Mówi: | Krzysztof Wieszczek |
Funkcja: | aktor |
11 listopada odbędzie się premiera słuchowiska „Pan Tadeusz”. Epopeję narodową czytać będą m.in. Agata Kulesza, Krzysztof Wieszczek i Robert Więckiewicz
Odtwórca roli Tadeusza – Krzysztof Wieszczek – przyznaje, że praca nad radiową adaptacją epopei narodowej była dla niego sporym wyzwaniem, bo tekst trzeba było przeczytać tak, by zabrzmiał współcześnie, zabawnie, a nawet nieco kąśliwie. Słuchowisko ma przede wszystkim przyciągnąć młodych ludzi i pokazać im, że problemy, z którymi przed laty zmagali się bohaterowie dzieła Adama Mickiewicza, są aktualne również dziś. Reżyserią zajął się Mikołaj Grabowski.
Krzysztof Wieszczek podkreśla, że reżyserowi przyszło się zmierzyć z niełatwym zadaniem, bo „Pan Tadeusz” był już wiele razy wystawiany na deskach teatrów i czytany w różnych miejscach. A zamysł był taki, by nie powielać kolejnego monumentalnego przekazu, lecz by znaleźć w tekście coś bliskiego i codziennego, z czym słuchacze będą mogli się utożsamiać.
– Cudowny tekst Mickiewicza został odczytany zupełnie na nowo i myślę, że dla każdego, kto posłucha tego przedstawienia, będzie to przyjemność i zaskoczenie. To nie jest jakieś muzealne odtwarzanie, jak to się robiło 50 czy 100 lat temu, tylko nowatorskie podejście. Tekst „Pana Tadeusza” brzmi bardzo współcześnie. Jest i zabawny, i kąśliwy, jeśli chodzi o opisywanie naszych narodowych cech, wad także – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Krzysztof Wieszczek, aktor.
Słuchowisko reżyseruje Mikołaj Grabowski. Oprócz Krzysztofa Wieszczka w radiowym „Panu Tadeuszu” wystąpią m.in. Agata Kulesza, Tadeusz Huk, Jan Frycz i Robert Więckiewicz.
– Gram Tadeusza, to jest gość, który ma niespełna 20 lat i jest w decydującym momencie swojego życia, są pierwsze podboje erotyczne. To jest po prostu facet z krwi i kości, który ma obok siebie mnóstwo kobiet. Do tego jest niezwykła sytuacja, bo zbliża się wojna. Coś, z czym absolutnie można się utożsamiać, do tego podlane takim humorystycznym sosem i poddane ciekawej obserwacji obyczajowej, więc to jest szalenie współczesny tekst, również dla młodych ludzi, absolutnie – podkreśla Krzysztof Wieszczek.
Premiera słuchowiska odbędzie się w Święto Niepodległości, 11 listopada, w Programie 2 Polskiego Radia.
Czytaj także
- 2025-04-07: Krzysztof Skórzyński: Elektrośmieci są dzisiaj gigantycznym problemem. Wciąż nie nauczyliśmy się segregować takich odpadów
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
- 2025-04-16: Krzysztof Skórzyński: Dla mnie Wielkanoc ma wymiar symboliczny i duchowy. Podczas przygotowań w kuchni ja jestem od wykonywania poleceń córki
- 2024-10-22: Robert El Gendy: Zauważam inne programy śniadaniowe i dobrze, że one są. Konkurencja nakręca nas do walki o widzów
- 2024-10-30: Robert El Gendy: Halloween to zupełnie nie moja estetyka. Na początku listopada nie jest mi do śmiechu, raczej pogrążam się w zadumie
- 2024-11-06: Robert Stockinger: Wziąłem na siebie odpowiedzialność podnoszenia jakości Telewizji Polskiej i przywracania jej blasku
- 2024-10-15: Agata Młynarska: Moim bliskim daję w prezencie pakiety na badania, a z przyjaciółkami umawiam się na mammografię
- 2024-10-24: Agata Młynarska: Kobiety coraz odważniej rozmawiają na trudne tematy. Bardzo odważnie bronią swojego zdania
- 2024-10-08: Agata Młynarska: W natłoku spraw odłożyłam na bok diagnostykę raka piersi. Przy okazji badań przesiewowych okazało się, że jest tam guz
- 2024-10-03: Zapowiadane oskładkowanie wszystkich umów-zleceń i o dzieło to wyzwanie dla ZUS. Zakład będzie potrzebował 3–6 miesięcy na przygotowanie się do zmian
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Architekt zaznacza, że praca przy realizacji programu „Nasz nowy dom” to dla niego nie tylko ciekawe doświadczenie zawodowe, ale także możliwość spotkania na swojej drodze różnych fachowców. Jedną z takich niezwykle zdolnych i kreatywnych osób jest niewątpliwie Darek „Stolarz”, który niedawno dołączył do popularnego formatu Polsatu. Maciej Pertkiewicz już dostrzega plusy tej współpracy i wierzy, że przed nimi jeszcze wiele nietuzinkowych projektów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.