Mówi: | Jan Peszek, aktor Jadwiga Jankowska-Cieślak, aktorka Cezary Tomaszewski, reżyser |
Dziś premiera spektaklu „Kto nas odwiedzi” w Och-Teatrze
„Kto nas odwiedzi” to kryminalna farsa w gwiazdorskiej obsadzie. Na deskach warszawskiego Och-Teatru wystąpią Jan Peszek i Jadwiga Jankowska-Cieślak. Oboje twierdzą, że udział w spektaklu jest sporym wyzwaniem, ale dostarcza im dużo dobrej zabawy. Zdaniem reżysera Cezarego Tomaszewskiego Peszek i Jankowska-Cieślak doskonale odnaleźli się w nowym dla nich repertuarze farsowym.
Akcja spektaklu „Kto nas odwiedzi” toczy się w noc sylwestrową w starym szkockim zamczysku nawiedzanym przez duchy. Jak co roku Milady i jej kamerdyner odgrywają kolację sprzed ośmiu lat. Ponieważ większość uczestników pamiętnego przyjęcia już nie żyje, ich role kreować musi kamerdyner. Jednego wieczora odgrywa on więc kilka ról. Coroczne powracanie do dawnego przyjęcia ma pomóc Milady rozwikłać zagadkę śmierci jej męża, który zmarł właśnie w noc sylwestrową osiem lat wcześniej. W roli Milady widzowie zobaczą Jadwigę Jankowską-Cieślak, a w roli jej wiernego sługi – Jana Peszka.
– Gram w sumie cztery, nawet pięć postaci i to jest ciekawe bardzo – zmierzenie się z różnymi charakterami. A najciekawsze jest to, że są takie dwie scenki, małe bardzo, takie fleszowe w gruncie rzeczy, w których gram cztery postaci na raz. To jest wyzwanie – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Jan Peszek.
Spektakl „Kto nas odwiedzi” to połączenie farsy z kryminałem. Zdaniem reżysera Cezarego Tomaszewskiego to wymieszanie gatunków było sporym wyzwaniem dla całej ekipy. Atutem spektaklu jest natomiast para aktorów, niekojarzonych z tego rodzaju materiałem farsowym.
– Mają przestrzeń, talenty i ogromną wrażliwość, niesamowite poczucie humoru, inteligencję i profesjonalizm pracy, w związku z tym są idealnymi partnerami do tego, żeby rozpętać żywioł – mówi Cezary Tomaszewski.
Dla Jana Peszka jest to pierwsze zetknięcie z farsą na scenie. Zdaniem aktora jest to gatunek trudny, bo wymagający dużo dyscypliny, refleksu i poczucia humoru. Aktor uważa jednak, że razem ze swoją sceniczną partnerką dobrze odnalazł się w tej konwencji. Zapewnia też, że oboje świetnie się bawili podczas prób, i ma nadzieję, że równie udanie bawić się będzie publiczność.
– Z Jadwigą pracuje się fantastycznie, nadzwyczajnie, dlatego że ona gromadzi wszystkie cechy wybitnej osobowości. Jest błyskotliwa, inteligentna, ma poczucie humoru, to są takie cechy, których zawsze w partnerze oczekuje na scenie. I jest niezwykle kontaktowa – mówi Jan Peszek.
– Dla mnie najciekawszym wątkiem w spektaklu jest obecność Jana Peszka na scenie – dodaje Jadwiga Jankowska-Cieślak.
Zarówno Jan Peszek, jak i Jadwiga Jankowska-Cieślak po raz pierwszy wystąpią na deskach warszawskiego Och-Teatru.
– Jesteśmy w pełnym popłochu i w pełnym strachu, ale jednocześnie w pełnej gotowości, ponieważ jest coś takiego, że nie wiemy, jak zostanie to odebrane, i nie wiemy, jaki to będzie miało wydźwięk wśród widza – mówi Jadwiga Jankowska-Cieślak.
Premiera spektaklu 16 czerwca. Kolejne przedstawienia będzie można zobaczyć w dniach od 17 do 20 czerwca oraz od 27 czerwca do 5 lipca.
