Mówi: | Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR Jeronimo Martins Polska Renata Piątkowska, autorka książek dla dzieci i młodzieży Paweł Burczyk, aktor |
Funkcja: | Monika Radzikowska, laureatka konkursu „Piórko 2016. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci” w kategorii tekst Monika Biała, ilustratorka, laureatka konkursu „Piórko 2016. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci” w kategorii ilustracja |
Biedronka zachęca do czytania. Książka nagrodzona w konkursie zorganizowanym przez sieć trafiła do sprzedaży
Książka dla dzieci, która zwyciężyła w ramach II edycji konkursu Biedronki „Piórko”, trafiła do sklepów sieci. Opowieść „Córka bajarza” została wybrana spośród ponad 4300 nadesłanych prac. Autorka i ilustratorka otrzymały po 100 tys. zł. Wydana w ramach pierwszej edycji literackich zmagań początkujących pisarzy i ilustratorów książka „Szary domek” sprzedała się w ponad 35 tys. egzemplarzy. To konkurs, który ma popularyzować czytelnictwo wśród najmłodszych – podkreślają przedstawiciele sieci Biedronka.
– Poziom czytelnictwa w Polsce jest niezwykle niski, w związku z tym nasza firma zainicjowała konkurs czytelniczy, z jednej strony dla literatów piszących do szuflady, z drugiej strony dla grafików, którzy do tej pory nie publikowali prac oficjalnie. Konkurs ma na celu popularyzację czytelnictwa poprzez pisanie literatury i popularyzację czytelnictwa w Polsce, bo książka jest adresowana do młodych odbiorców w wieku 4 do 10 lat – mówi agencji Newseria Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR Jeronimo Martins Polska.
Do drugiej edycji konkursu wpłynęło ponad 4300 tekstów. Zwycięski okazał się utwór „Córka bajarza” – debiut literacki Moniki Radzikowskiej. Laureatką drugiego etapu rywalizacji, kierowanego do ilustratorów, została Monika Biała.
– Zwyciężył utwór, który jest baśnią, a takich propozycji było najmniej. Być może to też było atutem tekstu – mówi Renata Piątkowska, autorka książek dla dzieci i młodzieży, członek Kapituły Nagrody w kategorii tekst. – Teksty były bardzo różnorodne, poziom był również bardzo różnorodny. Mieliśmy w końcówce kilka prac, nad którymi gorąco dyskutowaliśmy, co też jest dobrym prognostykiem. Było wiele dobrych prac i wśród nich trzeba było znaleźć najlepszą.
W tym roku szczególny akcent został położony na podkreślenie roli literatury w umacnianiu i rozwijaniu relacji w rodzinie.
– To specyficzne, specjalne formy bajek, które pozwalają z jednej strony edukować, z drugiej strony uczyć odpowiednich zachowań, mówić o prawdziwych wartościach, o relacjach rodzinnych, o relacjach z przyjaciółmi. Pozwalają przenosić te wartości, które są najistotniejsze w życiu – mówi Anetta Jaworska-Rutkowska.
– Książka bardzo mi się podobała, moim dzieciom również, bo od razu sprawdziłem to na nich. Przesłanie jest piękne: tylko serducho się liczy – mówi Paweł Burczyk, aktor.
Motywem przewodnim „Córki bajarza” jest pokazanie, że warto pokonywać trudności i przezwyciężać własne lęki. Książka wskazuje, co w życiu jest najważniejsze i daje nadzieje na szczęśliwe zakończenie. Jak podkreśla jej autorka, szczęśliwego zakończenia przygody z konkursem w ogóle się nie spodziewała.
– Dowiedziałam się o konkursie z plakatu w Biedronce, robiąc zakupy. Wróciłam do domu, sprawdziłam w internecie, na czym ten konkurs polega, jaka była poprzednia edycja i od razu zdecydowałam, że wezmę udział. Dwa czy trzy dni przed terminem wysłałam swoją pracę – mówi Monika Radzikowska. – Mój przykład pokazuje, że warto próbować. Nigdy nic nie napisałam, nie wydałam książki, a mimo to się udało. Chciałabym to robić dalej.
