Bezpieczeństwo jednośladów na polskich drogach
(Nie)bezpieczny rowerzysta
W minionym roku 2022 roku rowerzyści uczestniczyli w 3 685 wypadkach drogowych, w których zginęło 170 rowerzystów, a rany odniosło aż 3 356 osób. Większość takich wypadków z udziałem rowerzystów miała miejsce na obszarze zabudowanym (3 251). Z kolei poza obszarem zabudowanym w wypadkach tych występowało o wiele więcej ofiar – w co piątym wypadku była ofiara śmiertelna.
Najtrudniejszy czas dla cyklistów
Jak pokazują statystyki, rowerzyści najczęściej uczestniczyli w wypadkach w czerwcu (15,4% ogółu), czyli w szczycie sezonu. Z kolei najwięcej z nich zginęło w październiku (13,5%), w czasie gdy na drogach pojawiają się pierwsze niesprzyjające warunki.
Przyglądając się wypadkom drogowym na poszczególne dni tygodnia, można zauważyć, że najwięcej wypadków z udziałem rowerzystów występowało w czwartki (17,8% ogółu) – czyżby cykliści myślami rozpoczynali już weekend? Z kolei najwięcej z nich zginęło w poniedziałki i środy (19,4%). Do większości tych wypadków, przyczynili się inni użytkownicy dróg, szczególnie kierowcy samochodów osobowych.
Rowerzysta też może spowodować wypadek!
Nie tylko kierowcy samochodów popełniają na drogach błędy, które prowadzą do poważnych kolizji. W 2022 roku cykliści przyczynili się do spowodowania aż 1 304 wypadków, w których zginęły 72 osoby, a 1 286 osób doznało poważnych obrażeń. Najczęstszymi przyczynami tych wypadków było: nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (394 wypadki), niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (204 wypadki), nieprawidłowe wykonywanie manewru skrętu (137 wypadków) oraz nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego (98 wypadków) i nieprawidłowe wymijanie (94 wypadki).
Wiek sprawców wypadków
O ile w przypadku kierujących samochodami, najczęstszymi sprawcami wypadków są osoby młode i niedoświadczone, tak w przypadku rowerzystów statystyki pokazują, że największe zagrożenie powodują osoby starsze. Rowerzyści powyżej 60 roku życia, byli sprawcami prawie 24% ogółu wypadków spowodowanych przez rowerzystów! W wypadkach tych zginęły 34 osoby, a 286 zostało rannych.
A co z motocyklistami?
Wiadomo już, że rowerzysta na polskich drogach powinien zachowywać szczególną ostrożność. A co w przypadku kierujących motocyklami? Otóż w 2022 roku motocykliści uczestniczyli w 1 827 wypadkach drogowych, w których zginęło 153 kierujących motocyklami, a 1 553 zostało rannych. Kierujący motocyklami najczęściej uczestniczyli w wypadkach w okresie od czerwca do sierpnia, czyli w czasie, gdy warunki na drogach są najbardziej optymalne. Najwięcej kolizji z udziałem motocyklistów miało miejsce w dni weekendowe.
Podobnie jak w przypadku cyklistów, do ponad 50% wypadków, w których poszkodowani zostali motocykliści lub ich pasażerowie, przyczynili się inni użytkownicy dróg, szczególnie kierujący samochodami osobowymi. W przeważającej mierze wypadki te powstały z powodu nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu.
Motocykliści też popełniali błędy!
Nie wszystkie wypadki z udziałem motocykli były spowodowane przez kierowców aut. W 2022 roku motocykliści byli sprawcami 770 wypadków, w których zginęło 101 osób, a 759 zostało rannych. Najczęstszymi przyczynami wypadków spowodowanych przez motocyklistów było: niedostosowanie prędkości do warunków (430 wypadków), nieprawidłowe wyprzedzanie (93 wypadki), niezachowanie bezpiecznej odległości (85 wypadków) oraz nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (40 wypadków).
Relatywnie duże zagrożenie powodują kierujący w wieku 25-39 lat. Spowodowali oni 326 wypadki, w których ponad 50% uczestników poniosło śmierć, a 40% osób zostało rannych.
Sposób na bezpieczniejsze przejazdy
Kierujący motocyklami i rowerami zawsze powinni zachowywać na drogach większą uważność, ponieważ w razie wypadku nie chroni ich karoseria. Oprócz rozsądnego dopasowania prędkości jazdy do warunków na drodze, sposobem na zapewnienie sobie bezpieczeństwa może być wyposażenie swojego jednośladu w wideorejestrator.
Dla wszystkim jednośladów dobrym rozwiązaniem będzie Mio MiVue M700, urządzenie dedykowane rowerom, hulajnogom oraz motocyklom, skuterom i quadom. Kamera ta nagrywa w rozdzielczości 2K 1440 p. Jej gęstość zapisu wynosi 60 kl./s, co pozwala uzyskać wyraźny obraz podczas dynamicznej jazdy. Kamerka posiada rzeczywisty kąt widzenia 140 stopni. Posiada autorską technologię Mio Night Vision – dzięki temu zapewnia doskonałe doświetlenie nagrania nawet w trudniejszych warunkach oświetleniowych. MiVue M700 posiada metalową obudowę, utwardzone szkła oraz standard wodoodporności IP67, dzięki czemu kamery można używać nawet w bardzo trudnych warunkach pogodowych. Mio MiVue M700 kosztuje ok. 689 zł.
