Jak negocjować obsługę logistyczną e-commerce?
Negocjacje z firmami logistycznymi są nieodłącznym elementem prowadzenia sklepu internetowego. Wybór odpowiedniej firmy kurierskiej może wpłynąć nie tylko na koszty, ale także na jakość obsługi klienta i ogólny wizerunek e-sklepu. W tym artykule omówimy kluczowe aspekty, na które warto zwrócić uwagę podczas negocjacji obsługi wysyłek z firmą logistyczną. Zwłaszcza jeśli planujesz ekspansję na zagraniczne rynki.
Analiza wymagań i danych dotyczących przesyłek:
Aby móc szczegółowo negocjować warunki z firmą kurierską, warto rozpocząć od analizy swojej sprzedaży i spróbować odpowiedzieć na kilka pytań. Jakie są typowe wagi i rozmiary moich przesyłek? Jak często wysyłam paczki za pobraniem? Jaka jest średnia wartość koszyka? Jakie są zwyczaje dotyczące zwrotów? Warto także określić planowany wolumen wysyłek miesięcznie. Są to pytania, które usłyszysz od każdego przewoźnika zanim przygotują Ci ofertę. Dobrze jest więc z góry znać na nie odpowiedzi, aby jak najszybciej otrzymać warunki współpracy.
Integracja i oprogramowanie:
Ważnym aspektem jest sprawdzenie, czy nasz e-sklep jest w stanie zintegrować się z systemami firmy kurierskiej. Integracja powinna być szybka i tania, aby uniknąć dodatkowych kosztów. Wybór firmy kurierskiej, która oferuje odpowiednie wtyczki lub wsparcie techniczne w procesie integracji, może zaoszczędzić czas i pieniądze. Trzeba pamiętać, że stworzenie dedykowanej wtyczki, może być wysoce kosztowne, a czasami zupełnie nieopłacalne.
Obsługa zwrotów:
Zweryfikuj sposób obsługi zwrotów przez firmę kurierską. Czy dysponuje lub współpracuje z punktami OOH (automatami paczkowymi, punktami pocztowymi, punktami nadania np. w sklepach), zwłaszcza jeśli chcesz oferować darmowe zwroty. Zapewnienie potencjalnym klientom jak najszerszej sieci łatwych i szybkich zwrotów pozytywnie wpłynie na wizerunek jak i przychody e-sklepu.
Częstotliwość płatności i formy rozliczeń:
Warto negocjować z firmą kurierską częstotliwość płatności oraz formy rozliczeń. Długoterminowa współpraca może dać możliwość bardziej elastycznego podejścia do płatności, co może wpłynąć na koszty i zarządzanie cashflow sklepu.
Ubezpieczenie przesyłek:
Warto negocjować maksymalną wartość darmowego ubezpieczenia lub możliwość nie wykupowania dodatkowego ubezpieczenia przy COD (płatności gotówką przy odbiorze). Koniecznie sprawdź, czy firma kurierska ponosi odpowiedzialność za ewentualne uszkodzenia lub zaginięcie przesyłek.
Gwarancja terminu dostawy:
Negocjowanie gwarancji terminu dostawy może pomóc w obniżeniu kosztów oraz zwiększeniu zaufania klientów. Umowa powinna zawierać zapisy dotyczące kar lub rabatów w przypadku nieterminowej dostawy powyżej określonego procenta.
Realizacja pierwszej mili:
W zależności od wolumenu przesyłek, powinno się rozważyć różne opcje realizacji pierwszej mili, czyli dostarczenia przesyłek ze sklepu do punktu logistycznego. Wybór odpowiedniej metody może pomóc w obniżeniu kosztów realizacji zamówień.
