Newsy

11 listopada odbędzie się premiera słuchowiska „Pan Tadeusz”. Epopeję narodową czytać będą m.in. Agata Kulesza, Krzysztof Wieszczek i Robert Więckiewicz

2015-10-02  |  06:45

Odtwórca roli Tadeusza – Krzysztof Wieszczek – przyznaje, że praca nad radiową adaptacją epopei narodowej była dla niego sporym wyzwaniem, bo tekst trzeba było przeczytać tak, by zabrzmiał współcześnie, zabawnie, a nawet nieco kąśliwie. Słuchowisko ma przede wszystkim przyciągnąć młodych ludzi i pokazać im, że problemy, z którymi przed laty zmagali się bohaterowie dzieła Adama Mickiewicza, są aktualne również dziś. Reżyserią zajął się Mikołaj Grabowski.

Krzysztof Wieszczek podkreśla, że reżyserowi przyszło się zmierzyć z niełatwym zadaniem, bo „Pan Tadeusz” był już wiele razy wystawiany na deskach teatrów i czytany w różnych miejscach. A zamysł był taki, by nie powielać kolejnego monumentalnego przekazu, lecz by znaleźć w tekście coś bliskiego i codziennego, z czym słuchacze będą mogli się utożsamiać.

Cudowny tekst Mickiewicza został odczytany zupełnie na nowo i myślę, że dla każdego, kto posłucha tego przedstawienia, będzie to przyjemność i zaskoczenie. To nie jest jakieś muzealne odtwarzanie, jak to się robiło 50 czy 100 lat temu, tylko nowatorskie podejście. Tekst „Pana Tadeusza” brzmi bardzo współcześnie. Jest i zabawny, i kąśliwy, jeśli chodzi o opisywanie naszych narodowych cech, wad także – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Krzysztof Wieszczek, aktor.

Słuchowisko reżyseruje Mikołaj Grabowski. Oprócz Krzysztofa Wieszczka w radiowym „Panu Tadeuszu” wystąpią m.in. Agata Kulesza, Tadeusz Huk, Jan Frycz i Robert Więckiewicz.

Gram Tadeusza, to jest gość, który ma niespełna 20 lat i jest w decydującym momencie swojego życia, są pierwsze podboje erotyczne. To jest po prostu facet z krwi i kości, który ma obok siebie mnóstwo kobiet. Do tego jest niezwykła sytuacja, bo zbliża się wojna. Coś, z czym absolutnie można się utożsamiać, do tego podlane takim humorystycznym sosem i poddane ciekawej obserwacji obyczajowej, więc to jest szalenie współczesny tekst, również dla młodych ludzi, absolutnie – podkreśla Krzysztof Wieszczek.

Premiera słuchowiska odbędzie się w Święto Niepodległości, 11 listopada, w Programie 2 Polskiego Radia.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Problemy społeczne

Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.