Komunikaty PR

Termomodernizacja – czy to się opłaca?

2023-07-10  |  16:30
Biuro prasowe
Kontakt
Komunikat prasowy
38 pr & content communication

Łódź
91-035 Łódź
38|pr.pl| |38|pr.pl
000000000
www.38pr.pl

Według 35 proc. Polaków termomodernizacja pozwala rocznie zaoszczędzić na ogrzewaniu od tysiąca do trzech tysięcy złotych.  W niektórych przypadkach kwota może wynieść nawet 10 000 zł. To dane z najnowszego raportu Grupy Atlas pt. „Zimno, cieplej, gorąco… Co Polacy wiedzą o termomodernizacji?” zrealizowanego w kwietniu tego roku. Rosnące koszty energii, świadomość ekologiczna, rządowe programy czy w końcu środek sezonu sprawiają, że Polacy coraz częściej myślą o termomodernizacji.  Wiemy, ile na nią wydali i jakie płyną z niej korzyści.

Z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii wynika, że 160 tys. domów wielorodzinnych i 4 mln jednorodzinnych wymaga termomodernizacji. Co więcej, około milion gospodarstw domowych dotyka ubóstwo energetyczne. Dane obrazują, że Polska zmaga się z dużym problemem transformacji energetycznej.

Tematyka termomodernizacji jest coraz silniej poruszana w Parlamencie Europejskim. Z kolei w kraju mówi się o niej najwięcej w kontekście rządowych programów związanych z dopłatami.

– Sezon letni, a także różnego rodzaju rządowe dotacje sprawiają, że Polacy zaczynają poważnie rozważać prace termomodernizacyjne. Niestety w Polsce nie ma właściwego, długofalowego planu strategicznego dotyczącego termomodernizacji.  Brakuje także informacji, co o samej transformacji energetycznej sądzą Polacy, oraz czy ci, którzy w nią zainwestowali, rzeczywiście odczuli to w swoim portfelu. Z tego względu Grupa Atlas postanowiła znaleźć odpowiedź na te pytania, realizując duży, przekrojowy raport branżowy – mówi Paweł Kisiel, prezes zarządu Grupy Atlas.

Termomodernizacja – najczęściej do 30 000 zł

Respondenci biorący udział w badaniu Atlasa, którzy zdecydowali się na przeprowadzenie termomodernizacji w ostatnich pięciu latach, najczęściej zapłacili za nią od 10 000 do 30 000 zł (35 proc.). Co czwarta osoba zainwestowała do 10 tys., a co piąta między 30 tys. a 50 tys. zł. Kwotę powyżej 50 000 tys. wskazało 8 proc. badanych.

Niestety dane pokazują, że wysoka inflacja i trudna sytuacja gospodarcza mają duże przełożenie na obecne planowane budżety na prace termomodernizacyjne. Najczęściej chcielibyśmy przeznaczyć na ten cel do 10 000 zł, czyli zdecydowanie mniej niż deklarowaliśmy jeszcze niedawno. Taką odpowiedź wskazał co trzeci ankietowany. 27 proc. z nas jest gotowa zainwestować w nią między 10 tys. a 30 tys. zł. Jedynie 17 proc. deklaruje, że byłaby skłonna zapłacić więcej, w tym 12 proc. od 30 000 do 50 000 zł. Co piąta osoba odmówiła odpowiedzi na to pytanie.

– Choć to kosztowne przedsięwzięcie, głęboka termomodernizacja jest niezwykle istotna dla polskich gospodarstw domowych. Pozwala nie tylko na oszczędzanie energii w domach i tym samym zwiększenie komfortu cieplnego oraz niższe rachunki, ale także redukcję smogu niebezpiecznego dla zdrowia nas wszystkich. Szacuje się, że kompleksowe ocieplenie domu pozwala zmniejszyć zużycie energii pierwotnej nawet do 40%. Izolacja zewnętrznych ścian i sufitów to oszczędność ok. 10–25%, a uszczelnienie okien to kolejne 10–15%. – tłumaczy Łukasz Kulczycki, kierownik działu rozwoju produktów Grupy Atlas.

Realne korzyści

Badanie pokazuje, że Polacy również dostrzegają te oszczędności. 2/3 respondentów, którzy przeprowadzili termomodernizację, sądzą, że ich wydatki na ogrzewanie obniżyły się. 27 proc. wskazuje, że koszty spadły od 20 do 30 proc. Co czwarty badany podaje, że oszczędził do 20 proc. Z kolei większe oszczędności, dochodzące nawet do 50 proc., sygnalizuje co dziesiąta osoba. Jak te procenty mają się do złotówek?

