Mówi: | Marta Banaszak |
Funkcja: | projektantka |
Marta Banaszek: konkurencja na polskim rynku modowym jest bardzo duża
Projektantka zauważa, że debiutanci w branży modowej nie mają łatwo. Na rynku jest duża konkurencja i trzeba nie lada talentu, a także pracy, pokory i cierpliwości, żeby akurat nasza marka została zauważona w gąszczu innych. Zdaniem projektantki, by zostać zauważonym i docenionym, powinno się dogłębnie poznać cały proces produkcji ubrań – od stworzenia rysunku, poprzez precyzyjny krój aż do uszycia.
Marta Banaszek zdaje sobie sprawę z tego, że wielu projektantów próbuje swoich sił w branży, ale nawet pomimo wybitnych zdolności nie każdy ma szansę przebić się i z sukcesem sprzedawać swoje pomysły. Jej zdaniem rynek mody nie powinien być zamkniętą enklawą tylko dla projektantów, którzy działają w branży od lat. Dobrze, gdyby znalazło się na nim także miejsce dla nowych osób.
– Konkurencja na polskim rynku jeśli chodzi o projektantów ubrań jest bardzo duża. Obserwuję bacznie poczynania kolegów, koleżanek projektantów, natomiast myślę, że każdy znajdzie swoje miejsce na rynku, swoich odbiorców i klientów – mówi agencji Newseria Marta Banaszek, projektantka.
Marta Banaszek wiele, jak wiele zależy też od początkowego nastawienia. Nie można z góry zakładać szybkiego sukcesu i dużej popularności, ponieważ, by zaistnieć, zostać zauważonym i utrzymać się na rynku, potrzeba wiele lat wytężonej pracy, a nawet potknięć, porażek i miażdżącej krytyki.
– Projektant, który dopiero zaczyna w branży, myślę, że najlepiej jak przechodzi wszystkie stopnie, czyli to nie jest kwestia tylko rysunku, stworzenia grafiki, ale przede wszystkim przełożenia potem na papier, przełożenia na tkaninę, bo nie wszystko, co sobie wyobrazimy, co narysujemy, jest możliwe do uszycia albo do uszycia jest możliwe, ale nie będzie dobrze leżało. Zaczynałam od podstaw i myślę, że to jest najlepsza ścieżka, po kolei, żebyśmy mogli rozmawiać i z konstruktorem, i z krawcową – mówi Marta Banaszek.
Marta Banaszek ma wieloletnie doświadczenie w branży finansowej, ale od zawsze jej wielką pasją była moda, a jej marzeniem – stworzenie własnej marki odzieżowej. Od najmłodszych lat interesowała się bowiem szyciem i projektowaniem ubrań. To, co kiedyś było jedynie zabawą, od jakiegoś czasu stało się sposobem na życie.
– To była moja pasja od dzieciństwa. Zaczęło się od drobnych przebieranek lalek, potem siebie, korzystanie z ubrań mamy, rozcinanie, przecinanie, szycie na nowo, natomiast z pasji rodzą się też biznesy, także oczywiście to jest ten kierunek. Życzę wszystkim, żeby mogli w życiu tylko wykonywać rzeczy, które ich pasjonują i spełniali swoje marzenia. Nie jest to proste, ale oczywiście do zrobienia – mówi Marta Banaszek.
Banaszek przyznaje, że w Polsce z roku na rok warunki do rozwoju mody są coraz lepsze. Projektanci muszą jednak patrzeć nie tylko na zapotrzebowanie elit, lecz także ulicy, gdyż grono odbiorców jest bardzo szerokie. Wszystko jest kwestią aktualnego zapotrzebowania, gustu i zasobności portfela.
– Na polskim rynku jest miejsce i dla sieciowych marek, i dla projektanckich, i tych wysokobudżetowych, i powiedzmy po środku. Klienci wybierają różnorodnie, korzystają i z najwyższych rozwiązań, i standardowych sklepów sieciowych. Oczywiście do tego też zachęcam, też czasem korzystam, natomiast widzę w ostatnim czasie, że jest coraz większe zainteresowanie jakością. Jakość, tkanina, szycie – to jest bardzo istotne i my staramy się tym wymaganiom sprostać – mówi Marta Banaszek.
Czytaj także
- 2025-06-17: Anna Powierza: Nie lubię kupować nowych rzeczy. Śpię w pościeli po mojej babci i używam ręczników po mojej mamie
- 2025-04-14: Marta Wiśniewska: Ludzie czekali na nowy kawałek takiej kolorowej Mandaryny. Jestem mądrzejsza i silniejsza niż kiedyś
- 2025-04-23: Marta Wiśniewska: Konkurs Eurowizji jest odrobinę polityczny i tam są różne dziwne sytuacje. Mam jednak nadzieję, że Justyna Steczkowska rozwali system
- 2025-04-03: Marta Wiśniewska: Czuję, że świat się o mnie upomniał, dlatego wracam na scenę. Z wielką chęcią zostałabym też piątym jurorem w „You Can Dance”
- 2025-04-09: Kajra: Nie mam problemu z tym, żeby zakładać te same ubrania wiele razy lub łączyć w inny sposób. Kupuję mało rzeczy, nie lubię wybierać i przymierzać
- 2025-05-08: Piotr Zelt: Nie latam po sklepach i nie zawalam sobie szafy jakimiś niepotrzebnymi ciuchami. Mam sporo ubrań, które mają po 20 lat, i cały czas je noszę
- 2025-04-29: Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
- 2025-05-05: Eliza Gwiazda: Polacy wyrzucają śmieci, gdzie popadnie. Za chwilę nasza planeta będzie pełna śmieci
- 2025-03-27: Marta Wierzbicka: Mam różne doświadczenia z polską służbą zdrowia. Mój problem bardzo szybko udało się rozwiązać w prywatnym szpitalu
- 2025-03-12: Marta Wierzbicka: Konsultantka scen medycznych na planie serialu uważa, że w realu potrafiłabym już zrobić cesarskie cięcie. To jest bardzo duży komplement
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Architekt zaznacza, że praca przy realizacji programu „Nasz nowy dom” to dla niego nie tylko ciekawe doświadczenie zawodowe, ale także możliwość spotkania na swojej drodze różnych fachowców. Jedną z takich niezwykle zdolnych i kreatywnych osób jest niewątpliwie Darek „Stolarz”, który niedawno dołączył do popularnego formatu Polsatu. Maciej Pertkiewicz już dostrzega plusy tej współpracy i wierzy, że przed nimi jeszcze wiele nietuzinkowych projektów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.