Newsy

Lalki, klocki i samochodziki najbardziej oczekiwanymi prezentami pod choinką

2016-12-16  |  05:55

Blisko połowa dziewczynek chętnie bawi się lalkami i właśnie takiego prezentu najbardziej oczekuje one pod choinką – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Mattel. Na kolejnych pozycjach listy plasują się gry planszowe oraz puzzle (38 proc.) i książki (34 proc.). Z kolei wśród zabawek dla chłopców nadal królują klocki (48 proc.) i samochody (40 proc.). Popularne są także gadżety elektroniczne, którymi od czasu do czasu bawi się średnio 30 proc. dziewczynek i 38 proc. chłopców. 

W czasie zabawy dzieci wyrażają uczucia, pragnienia i marzenia, poznają świat realny, a także uczą się tworzyć swoje pierwsze więzi międzyludzkie, np. zawierając przyjaźń. Zabawki dostarczają rozmaitych wrażeń – od dźwięku, przez dotyk, zapach, odczucia wzrokowe aż po smak. Współczesne dzieci mają już jednak nieco inne zainteresowania niż ich rówieśnicy jeszcze kilkanaście lata temu.

Świat się zmienia, a zabawki podążają za tymi zmianami. Dzieci widzą na ulicy nowoczesne technologie, są nimi otoczone. Zabawki, lalki, samochody mają służyć do tego, by dzieci przygotowywały się do dorosłych ról, w związku z tym te zabawki muszą pozwolić im na to, by takie role odgrywać – mówi agencji Newseria Lifestyle Danuta Leszko-Rowsell, brand manager Barbie.

Po konsolę, tablet czy smartfon najczęściej sięga 13  proc. dziewczynek i 24 proc. chłopców. Badania pokazują, że rodzice nie żałują pieniędzy na zabawki i są skłonni wydawać coraz więcej, zwłaszcza jeśli chodzi o prezenty.

– Tendencja rodziców jest ogólnie taka, by dzieciom dawać więcej, niż mogą sobie na to pozwolić, więc oczywiście te zakupy, szczególnie świąteczne, są większe albo staramy się przynajmniej, by były większe, lepsze niż tak na co dzień. Przynajmniej raz do roku, wtedy, kiedy przychodzą święta, by to był magiczny czas dla dzieci, by dzieci nie odczuły tego, że może rodzica niekoniecznie stać – wyjaśnia Danuta Leszko-Rowsell.

Niezależnie od tego, producenci przygotowują ofertę na każdą kieszeń.

– Możemy znaleźć zabawki z tzw. niższej półki cenowej, które również będą świetną propozycją dla najmłodszych i dzieci też będą mogły się nimi świetnie bawić. Rośnie nam grupa rodziców lepiej uposażonych i ci oczywiście chcą kupować coś, co jest nowoczesne, co podąża za rozwojem technologii chociażby. Są również zabawki elektroniczne i te cieszą się coraz większym powodzeniem – mówi Danuta Leszko-Rowsell.

Badania pokazują, że aż 45 proc. dziewczynek wciąż najchętniej bawi się lalkami, kreując i odgrywając różne scenariusze i role. Te tematyczne zabawy nie tylko stymulują spostrzegawczość i uwagę, lecz także rozwijają inicjatywę, pomysłowość i zaradność.

– Staramy się, by nasze lalki nie narzucały dziewczynkom pewnych standardów myślenia, pewnych wzorców piękna. Odchodzimy od utartych wzorców, proponujemy różnorodność, akceptujemy wręcz tę różnorodność. Lalki fashionistki są właśnie taką odpowiedzią na różnorodność, to, co widzimy na ulicy, jakie są nasze mamy, nasze przyjaciółki, nasze siostry. Każda jest inna, każda ma inną posturę, to jest piękne i to akceptujemy. W związku z tym takie też lalki proponujemy do zabawy – mówi Danuta Leszko-Rowsell.

Ponadto 38 proc. dziewczynek lubi gry planszowe i puzzle, a 34 proc. chętnie sięga po książki. Z kolei wśród zabawek dla chłopców królują klocki (48 proc.) oraz samochody i tory (40 proc.), które pozwalają przekształcać, przebudowywać i konstruować. Dzięki takim aktywnościom tworzy się tzw. wyobraźnia przestrzenna, a dodatkowo mali panowie uczą się planowania podejmowanych zadań. Producenci przyznają, że właściwie dobrana zabawka, uwzględniająca zmieniające się potrzeby dziecka, pozwala maluchowi rozwijać te zdolności, które na danym etapie jego życia są najważniejsze.

– Przy młodszych dzieciach to jednak rodzic decyduje o tym, jaką zabawkę wybiera. Dlatego wsłuchujemy się w opinie rodziców, czego oczekują, jak postrzegają świat, jak chcą, by dziecko się rozwijało. Robimy też szerokie badania dotyczące rozwoju dziecka, co jest potrzebne dziecku do właściwego rozwoju, do nauki, nie tylko, jeśli chodzi o rozwój intelektualny, ale przede wszystkim ten rozwój fizyczny, zdolności manualne, możliwość ruchu, pierwszych ćwiczeń, to wszystko jest ważne. Kiedy dziecko jest trochę starsze, bardziej świadome i zaczyna obserwować świat, to wtedy wsłuchujemy się w jego marzenia – mówi Danuta Leszko-Rowsell.

Mattel, światowy lider w produkcji zabawek wraz z grupą badawczą IPSOS sprawdził nie tylko jakie są zabawkowe oczekiwania, lecz także jak bawią się polskie dzieci. Z badania „Zabawki są ważne” wynika, że bez względu na to, czy maluchy bawią się same czy z rówieśnikami lub rodzicami, zabawa jest dla nich bardzo ważna. 63 proc. dzieci w wieku od 3 do 9 lat, na samodzielną zabawę poświęca w tygodniu średnio 2,7 godziny dziennie, trenując w ten sposób swoje umiejętności, ucząc się reguł postępowania oraz różnych sposobów wyrażania uczuć, rozwiązywania problemów.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.

Konsument

Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

Żywienie

Wiktor Dyduła: Praca w charakterze kelnera jest bardzo ciężka fizycznie i psychicznie. Dlatego trzeba dawać napiwki, bo nawet 5 zł może zrobić komuś dzień

Zanim usłyszała o nim cała Polska, Wiktor Dyduła zarabiał między innymi jako animator zabaw dla dzieci, kelner i uliczny grajek. Każde zajęcie miało swoje plusy i minusy, ale jego najbardziej cieszyło to, że dzięki nim może poznawać ciekawych ludzi. Wokalista podkreśla, że ma duży szacunek do pieniądza i prawie zawsze daje też napiwki, bo wie, że to najlepsza forma docenienia pracy tych, którzy nas obsługują w kawiarni czy restauracji.