Według 35 proc. badanych termomodernizacja nominalnie pozwala na oszczędności w skali roku między 1 000 a 3 000 zł. Mniejsze rachunki do 1 000 zł wskazuje co czwarta osoba. 15 proc. respondentów uważa, że dzięki termomodernizacji zyskują od 3 tys. do 5 tys. zł. To powoduje, że mimo początkowo wysokiego nakładu finansowego, Polacy dobrze oceniają termomodernizację.

– Polacy pozytywnie oceniają wpływ termomodernizacji na obniżenie kosztów energii – takiego zdania jest 83 proc. z nas. Aż 91 proc. osób, które przeprowadziło termomodernizację, poleciłoby ją innym osobom. Odpowiedź „zdecydowanie tak” wskazało 54 proc. respondentów, a co trzeci „raczej tak”. Termomodernizacji nie rekomenduje jedynie 3 proc. ankietowanych – dodaje Łukasz Kulczycki.

Termomodernizacja ma ogromny wpływ na obniżenie rachunków za energię, jeśli zostanie zrealizowana przy użyciu produktów sprawdzonych marek oraz zgodnie z zaleceniami producentów materiałów izolacyjnych.

– Najbardziej kompleksowym systemem ociepleniowym, który gwarantuje skuteczność, a co za tym idzie oszczędności, jest system ETICS. Wpływa na zmniejszenie kosztów ogrzewania i chłodzenia budynków, a także przyczynia się pośrednio do poprawy jakości powietrza poprzez zmniejszenie zapotrzebowania na energię pierwotną – podsumowuje Łukasz Kulczycki.

Wszystkie dane statystyczne pochodzą z badania wykonanego techniką CAWI, zrealizowanego w dniach 06-08.04.2023 r., na zlecenie Grupy Atlas, za pomocą platformy Omnisurv, na ogólnopolskiej próbie tysiąca dorosłych Polaków, w wieku 30-64 lata.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: 38 pr & content communication
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse BRAK ZDJĘCIA
2024-07-31 | 01:00

Nie potrafimy rozmawiać o pieniądzach. Jakie mogą być konsekwencje?

Zaledwie 56 proc. par regularnie i otwarcie rozmawia o pieniądzach. 14 proc. unika tego typu rozmów lub nie czuje potrzeby ich przeprowadzania – wynika z raportu Santander Consumer Bank.   Osoby
Finanse Członkowie Zarządu Toyota Bank Polska S.A. wyróżnieni medalami Prezydenta RP
2024-04-24 | 08:00

Członkowie Zarządu Toyota Bank Polska S.A. wyróżnieni medalami Prezydenta RP

W trakcie uroczystego wieczoru na zakończenie konferencji E-Leasing Day 6.0, organizowanej przez Związek Polskiego Leasingu (ZPL), zostały wręczone odznaczenia państwowe dla osób
Finanse Toyota Bank podwyższa oprocentowanie Lokaty Plus na okres 6 i 9 miesięcy
2024-04-22 | 09:00

Toyota Bank podwyższa oprocentowanie Lokaty Plus na okres 6 i 9 miesięcy

Toyota Bank kontynuuje wprowadzanie korzystnych zmian w ofercie lokat, reagując na oczekiwania klientów. Bank podnosi oprocentowanie swojej flagowej Lokaty Plus na okres 6 i 9 miesięcy do

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Bogumiła Wander

Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Bogumiły Wander, jednej z najbardziej cenionych postaci polskiego świata medialnego. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Zdrowie

Nauka

Zła dieta może powodować obniżenie nastroju i zdolności poznawczych. Naukowcy potwierdzają związek żywienia z neurochemią

Jedzenie niezdrowej żywności może prowadzić do zmian w mózgu, związanych z depresją i zaburzeniami lękowymi. Obniżeniu mogą też ulec zdolności poznawcze. Do takich wniosków doszli naukowcy z Wielkiej Brytanii, obserwując skany mózgów pacjentów z różnymi nawykami żywieniowymi. Uwidocznione zostały zmiany w neuroprzekaźnikach i objętości istoty szarej u osób, które mają złą dietę, w porównaniu z tymi, które stosują dietę śródziemnomorską. Badacze wciąż poszukują potwierdzenia mechanizmów, które sprawiają, że jedzenie ma taki wpływ na kondycję ośrodkowego układu nerwowego. Jedna z koncepcji zakłada powiązanie ich z nieprawidłowościami w mikrobiocie jelitowej.

Handel

Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody

Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.