Mówi: | Jan Lubomirski-Lanckoroński |
Jan Lubomirski-Lanckoroński: Polacy coraz przychylniej postrzegają rodziny arystokratyczne
Zdaniem prezesa Fundacji Książąt Lubomirskich komunizm sprawił, że Polacy negatywnie postrzegali arystokratów. Obecnie ocena rodzin z wyższych sfer ulega zmianie, Polacy rozumieją bowiem, że arystokraci mogą pomóc w promowaniu rodzimej kultury na świecie. Wciąż jednak polskie rodziny arystokratyczne nie cieszą się w Polsce takich emocji jak rodzina królewska w Wielkiej Brytanii.
W Europie wciąż funkcjonuje kilkanaście monarchii, m.in. Królestwo Belgii, Królestwo Hiszpanii oraz Królestwo Norwegii. Wśród rodzin panujących od lat największe zainteresowanie wzbudzają jednak brytyjscy Windsorowie, o czym przypomniała chociażby niedawna wizyta księcia Wiliama i księżnej Catherine w Polsce. Zdaniem Jana Lubomirskiego-Lanckorońskiego wynika to przede wszystkim z faktu, że brytyjska rodzina królewska posiada najpoważniejszy status i realną możliwość wpływania na losy nie tylko własnego państwa, ale także tych zrzeszonych w ramach Common Wealth.
– Wpływy brytyjskie mimo zakończenia epoki kolonialnej nadal rozciągają się od Australii po Kanadę, Królowa brytyjska jest szefem tych gigantycznych państw – mówi arystokrata.
Jan Lubomirski-Lanckoroński w tym upatruje przyczyn niezwykłego zainteresowania codziennym życiem brytyjskiej rodziny królewskiej i jej planów na przyszłość. Zaznacza jednocześnie, że królowa Elżbieta II nigdy w sposób bezpośredni nie wpływa na politykę brytyjskiego rządu i paramentu, choć ma takie prerogatywy.
– Mimo że na bieżąco nie karci czy informuje parlamentu, to jednak każdy z Lordów czy członków Izby Gmin liczy się z jej zdaniem – mówi arystokrata.
Zdaniem prezesa Fundacji Książąt Lubomirskich w Polsce postrzeganie rodzimych rodzin szlacheckich i arystokratycznych nie jest tak pozytywne jak chociażby w Wielkiej Brytanii. Ogromny wpływ na taki stan rzeczy miał okres PRL, komunizm był bowiem ustrojem o negatywnym stosunku do arystokracji. Jan Lubomirski-Lanckoroński nie neguje nadużyć ze strony wyższych warstw dawnego społeczeństwa wobec poddanych, zwraca jednak uwagę, że rodziny szlacheckie i arystokratyczne odegrały ogromną rolę w tworzeniu polskiej kultury.
– Wydaje mi się, że jest coraz lepiej i pojawia się zrozumienie. Zapominamy, że Europa składa się nie tylko z demokracji parlamentarnych czy prezydenckich, ale w Europie jest nadal bardzo wiele królestw, które działają bardzo dobrze albo nawet lepiej niż inne kraje – mówi Jan Lubomirski-Lanckoroński.
Prezes Fundacji Książąt Lubomirskich podkreśla, że europejskie rodziny arystokratyczne najczęściej są ze sobą spokrewnione i pozostają w bliskich relacjach. Jako przykład podaje obecną królową Belgii Matyldę, córkę polskiej hrabiny Anny Komorowskiej. Matka i ciotka belgijskiej monarchini często bywają w Polsce, m.in. odwiedzając Szczawnicę. Jan Lubomirski-Lanckoroński twierdzi, że relacje pomiędzy rodzinami arystokratycznymi i szlacheckimi stanowiły spoiwo, które miało pomóc w stworzeniu zjednoczonej Europy.
– Myślę, że w dzisiejszych czasach to podejście polskiego społeczeństwa do arystokracji czy szlachty jest coraz bardziej pozytywne, ponieważ widać że możemy pomóc w tych relacjach – mówi Jan Lubomirski-Lanckoroński.
Arystokrata zaznacza również, że jest na takie działanie bardzo otwarty i chętnie pełni rolę ambasadora polskiej kultury na świecie.
Czytaj także
- 2025-07-04: Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu
- 2024-12-17: Zakłady poprawcze i młodzieżowe ośrodki wychowawcze nie spełniają swoich funkcji. Większą rolę w resocjalizacji powinny pełnić rodziny
- 2024-09-24: Józef Gąsienica-Gładczan: Lepiej jest jechać na koniec świata i jest dużo taniej niż w Polsce. Można się pobawić w krajach Trzeciego Świata z pięknymi plażami za ułamek ceny
- 2024-10-02: Jan Błachowicz: Podczas wyprawy do Azji czasami byliśmy głodni. Próbowaliśmy jajka z płodem rozwiniętym w środku
- 2024-10-11: Józef Gąsienica-Gładczan i Jan Błachowicz: Poznaliśmy Filipiny od strony slumsów. Teraz inaczej patrzymy na nasze życie
- 2024-06-18: Jan Kozaczuk został kuratorem wystawy włoskiego artysty Marco Angeliniego. Nie zamierza jednak dla sztuki zrezygnować z aktorstwa
- 2024-06-07: Co roku Policja notuje 2 tys. zaginięć dzieci i kilkanaście tysięcy ucieczek z domu. To dramat dla całych rodzin
- 2024-04-26: Rodziny zastępcze w kryzysie z powodu braku odpowiedniego wsparcia państwa. Zespoły robocze pracują nad wypracowaniem nowych przepisów
- 2024-05-14: Jan Kliment i Lenka Klimentová: Po tym, jak niespodziewanie zmarł nasz przyjaciel, zrobiliśmy serię badań kontrolnych. Trzeba się badać, zanim choroba daje o sobie znać
- 2024-03-19: Jan Wieczorkowski: Ktoś, kto w internecie udostępnia pracę aktorów, zarabia na tym, a my nie. Tantiemy dla aktorów to kluczowa sprawa
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany
Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Moda
Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.