Newsy

Bartłomiej Topa i Leszek Lichota zagrają strażników granicznych w serialu „Wataha”

2014-09-30  |  06:45

„Wataha” to obyczajowo-sensacyjna opowieść o grupie strażników z Bieszczad. Na co dzień strzegą oni trudnego odcinka wschodniej granicy, który nie tylko oddziela dwa kraje, lecz także ma również inne znaczenie  – to symbol ludzkich ograniczeń. Bohaterowie serialu często stają więc przed trudnymi moralnymi wyborami. W rolach głównych: Bartłomiej Topa, Leszek Lichota, Aleksandra Popławska i Marian Dziędziel.

Bartłomiej Topa podkreśla, że praca na planie serialu „Wataha” była przygodą życia i dużym wyzwaniem zawodowym. Bieszczady są dla niego miejscem magicznym, ale też nieprzeniknionym – często więc trzeba było zmagać się z siłami natury. 

Taka czteromiesięczna izolacja była dla nas elementem inspirującym, ale i dużym wyzwaniem. Trzeba było biegać po górach, zmagać się z wiatrem, deszczem, często ze śniegiem, z wichurami i tamtą naturą. To było wyzwanie zgoła inne od tych, które mamy na co dzień w Warszawie, gdzie wchodzimy do studia i przez chwile odgrywamy krótkie historyjki – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Bartłomiej Topa, aktor.

Sześcioodcinkową opowieść o strażnikach granicznych, którzy walczą z przeciwnościami losu, wyemituje HBO.

Najlepszym dowodem na to, że ten film jest interesujący, jest to, że 15 krajów ościennych zakupiło ten serial, więc będzie oglądany. Cieszę się, że wziąłem udział w tym projekcie – tłumaczy Bartłomiej Topa.

Wszystkie zdjęcia kręcone były w Bieszczadach. Ekipa spędziła na planie cztery miesiące. Zarówno aktorzy, jak i twórcy oraz producenci serialu podkreślają, że to miejsce ich po prostu uwiodło.

Nie kręcimy wnętrz na przykład w Warszawie i nie wyjeżdżamy na tak zwane establishmenty w Bieszczady, tylko właśnie tam, w miejscu magicznym, jest zrealizowany cały serial. Już bardzo tęsknię, chciałbym tam wrócić i mam nadzieję, że ten film będzie inspiracją dla tych, którzy poszukują takich miejsc odludnych, jeszcze dzikich i nieprzetartych szlaków  – podkreśla  Bartłomiej Topa.

To druga – po „Bez tajemnic” – polska produkcja HBO. Reżyserują ją Michał Gazda i Kasia Adamik. Premiera serialu 12 października.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Podróże

Radosław Majdan: W ferie jedziemy z chłopcami w góry. Nie umiem jeździć na nartach i nie ciągnie mnie na stok

W przerwie między nagraniami do różnych projektów telewizyjnych i internetowych były piłkarz, a obecnie komentator sportowy wybiera się na odpoczynek. W planach są dwa kierunki: najpierw zagraniczny kurort narciarski, a później jakieś egzotyczne miejsce. Radosław Majdan zaznacza jednak, że sam nie potrafi jeździć na nartach, bo jako zawodowy sportowiec miał zapisane w kontrakcie, że nie może ryzykować na stoku. Ten wyjazd organizuje jednak z myślą o synach i ma nadzieję, że najmłodszy Heniu też szybko połknie bakcyla jak jego bracia.

Problemy społeczne

Polacy nie wiedzą zbyt dużo o chorobach mózgu. Jeszcze mniej o tym, jak o niego dbać

Choroby mózgu nie są zbyt rozpowszechnionym tematem wśród Polaków. Znacznie więcej wiedzą o zdrowiu ogólnie czy otyłości. Tym samym trudno im wskazać konkretne choroby, a tym bardziej powiedzieć coś o związanej z nimi profilaktyce. O tzw. higienie mózgu słyszał tylko co trzeci badany, a 13 proc. rozumie, czym ona jest. Dlatego też eksperci wskazują na większą potrzebę edukacji w tym zakresie.

Film

Joanna Kurowska: W tym kraju aktorzy są na końcu przewodu pokarmowego. Nikt nas nie broni, nie mamy związków zawodowych jak w USA

Aktorka nie szczędzi gorzkich słów pod adresem środowiska polskich filmowców. Jest rozgoryczona tym, że w branży nie można na nikogo liczyć nawet wtedy, kiedy dochodzi do utraty pracy, mobbingu czy nadużyć finansowych. Artyści się nie wspierają, a rywalizacja o role i obawa przed konsekwencjami wyrażania krytyki wobec reżyserów czy producentów powodują, że atmosfera jest niezwykle napięta. Joanna Kurowska zwraca też uwagę na konieczność przeprowadzenia reformy Związku Artystów Scen Polskich. Jej zdaniem to sztuczny twór, który w rzeczywistości nie dba o aktorów, nie broni ich praw i interesów.