Mio MiVue M700 można doposażyć w tylną kamerę: Mio MiVue M40. Tę kamerkę (60 x 60 x 22 mm, 52 gramy) można zainstalować w bezpiecznej lokalizacji z tyłu. Matryca umożliwia zapis wideo w rozdzielczości Full HD 1080p przy 30 kl./. Bardzo dobrą widoczność zapewni przetwornik marki Sony STRAVIS wsparty szklanym obiektywem z rzeczywistym kątem widzenia wynoszącym 130o oraz jasnością f1/6. Mio MiVue M40 również posiada technologię Mio Night Vision. Można ją kupić za ok. 549 zł.
Motocykliści mogą natomiast zainteresować się wideorejestratorem Mio MiVue M760D z tylną kamerą w zestawie. Kamera przednia nagrywa w jakości Full HD, posiada też obiektyw o przesłonie F1.6 oraz rzeczywisty kąt widzenia 130°. Wbudowany moduł GPS pozwala na precyzyjną lokalizację czasu i miejsca zdarzenia. Dzięki technologii Mio Night Vision Pro, kamery nagrywają wyraźne i jasne obrazy nawet przy kiepskich warunkach oświetleniowych. Wbudowane Wi-Fi pozwoli na szybkie wykonanie kopii zapasowej filmów na smartfonie oraz ich udostępnianie w mediach społecznościowych. Za Mio MiVue M760D zapłacisz 1539 zł.
Źródło danych: statystyka.policja.pl/st/ruch-drogowy/76562,Wypadki-drogowe-raporty-roczne.html
![Fotoradary – jak działają i gdzie można sprawdzić ich lokalizację? Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1214993170,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Fotoradary – jak działają i gdzie można sprawdzić ich lokalizację?
![Średni wiek samochodu w Polsce jest o 3,6 roku większy niż średnia dla UE](/files/_uploaded/glownekonf_696997210,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Średni wiek samochodu w Polsce jest o 3,6 roku większy niż średnia dla UE
![Rzeź średnich firm transportowych](/files/_uploaded/glownekonf_1729193978,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Rzeź średnich firm transportowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Nie żyje Bogumiła Wander
![](/files/1922771799/wander,w_274,r_png,_small.png)
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Podróże
![](/files/1922771799/jacykow-wakacje.-foto-ram,w_274,r_png,_small.png)
Tomasz Jacyków: Uwielbiam upały, gdy ciepło wychodzi z betonu i pali siedzenie w rozgrzanym samochodzie. Na wakacje jeżdżę poza sezonem
Stylista zaznacza, że nie dla niego zatłoczone kurorty, plaże zastawione parawanami i długie kolejki turystów. Jego zdaniem takie warunki absolutnie nie sprzyjają wypoczynkowi, dlatego też stara się unikać podróży w sezonie wakacyjnym. Jak podkreśla, upały najlepiej znosi w mieście i niestraszne mu skąpane w słońcu ulice i nagrzane samochody. Z kolei na wczasy Tomasz Jacyków zazwyczaj wybiera się w czerwcu lub we wrześniu.
Bankowość
Polki nie inwestują z myślą o emeryturze. Problemem są zarobki niższe niż mężczyzn i obawa o stratę środków
![](/files/1922771799/mbank-zainteresowanie-inwest-foto,w_133,r_png,_small.png)
Dane demograficzne nie pozostawiają złudzeń – kobiety żyją średnio siedem lat dłużej niż mężczyźni. Jeśli uwzględnić wiek emerytalny dla obu płci, emerytura pań trwa dwa razy dłużej niż panów. Jak pokazują badania mBanku, Polki niewiele robią, by zabezpieczyć sobie finanse na jesień życia. Wprawdzie 74 proc. kobiet deklaruje, że myśli o emeryturze, ale tylko co trzecia podejmuje działania, które mogą wpłynąć na jej zwiększenie. Jedynie 6 proc. inwestuje na rynkach finansowych.
Zdrowie
Lenka Klimentová: Od 12. roku życia męczą mnie silne migreny. Najbardziej cierpiałam w czasie ciąży, kiedy nie mogłam brać tabletek
![](/files/1922771799/klimentowie-migreny-foto,w_133,_small.jpg)
Tancerka przyznaje, że ataki migreny uniemożliwiają jej normalne funkcjonowanie i czasami nie jest w stanie nic zrobić, nawet wykonać najprostszych czynności. I choć próbowała już wielu metod, by złagodzić tę niezwykle uciążliwą dolegliwość, to na dłuższą metę wszystko staje się nieskuteczne. Pomagają jedynie silne tabletki. Lenka Klimentová wspomina, że kiedy była w ciąży, przez pierwsze miesiące nie mogła się ratować w ten sposób i z ogromnym bólem musiała wziąć udział w pokazie tańca.