnie, a inni na wypracowanie odpowiedniego mechanizmu będą potrzebowali nawet trzech miesięcy. Konieczna jest cierpliwość, wytrwałość i konsekwencja. Rozpoczynając drogę do zdrowego stylu życia, warto wybrać metodę małych kroków i wyznaczać sobie po kolei takie cele, które jesteśmy w stanie zrealizować.
więcej
2022-01-25 | 06:10
Media i PR
Influencerzy stają się autorytetami, szczególnie dla młodych. 74 proc. obserwujących podejmuje działania za ich namową

Influencerzy stają się autorytetami, szczególnie dla młodych. 74 proc. obserwujących podejmuje działania za ich namową

Badania pokazują, że influencerzy mają pozytywny wpływ na nastrój swoich fanów, skłaniają do zmiany przyzwyczajeń, odwiedzania polecanych miejsc lub zakupu określonych produktów. 21 mln Polaków śledzi co najmniej jednego influencera, a trzech na czterech ulega jego wpływom. – Influencer marketing jest najszybciej rosnącym obszarem marketingu ze względu na swoją skuteczność biznesową. Pozwala dotrzeć do wybranej bardzo precyzyjnie grupy docelowej – mówi dr Mateusz Grzesiak, psycholog, wykładowca i konsultant. Influencerzy stają się autorytetami, szczególnie dla młodych ludzi, którzy oprócz wskazówek w zakresie konsumpcji i stylu życia widzą w tym także atrakcyjny zawód dla siebie samych.
więcej
2022-01-21 | 06:21
Psychologia
Dancingi międzypokoleniowe są dla seniorów odskocznią od codzienności. Dzięki nim mają kontakt z rówieśnikami i czerpią energię od młodych

Dancingi międzypokoleniowe są dla seniorów odskocznią od codzienności. Dzięki nim mają kontakt z rówieśnikami i czerpią energię od młodych

Ideą dancingu międzypokoleniowego jest przełamywanie stereotypów związanych z postrzeganiem starości, walka z wykluczeniem społecznym ze względu na wiek i integracja pokoleń. Takie wyjątkowe spotkania ludzi w różnym wieku na parkiecie uczą tolerancji i odwagi życiowej, a także inspirują do rozwijania swoich pasji. Taniec poprawia także kondycję fizyczną i ma pozytywny wpływ na pracę mózgu.
więcej
2022-01-11 | 06:10
Transport
Polacy traktują alkohol jako sposób na frustrację i gorsze samopoczucie. Konieczna jest edukacja społeczna i walka z cichym przyzwoleniem na prowadzenie pod wpływem

Polacy traktują alkohol jako sposób na frustrację i gorsze samopoczucie. Konieczna jest edukacja społeczna i walka z cichym przyzwoleniem na prowadzenie pod wpływem

W Polsce na jednego mieszkańca przypadało w 2020 roku średnio 11,7 litra czystego alkoholu etylowego. Polskie społeczeństwo ma problem z alkoholem, bo często traktuje go jako sposób na poprawę samopoczucia. Problem ten widać także na drogach. Z badania AutoWatch Polska wynika, że kierowcy nie stronią od kieliszka, a co piąta osoba kierowała samochodem dzień po spożyciu dużej ilości alkoholu. – Powinniśmy jak najszybciej zająć się edukacją społeczeństwa, zarówno w szerokim, jak i wąskim, rodzinnym zakresie – przekonuje psycholog, dr Mateusz Grzesiak.
więcej
2022-01-03 | 06:05
Moda
Zwiększa się poziom świadomości ekologicznej Polaków w kwestii mody. Coraz częściej wybierają rzeczy z drugiej ręki i od lokalnych marek

Zwiększa się poziom świadomości ekologicznej Polaków w kwestii mody. Coraz częściej wybierają rzeczy z drugiej ręki i od lokalnych marek

W czasach, gdy przemysł odzieżowy plasuje się na drugim miejscu najbardziej szkodliwych branż dla środowiska, szerzenie świadomości wśród konsumentów może przynieść naprawdę niezwykłe efekty. Choć na razie tylko niektórzy klienci starają się przezwyciężyć obecne trendy konsumpcyjne na „szybką modę”, to jest nadzieja, że coraz więcej osób będzie skłonnych wybierać produkty proponowane przez lokalnych projektantów i krawców zamiast przez wielkie sieciówki, a w nawyk wejdzie recykling ubrań, robienie zakupów w second handach czy też tworzenie garderoby kapsułowej.
więcej
2021-12-17 | 06:10
Handel
Polacy mimo pandemii w tym roku mniej obawiają się zakupów w sklepach niż w poprzednim. Na święta wydadzą więcej niż rok wcześniej, głównie z powodu inflacji

Polacy mimo pandemii w tym roku mniej obawiają się zakupów w sklepach niż w poprzednim. Na święta wydadzą więcej niż rok wcześniej, głównie z powodu inflacji

Polacy szykują się do świąt Bożego Narodzenia. Sklepy stacjonarne i internetowe odnotowują tradycyjną przedświąteczną zwyżkę obrotów. Równie chętnie kupujemy przez internet, co na mieście i nawet czwarta fala pandemii nie jest już Polakom tak straszna jak w roku ubiegłym. Statystyczna polska rodzina przeznaczy na świąteczne sprawunki 2100 zł. 50 proc. wydatków rodaków przed świętami wiąże się z wydatkami na jedzenie i picie, a to wcale nie oznacza, że statystyczny Polak będzie w tegoroczne święta więcej jadł i pił. Chodzi wprost o wzrost cen. – Ostatnie dane pokazują, że żywność drożeje nawet o 20 proc. – alarmuje Tomasz Przewoźnik, ekspert Wyższej Szkoły Bankowości w Chorzowie.
więcej
2021-12-10 | 06:10
Problemy społeczne
Pracownicy biurowi potrzebują wsparcia w zakresie zdrowia psychicznego. Prawie połowa odczuwa negatywne skutki home office