Więcej kierunków? Skorzystaj z platformy dla e-commerce:
Planując ekspansję na wiele rynków, warto rozważyć współpracę z platformą logistyczną dla e-commerce, taką jak Packeta. Rozszerzanie działalności na zagraniczne kierunki może być czasochłonne ze względu na reasearch lokalnych preferencji zakupowych i tamtejszych przewoźników. Negocjacje z wybranymi dostawcami oraz integracja z ich systemami również mogą zająć dużo czasu. W takim kontekście platforma logistyczna Packety jest korzystnym rozwiązaniem. Dlaczego? Wykonując jedną integrację, otrzymujesz dostęp do ponad 70 przewoźników w 33 krajach, a finalnie opłacasz jedną fakturę. Co ważne, dostępni kurierzy są liderami na danych rynkach, zarówno lokalnymi jak i międzynarodowymi. Współpraca z platformą logistyczną pozwala więc płynnie rozwijać działalność na nowych rynkach, korzystając ze sprawdzonych partnerów logistycznych. Przyspiesza to proces ekspansji, ogranicza koszty związane z przetargami oraz integracjami, a także wpływa na większe bezpieczeństwo działalności.
Negocjacje z firmami kurierskimi mogą być czasochłonne, ale dobrze przeprowadzone mogą przynieść wiele korzyści dla e-sklepu. Współpraca z firmą logistyczną powinna być partnerska, aby zapewnić jak najwyższą jakość obsługi klienta i efektywność łańcucha dostaw. Długoterminowa umowa z odpowiednio długim okresem wypowiedzenia daje pewność i stabilność współpracy, ale warto zadbać o klauzule zabezpieczające przed ewentualnymi zbyt częstymi podwyżkami stawek. Trzeba pamiętać, że umowy podpisuje się na złe, a nie dobre czasy.
Autor: Adam Zając, Head of Business Development w Packeta Poland.
***
Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, współpracując ze sklepami internetowymi, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 7 krajach, realizuje dostawy do 33 krajów, posiada niemal 15 tys. własnych punktów odbioru (w tym prawie 6,3 tys. Z-Boxów), prawie 140 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 46 tys. sklepów internetowych. W 2022 roku obsłużyła przeszło 90 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.
![Udane półrocze Galerii Katowickiej Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_883516087,w_225,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Udane półrocze Galerii Katowickiej
![Marka Rituals Cosmetics wprowadza się do CH Focus](/files/_uploaded/glownekonf_1500174191,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Marka Rituals Cosmetics wprowadza się do CH Focus
![Apart dołącza do ETC Swarzędz](/files/_uploaded/glownekonf_2089977382,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Apart dołącza do ETC Swarzędz
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Nie żyje Bogumiła Wander
![](/files/1922771799/wander,w_274,r_png,_small.png)
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Zdrowie
![](/files/1922771799/klimentowie-migreny-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Lenka Klimentová: Od 12. roku życia męczą mnie silne migreny. Najbardziej cierpiałam w czasie ciąży, kiedy nie mogłam brać tabletek
Tancerka przyznaje, że ataki migreny uniemożliwiają jej normalne funkcjonowanie i czasami nie jest w stanie nic zrobić, nawet wykonać najprostszych czynności. I choć próbowała już wielu metod, by złagodzić tę niezwykle uciążliwą dolegliwość, to na dłuższą metę wszystko staje się nieskuteczne. Pomagają jedynie silne tabletki. Lenka Klimentová wspomina, że kiedy była w ciąży, przez pierwsze miesiące nie mogła się ratować w ten sposób i z ogromnym bólem musiała wziąć udział w pokazie tańca.
Nauka
Zła dieta może powodować obniżenie nastroju i zdolności poznawczych. Naukowcy potwierdzają związek żywienia z neurochemią
![](/files/1922771799/hepsomali-mozg-zywienie-foto1,w_133,r_png,_small.png)
Jedzenie niezdrowej żywności może prowadzić do zmian w mózgu, związanych z depresją i zaburzeniami lękowymi. Obniżeniu mogą też ulec zdolności poznawcze. Do takich wniosków doszli naukowcy z Wielkiej Brytanii, obserwując skany mózgów pacjentów z różnymi nawykami żywieniowymi. Uwidocznione zostały zmiany w neuroprzekaźnikach i objętości istoty szarej u osób, które mają złą dietę, w porównaniu z tymi, które stosują dietę śródziemnomorską. Badacze wciąż poszukują potwierdzenia mechanizmów, które sprawiają, że jedzenie ma taki wpływ na kondycję ośrodkowego układu nerwowego. Jedna z koncepcji zakłada powiązanie ich z nieprawidłowościami w mikrobiocie jelitowej.
Handel
Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
![](/files/1922771799/carrefour-programy-foto-4,w_133,r_png,_small.png)
Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.