Do wiary we własne możliwości zachęca także laureatka nagrody dla ilustratorów.
– Przeczytałam książkę z poprzedniej edycji i stwierdziłam, że może spróbuję w tym roku – mówi Monika Biała. – Taki konkurs to jest sprawdzenie swoich umiejętności i nowe doświadczenia.
– Bardzo starannie budowaliśmy cały regulamin, bo chcieliśmy wesprzeć tych, którzy piszą do szuflady, marzą o napisaniu książki, którzy wierzą w siebie, ale tylko do pewnego stopnia, a potem ta wiara ucieka. Chcemy im pokazać, że to jest miejsce, gdzie takie wydawnictwo może powstać i może się pojawić na rynku – mówi Anetta Jaworska-Rutkowska.
– Słyszałem już wiele takich opowieści, że mamy same tworzą, opowiadając bajki dzieciom, ale potem nie mają odwagi puścić tego dalej, do innych dzieci. A przecież tak od zawsze powstawały książki, „Krzyżacy” na pewno powstali z rodzinnej opowieści: „Tata, a jak było tam na wojnie? Napisz to…” – mówi Paweł Burczyk. – Nieprawdopodobnym sukcesem jest to, że ludzie mają odwagę tworzyć: czy teksty, czy ilustracje. Gratuluję dziewczynom, bo to naprawdę jest piękna opowieść.
„Córka bajarza” została wydana przez Wydawnictwo Zielona Sowa w nakładzie 45 tys. egzemplarzy. Jest dostępna wyłącznie w sklepach Biedronka.
Czytaj także
- 2025-04-23: Marta Wiśniewska: Konkurs Eurowizji jest odrobinę polityczny i tam są różne dziwne sytuacje. Mam jednak nadzieję, że Justyna Steczkowska rozwali system
- 2025-04-28: Wiktor Dyduła: Produkcja płyt i nagrywanie teledysków są niezwykle kosztowne. Jeśli nie ma pomocy wytwórni fonograficznej, można założyć zbiórkę na ten cel
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2025-01-07: Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-08-07: Maja Klajda (Miss Polonia 2024): W konkursie chodzi nie tylko o piękno zewnętrzne, ale też o możliwość udziału w projektach charytatywnych. Wiem, że mogę wiele osiągnąć
- 2024-03-01: Krystyna Sokołowska (Miss Polonia 2022): Może po konkursie Miss World otworzą się perspektywy na pracę w telewizji. Chciałabym poprowadzić jakiś program
- 2024-02-26: Krystyna Sokołowska (Miss Polonia 2022): Moim celem podczas konkursu Miss World jest oczywiście korona. Jeżeli będzie to Top 5 czy Top 10, to również będziemy zachwyceni
- 2024-02-19: Krystyna Sokołowska (Miss Polonia 2022): Przygotowywałam się do finału Miss World w Indiach półtora roku. Zgodnie z ideą konkursu skupiłam się na projektach społecznych i charytatywnych
- 2023-12-18: Polska chemia na światowym poziomie. Kreowane przez nią innowacje są niezbędne dla przemysłu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu
W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.
Bankowość
Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.
Konsument
Prawie 2/3 Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze. Kojarzy im się to z pracowitością i zaradnością

64 proc. Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze, a 78 proc. sądzi, że ludzie w naszym kraju są przedsiębiorczy – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie ING Banku Śląskiego. Na przestrzeni 30 lat postrzeganie przedsiębiorcy znacząco się zmieniło – od prywaciarza w latach 80. do startupowca i innowatora obecnie. Przedsiębiorczość dla dużej grupy badanych oznacza pracowitość i zaradność, jednak – co ciekawe – każde pokolenie ma inne skojarzenia z pojęciem „przedsiębiorca”.