Newsy

Marta Banaszek: konkurencja na polskim rynku modowym jest bardzo duża

2018-11-23  |  05:05

Projektantka zauważa, że debiutanci w branży modowej nie mają łatwo. Na rynku jest duża konkurencja i trzeba nie lada talentu, a także pracy, pokory i cierpliwości, żeby akurat nasza marka została zauważona w gąszczu innych. Zdaniem projektantki, by zostać zauważonym i docenionym, powinno się dogłębnie poznać cały proces produkcji ubrań – od stworzenia rysunku, poprzez precyzyjny krój aż do uszycia.

Marta Banaszek zdaje sobie sprawę z tego, że wielu projektantów próbuje swoich sił w branży, ale nawet pomimo wybitnych zdolności nie każdy ma szansę przebić się i z sukcesem sprzedawać swoje pomysły. Jej zdaniem rynek mody nie powinien być zamkniętą enklawą tylko dla projektantów, którzy działają w branży od lat. Dobrze, gdyby znalazło się na nim także miejsce dla nowych osób.

– Konkurencja na polskim rynku jeśli chodzi o projektantów ubrań jest bardzo duża. Obserwuję bacznie poczynania kolegów, koleżanek projektantów, natomiast myślę, że każdy znajdzie swoje miejsce na rynku, swoich odbiorców i klientów – mówi agencji Newseria Marta Banaszek, projektantka.

Marta Banaszek wiele, jak wiele zależy też od początkowego nastawienia. Nie można z góry zakładać szybkiego sukcesu i dużej popularności, ponieważ, by zaistnieć, zostać zauważonym i utrzymać się na rynku, potrzeba wiele lat wytężonej pracy, a nawet potknięć, porażek i miażdżącej krytyki.

Projektant, który dopiero zaczyna w branży, myślę, że najlepiej jak przechodzi wszystkie stopnie, czyli to nie jest kwestia tylko rysunku, stworzenia grafiki, ale przede wszystkim przełożenia potem na papier, przełożenia na tkaninę, bo nie wszystko, co sobie wyobrazimy, co narysujemy, jest możliwe do uszycia albo do uszycia jest możliwe, ale nie będzie dobrze leżało. Zaczynałam od podstaw i myślę, że to jest najlepsza ścieżka, po kolei, żebyśmy mogli rozmawiać i z konstruktorem, i z krawcową – mówi Marta Banaszek.

Marta Banaszek ma wieloletnie doświadczenie w branży finansowej, ale od zawsze jej wielką pasją była moda, a jej marzeniem – stworzenie własnej marki odzieżowej. Od najmłodszych lat interesowała się bowiem szyciem i projektowaniem ubrań. To, co kiedyś było jedynie zabawą, od jakiegoś czasu stało się sposobem na życie.

– To była moja pasja od dzieciństwa. Zaczęło się od drobnych przebieranek lalek, potem siebie, korzystanie z ubrań mamy, rozcinanie, przecinanie, szycie na nowo, natomiast z pasji rodzą się też biznesy, także oczywiście to jest ten kierunek. Życzę wszystkim, żeby mogli w życiu tylko wykonywać rzeczy, które ich pasjonują i spełniali swoje marzenia. Nie jest to proste, ale oczywiście do zrobienia – mówi Marta Banaszek.

Banaszek przyznaje, że w Polsce z roku na rok warunki do rozwoju mody są coraz lepsze. Projektanci muszą jednak patrzeć nie tylko na zapotrzebowanie elit, lecz także ulicy, gdyż grono odbiorców jest bardzo szerokie. Wszystko jest kwestią aktualnego zapotrzebowania, gustu i zasobności portfela.

– Na polskim rynku jest miejsce i dla sieciowych marek, i dla projektanckich, i tych wysokobudżetowych, i powiedzmy po środku. Klienci wybierają różnorodnie, korzystają i z najwyższych rozwiązań, i standardowych sklepów sieciowych. Oczywiście do tego też zachęcam, też czasem korzystam, natomiast widzę w ostatnim czasie, że jest coraz większe zainteresowanie jakością. Jakość, tkanina, szycie – to jest bardzo istotne i my staramy się tym wymaganiom sprostać – mówi Marta Banaszek.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Jadwiga Jankowska-Cieślak i Daniel Olbrychski po 50 latach znów zagrają małżeństwo w sztuce „Przebłyski”. „To duża rozkosz spotkać się po tylu latach”

Twórcy sztuki zatytułowanej „Przebłyski” podkreślają, że jest to spektakl – lustro każdej pary. Kreowani przez Jadwigę Jankowską-Cieślak i Daniela Olbrychskiego Rosa i Abrasza przez lata byli małżeństwem, a w chwili śmierci mężczyzny widzowie dostają kompendium wiedzy o ich niełatwym życiu. Odtwórca głównej roli cieszy się, że znów może się spotkać na scenie z aktorką, która od lat robi na nim ogromne wrażenie. Przyznaje też, że Serge Kribus napisał ten tekst z myślą o nim i zależało mu, żeby zagrał tę sztukę w Paryżu. Najpierw jednak przedstawienie zostanie zaprezentowane w polskiej wersji.

Edukacja

Kompetencje STEM wchodzą szerzej do edukacji. Inicjatywa edukacyjna Amazon objęła już pół miliona dzieci w Polsce

Na warszawskiej Pradze Północ otwarto właśnie pierwszą STEM Kindlotekę, czyli przestrzeń edukacyjną dla dzieci i młodzieży, która stawia na rozwój kompetencji w obszarze nauki, technologii, inżynierii i matematyki. To inicjatywa Amazon i stowarzyszenia Cyfrowy Dialog rozwijana od 2019 roku, w ramach której funkcjonuje ponad 100 takich placówek, a z prowadzonych w nich zajęć skorzystało już pół miliona dzieci. STEM uważane są za kompetencje przyszłości, a badania wskazują, że można je rozwijać już u najmłodszych uczniów.

Prawo

Zmieni się definicja mobbingu. Nowe prawo da skuteczniejsze narzędzia ochrony nękanym pracownikom

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej chce uprościć prawną definicję mobbingu. Dodatkowo opracowywana nowelizacja przepisów ma nałożyć nowe obowiązki na pracodawców, których celem będzie określenie zasad przeciwdziałania mobbingowi i to na poziomie regulaminu pracy lub innych wewnętrznych regulacji. Dzięki któremu podwładni będą bardziej świadomi swoich praw i będą mogli lepiej reagować na przypadki ich łamania.