Czytaj także
- 2025-01-09: Krystian Ochman: Uwielbiam musicale i bardzo chciałbym wrócić na taką scenę. Nigdy nie grałem w polskim musicalu, ale mógłbym spróbować
- 2024-12-05: Piotr Szwedes: Chyba każdy z nas tęskni za tym, żeby czasami zrzucić te wszystkie filtry i powiedzieć komuś prawdę. Niestety życie zmusza nas do tego, żebyśmy popełniali małe kłamstewka
- 2024-12-18: Piotr Szwedes: Teraz znowu zrobił się trend na brzydotę. Pokazujemy coś brudnego, siebie bez makijażu, że jesteśmy tacy prawdziwi
- 2024-09-16: Piotr Zelt: Od października zaczynam wykłady w Warszawskiej Szkole Filmowej. Czasami trafiają się takie grupy, że zastanawiam się, po co oni chcą ten zawód uprawiać
- 2024-09-24: Józef Gąsienica-Gładczan: Lepiej jest jechać na koniec świata i jest dużo taniej niż w Polsce. Można się pobawić w krajach Trzeciego Świata z pięknymi plażami za ułamek ceny
- 2024-10-02: Jan Błachowicz: Podczas wyprawy do Azji czasami byliśmy głodni. Próbowaliśmy jajka z płodem rozwiniętym w środku
- 2024-10-11: Józef Gąsienica-Gładczan i Jan Błachowicz: Poznaliśmy Filipiny od strony slumsów. Teraz inaczej patrzymy na nasze życie
- 2024-07-15: Aleksandra Popławska: Nadopiekuńczość i trzymanie dziecka pod parasolem ochronnym to przemoc psychiczna. Taka toksyczna relacja jak w spektaklu „Czułe słówka” to dobry temat dla psychologa
- 2024-07-22: Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia
- 2024-06-18: Jan Kozaczuk został kuratorem wystawy włoskiego artysty Marco Angeliniego. Nie zamierza jednak dla sztuki zrezygnować z aktorstwa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Film
Joanna Kurowska: W tym kraju aktorzy są na końcu przewodu pokarmowego. Nikt nas nie broni, nie mamy związków zawodowych jak w USA
Aktorka nie szczędzi gorzkich słów pod adresem środowiska polskich filmowców. Jest rozgoryczona tym, że w branży nie można na nikogo liczyć nawet wtedy, kiedy dochodzi do utraty pracy, mobbingu czy nadużyć finansowych. Artyści się nie wspierają, a rywalizacja o role i obawa przed konsekwencjami wyrażania krytyki wobec reżyserów czy producentów powodują, że atmosfera jest niezwykle napięta. Joanna Kurowska zwraca też uwagę na konieczność przeprowadzenia reformy Zawiązku Artystów Scen Polskich. Jej zdaniem to sztuczny twór, który w rzeczywistości nie dba o aktorów, nie broni ich praw i interesów.
Prawo
Coraz więcej rodziców odmawia zaszczepienia dzieci. Statystyki mogłoby poprawić ograniczenie dostępu do żłobków i przedszkoli
W ciągu ostatnich kilku lat liczba uchyleń od szczepień obowiązkowych dzieci i młodzieży zwiększyła się prawie dwukrotnie – z 48,6 tys. w 2019 roku do 87,3 tys. w 2023 roku – wynika z danych NIZP PZH-PIB. W efekcie coraz więcej zapomnianych chorób powraca i rośnie liczba zachorowań m.in. na odrę czy krztusiec. Wraz rosnącym odsetkiem odmów powracają pomysły, by uzależnić od szczepień miejsce w żłobku czy przedszkolu, ale eksperci podkreślają, że potrzebna jest przede wszystkim edukacja rodziców.
Media
Karolina Pilarczyk: W nowym programie każdy z nas potrzebował pomocy medycznej. Ja straciłam kawałeczek palca
Drifterka podkreśla, że niektóre zadania w programie „Mistrzowskie pojedynki. Eternal Glory” były na tyle wymagające, że kończyły się kontuzjami i urazami. Karolina Pilarczyk zaznacza, że największą motywacją była dla niej możliwość zmierzenia się z uznanymi sportowcami, których podziwia od lat. Ma też świadomość, że różni się od pozostałych uczestników formatu, ponieważ jej dyscyplina koncentruje się nie na przygotowaniu fizycznym, ale na umiejętności prowadzenia samochodu wyścigowego, gdzie kluczowe są refleks, panowanie nad emocjami i zdolność do szybkiego podejmowania decyzji.