Mówi: | David Gaboriaud |
Funkcja: | szef kreatywny w Belvedere Catering by Design ambasador French Touch |
David Gaboriaud: Żabie udka i ślimaki są dla turystów. Francuzi nie jedzą ich codziennie, sam jadłem je trzy razy w życiu
Według Davida Gaboriauda przy ocenie kuchni francuskiej Polacy często kierują się stereotypami i wśród najbardziej popularnych wymieniają żabie udka i ślimaki. Jego zdaniem nic bardziej mylnego, ponieważ ten kraj ma niezwykle bogatą i tętniącą życiem kulturę kulinarną. Smakosze mają do wyboru wiele smacznych i często bardzo łatwych do przygotowania dań. Ale żeby poznać te smaki, trzeba pojechać do różnych regionów, nie tylko bazować na paryskich restauracjach.
– Polacy ogólnie lubią kuchnię francuską, natomiast mają takie stereotypy, które są, no niestety, częścią naszej kultury. Zawsze mnie pytają, czy ja regularnie jadam żabie udka i ślimaki, a ja odpowiadam, że nie, jadłem to trzy razy w życiu. To jest taki produkt, który my raczej traktujemy jako turystyczny, czyli przyjeżdża turysta do Paryża i w pierwszej knajpie, którą zalicza, zje foie gras, żabie udka i ślimaki. My na co dzień jemy bardzo różnorodne specjały, w zależności również, gdzie mieszkamy we Francji, w jakim regionie – mówi agencji Newseria Lifestyle David Gaboriaud, szef kreatywny w Belvedere Catering by Design, ambasador French Touch.
Dlatego też podczas podróży do Francji warto nie tylko odwiedzić modne restauracje w stolicy, ale także mniejsze knajpki w różnych częściach kraju.
– Warto poznawać tę szeroko rozumianą kuchnię francuską, a nie tylko taką, która nam się kojarzy poprzez kilka produktów lub przez szefów kuchni, którzy noszą czapki, są ubrani cali na biało i robią potrawy, które mają takie ą ę bon ton. Ta kuchnia jest oczywiście częścią naszej kultury, częścią naszego DNA, ale na co dzień jemy naprawdę wiele różnych potraw, które są mało znane lub w ogóle nieznane, które są bardzo proste i które są też inspirowane kulturą i koloniami, które też Francja miała w swojej historii. Tak że te smaki się łączą i podróżują – mówi.
Jak podkreśla David Gaboriaud, Francuzi są zapracowani i nie mają zbyt dużo czasu na gotowanie, dlatego zazwyczaj stawiają na bardzo proste potrawy. Francuskim klasykiem jest chociażby zupa cebulowa.
– Gotowanie robi się krócej, zwięźlej, po prostu łączymy kilka składników i powstaje jakaś sałata, jakaś tarta, jakaś zupa, jakieś danie mięsne. I ja właśnie jako ambasador French Touch chcę przybliżyć te francuskie smaki, takie bardzo proste, bardzo minimalistyczne, żeby też zachęcić Polaków do ich odkrywania. Na kanale YT będę się więc dzielić przepisami i różnymi patencikami. To, że kuchnia francuska jest bardzo skomplikowana, to stereotyp, który bierze się od tych szefów kuchni, którzy ją eksportowali. Ale ci, którzy już ją znają, wiedzą, że wyrafinowana francuska kuchnia to jest tylko kilka procent całej, dużej gastronomii francuskiej – tłumaczy.
Jak zauważa, dostępność francuskich produktów w Polsce jest dość duża, w związku z tym ci, którzy chcą i potrafią wykorzystać je w kuchn,i mają duże pole do popisu.
– Dzisiaj w dziesiątkach punktów w Warszawie i w całej Polsce znajdziesz ślimaki zamrożone w supermarketach, bagietki, croissanty, pain au chocolat i wszystkie rodzaje produktów piekarniczych. Przepisy są dostępne w internecie, na social mediach, tak że jeśli interesujesz się kuchnią francuską, to możesz kupować te produkty, delektować się nimi w domu, próbować stworzyć na nowo francuskie smaki na swój sposób i przez chwilę poczuć się jak we Francji – dodaje David Gaboriaud.
Obecnie już po raz 10. odbywa się w Polsce French Touch La Belle Vie! – wielowymiarowy projekt mający na celu przybliżenie Polakom francuskiej kultury, kuchni, mody czy filozofii życia. Jednym z jego ambasadorów jest David Gaboriaud.
Czytaj także
- 2024-10-21: Polsko-francuski zespół naukowców nagrodzony za opracowanie fluorescencyjnych barwników. W przyszłości mogą m.in. pomóc w leczeniu raka
- 2024-10-14: Grzegorz Krychowiak: Mieszkam od lat we Francji i kultura tego kraju jest mi bliska jak polska. Poświęciłem bardzo dużo, żeby osiągnąć sukces
- 2024-10-01: Margaret: Wymowa języka francuskiego jest dla mnie bardzo wymagająca. Teraz znowu zaśpiewam w tym języku i mam nadzieję, że pójdzie mi lepiej
- 2024-10-29: David Gaboriaud: Według przewodnika Michelina poziom kulinarny polskich restauracji jest coraz wyższy. Polacy są w rozwoju gastronomii krok przed Francuzami
- 2024-10-11: David Gaboriaud: Polscy kucharze uwielbiają kuchnię znad Loary. Francuskimi technikami mocno inspirował się Modest Amaro
- 2024-10-02: Jan Błachowicz: Podczas wyprawy do Azji czasami byliśmy głodni. Próbowaliśmy jajka z płodem rozwiniętym w środku
- 2024-07-11: Investors TFI: Wybory prezydenckie w USA mogą sprzyjać krótkoterminowym korektom na giełdach. Dla wielu inwestorów będzie to okazja do zakupów
- 2024-05-21: Lara Gessler: Moje aktualne mieszkanie jest już szesnastym. Połowy kuchni jeszcze nie pokazuję, bo nie mam blatu kuchennego
- 2024-05-13: Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
- 2024-03-27: Dorota Szelągowska: Moją specjalnością w kuchni jest czyszczenie lodówki i przygotowanie czegoś z niczego. Mam to po mamie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
Dziennikarka zauważa, że kształtowanie sprawczości u dzieci jest kluczowym aspektem ich rozwoju emocjonalnego, osobistego i społecznego. Jest wdzięczna swoim rodzicom za motywację, ale i wsparcie w tych momentach, kiedy nie wszystko szło po jej myśli. Teraz ona stara się być właśnie taką matką dla swojej nastoletniej córki.
Media
Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.