Pracownicy biurowi potrzebują wsparcia w zakresie zdrowia psychicznego. Prawie połowa odczuwa negatywne skutki home office

Rośnie grono Polaków, którzy podczas pandemii pracują wyłącznie w biurze. W maju odsetek takich osób wynosił 52 proc., a obecnie jest to 58 proc. Wciąż najbardziej preferowany jest model pracy hybrydowej – praca w biurze przez trzy–cztery dni w tygodniu. Jak pokazało badanie przeprowadzone na zlecenie spółki biurowej Skanska w regionie CEE, pracownicy wykazują dość odmienne postawy. Aż 45 proc. dostrzega negatywne skutki home office, ale 30 proc. boi się zarażenia koronawirusem podczas pracy wykonywanej w siedzibie firmy. Co do jednego panuje zgodność – pracownikom potrzebne jest wsparcie w obszarze zdrowia psychicznego.
więcej
2021-11-24 | 05:05
Podróże
Robert Gonera: Trzeba opanować chaos reklamowy szpecący krajobraz miast, zadbać o zabytki i chronić zieleń. Nawet małe gesty ekologiczne i estetyczne mają znaczenie

Robert Gonera: Trzeba opanować chaos reklamowy szpecący krajobraz miast, zadbać o zabytki i chronić zieleń. Nawet małe gesty ekologiczne i estetyczne mają znaczenie

Zdaniem ambasadora akcji „Krajobraz Mojego Miasta” to do nas należy decyzja, w jakim otoczeniu chcemy żyć i w jaki sposób powinniśmy zadbać o dziedzictwo kulturowe zostawione nam przez poprzednie pokolenia. Nieprzemyślane inwestycje, pochopne usuwanie zieleni z ulic i placów, tandetne wykonawstwo, szpecące banery reklamowe, brak poszanowania dla wartości krajobrazowych, lekceważenie przepisów oraz złe gospodarowanie przestrzenią – to wszystko ma niebagatelny wpływ na wygląd miejsc, w których mieszkamy.
więcej
2021-11-22 | 06:05
Konsument
Mimo pandemii Polacy planują święta i sylwestra poza domem. Tradycyjnie najpopularniejsze są miejscowości w górach

Mimo pandemii Polacy planują święta i sylwestra poza domem. Tradycyjnie najpopularniejsze są miejscowości w górach

Mimo czwartej fali pandemii wielu Polaków planuje w tym roku świętować Boże Narodzenie i sylwestra poza domem. Z danych OLX wynika, że liczba zapytań o kwatery, domki i apartamenty na końcówkę grudnia rośnie już od sierpnia, a w ostatnich tygodniach wyszukiwarka notuje ich ok. 6 tys. tygodniowo. Tradycyjnie główną destynacją wyjazdów w sezonie świąteczno-noworocznym są Tatry i Pieniny, ale niewiele mniejsze zainteresowanie budzą też miejscowości wypoczynkowe nad Bałtykiem i atrakcyjne turystycznie miasta, jak np. Kraków czy Gdańsk.
więcej
2021-11-16 | 06:06
Moda
Dorota Goldpoint: Specjalizuję się w ubieraniu kobiet dojrzałych. Chcę je teraz integrować wokół idei odkrywania siebie na nowo

Dorota Goldpoint: Specjalizuję się w ubieraniu kobiet dojrzałych. Chcę je teraz integrować wokół idei odkrywania siebie na nowo

Projektantka ma satysfakcję z tego, że po jej kreacje sięgają dojrzałe panie, które chcą czerpać z najnowszych trendów, a jednocześnie mają swoje określone upodobania modowe. Dorota Goldpoint nie tylko projektuje dla nich konkretne części garderoby, ale także chętnie doradza, jaki krój będzie odpowiedni do danego wieku i okazji. Doskonale rozumie potrzeby i problemy kobiet po 50. roku życia, bo jej Fundacja „Serce nie ma zmarszczek” działa właśnie na ich rzecz.
więcej
2021-11-16 | 06:05
Transport
Popularność współdzielonych hulajnóg i rowerów rośnie w ogromnym tempie. Mikromobilność może być receptą na problem smogu i korków w miastach

Popularność współdzielonych hulajnóg i rowerów rośnie w ogromnym tempie. Mikromobilność może być receptą na problem smogu i korków w miastach

COVID-19 zmienił nawyki związane z mobilnością Polaków. Na popularności zyskał wymiar mikro, czyli lekkie pojazdy – rowery, hulajnogi, skutery, a nawet małe samochody na prąd – wykorzystywane do poruszania się na krótkich dystansach w obszarze miasta. Dla wielu metropolii, borykających się z konsekwencjami szybkiej urbanizacji, mikromobilność staje się receptą na bolączki takie jak korki, hałas i smog. – Polska nie jest jeszcze potęgą w wykorzystaniu tego typu rozwiązań. W rozwiniętych miastach Europy czy Stanów Zjednoczonych tych współdzielonych rozwiązań wciąż jest znacznie więcej – zauważa dr hab. Jagienka Rześny-Cieplińska, ekspertka WSB w Gdyni.
więcej