Newsy

Kuchnia brazylijska ma szansę stać się popularna na świecie dzięki mistrzostwom w piłce nożnej

2014-03-05  |  06:20
Odkąd składniki wielu egzotycznych potraw stały się dostępne, Polacy chętnie zaczęli sięgać po dania z innych krajów. W tym roku, według raportu Trendy w Smaku, na świecie dominować będą, dobrze znane również Polakom, kuchnie – meksykańska i indyjska. Popularność dzięki mistrzostwom świata w piłce nożnej zyskać może także nie do końca odkryta kuchnia brazylijska. 

Firma McCormick & Company, właściciel polskiej marki Kamis, co roku prognozuje trendy kulinarne na kolejne lata. W tym roku według producenta przypraw największym zainteresowaniem cieszyć się będą pikantne smaki, które nie obejdą się bez przyprawy chili. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele odmian papryczki chili, a jej ostrość wydobywana jest poprzez zastosowanie zróżnicowanych technik, jak grillowanie, wędzenie czy marynowanie.

Wśród miłośników egzotycznych smaków w nadchodzących miesiącach, a być może latach, dużą popularnością będzie cieszyć się kuchnia meksykańska. Po jej dania od dawna sięgają Amerykanie, ale moda na burrito i tortille dotarła już nawet do Chin.

Uznaniem na całym świecie nieprzerwanie cieszy się kuchnia indyjska. Hinduskie curry stało się dla wielu Brytyjczyków niemal potrawą narodową. Coraz więcej Polaków także docenia smaki i aromaty dalekowschodnich przypraw. Dla wielu osób odkryciem może okazać się kuchnia brazylijska, która łączy w sobie wpływy wielu kultur: europejskiej, azjatyckiej, amazońskiej i afrykańskiej.

Kuchnia brazylijska nie jest może tak bardzo znana w Polsce, ale dzięki wydarzeniom sportowym, jest szansa na to, że stanie się popularna – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Magdalena Bartoszewicz z McCormick Polska.

Choć raport Trendy w Smakach dotyczy głównie tych aspektów kulinarnych, które ocenia się kubkami smakowymi, to jednak widoczny jest także jeden praktyczny trend w kuchni, a mianowicie jej kompaktowość.

Mamy małe kuchnie, w których musimy zmieścić wiele sprzętów, ugotować wiele pysznych rzeczy – tłumaczy Magdalena Bartoszewicz.

Kompaktowość kuchni oznacza również zapotrzebowanie na wielofunkcyjne sprzęty, takie jak np.: chociażby thermomix, który staje się coraz popularniejszy w Polsce. Ponadto modne są również dania jednogarnkowe, czyli takie, gdzie w jednym naczyniu przygotowuje się wszystkie składniki potrawy. To rozwiązanie pozwala zaoszczędzić czas i nie wymaga dużej przestrzeni.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Filip Chajzer: Jestem samozwańczym królem kebaba. Miałem już ponad 700 zapytań o franczyzę i za dwa–trzy lata będzie to bardzo poważny biznes

Dziennikarz zamienił studio telewizyjne na budkę z kebabami i jak przekonuje, była to jedna z najlepszych decyzji w jego życiu zawodowym. Nie przejmuje się więc drwinami kolegi po fachu z TVN-u, za nic ma jakiekolwiek głosy krytyki i nie ogląda się na innych, tylko robi swoje. Wierzy bowiem, że ten biznes ma sens i szybko odniesie sukces w branży fast food. Filip Chajzer zdradza, że jego pomysł natychmiast odbił się szerokim echem. Po wyjątkowy przysmak do food trucka ustawiają się długie kolejki klientów i już teraz ma siedemset zapytań o franczyzę.

Zdrowie

Mikołaj Roznerski: W wieku 40 lat zrozumiałem, że powinienem regularnie się badać. Mam dziecko i chcę jak najdłużej żyć w zdrowiu

Aktor wspomina, że jakiś czas temu ani myślał o profilaktyce. Regularne badania spychał na margines, bo był przekonany, że jeśli dobrze się czuje i jest aktywny, to nie ma powodu do obaw. W końcu zrozumiał jednak, że nie tędy droga. Aby zachować dobre zdrowie, a w przypadku choroby móc błyskawicznie zareagować i rozpocząć leczenie, trzeba się badać. Teraz Mikołaj Roznerski zachęca też innych nieprzekonanych do tego, by zmienili podejście i nie zapominali o kontroli swojego organizmu.

Konsument

Polacy coraz częściej rezygnują z mięsa na rzecz roślinnych zamienników. Blisko połowa próbowała już produktów tego rodzaju

Już 24 proc. polskich konsumentów identyfikuje się jako fleksitarianie, a 6 proc. stosuje dietę roślinną – wynika z raportu ProVeg „Plant-Based Food in Poland”. Choć pod względem spożywanego mięsa wciąż plasujemy się w europejskiej czołówce, to ponad 40 proc. Polaków je go mniej niż rok wcześniej. – Potencjał rozwoju rynku roślinnych alternatyw w Polsce jest bardzo duży, zwłaszcza że rośnie świadomość o potrzebie ograniczenia mięsa – ocenia Marcin Tischner, public affairs coordinator w ProVeg.