Newsy

Mateusz Banasiuk: Dla mnie PRL to są lata świetlne, bo urodziłem się dużo później. Nie rozumiem tęsknoty za tamtymi czasami

2021-11-05  |  06:11

Aktor wcielający się w rolę oficera PRL-owskiego kontrwywiadu w serialu „Pajęczyna” zaznacza, że choć osobiście nie pamięta tamtych czasów, bo urodził się w połowie lat 80., to bazując na wiedzy z różnych źródeł, absolutnie nie chciałby się cofnąć do epoki Gierka. Nie dostrzega w niej niemal żadnego uroku. Mateusz Banasiuk cieszy się natomiast, że przyszło mu żyć w dobie rozwoju technologicznego, nieograniczonych możliwości podróżowania po całym świecie, rozwijania pasji i korzystania z tego, że jesteśmy krajem członkowskim Unii Europejskiej.

„Pajęczyna” to pełen napięcia thriller, którego akcja toczy się równolegle w 1978 oraz w 2010 roku. Jego fabuła jest inspirowana mało znanymi faktami z historii późnego PRL-u, kiedy to w szczycie gierkowskiej prosperity Polska rozwijała własny program atomowy. Obdarzona niezwykłą pamięcią główna bohaterka Kornelia Titko (w tej roli Joanna Kulig) z zawodu jest specjalistką od zachowań pająków, prywatnie próbuje rozwikłać tajemnicę śmierci swojej matki i siostry. W tej historii sprzed lat pojawiają się również oficerowie PRL-owskiego kontrwywiadu. Postać jednego z nich kreuje Mateusz Banasiuk.

– Porucznik Tadeusz Mróz, lata 70., konkretnie 1978 rok, wysokiej rangi oficer w grupie wywiadowczej, która pracuje nad tajemniczym morderstwem, w tle praca nad bombą atomową, tak, proszę państwa, nad polską bombą atomową, też o tym nie wiedziałem, ale to jest fakt. Człowiek bezwzględny, silny, cyniczny, idący za wszelką cenę po swój cel – mówi agencji Newseria Lifestyle Mateusz Banasiuk.

Aktor podkreśla, że nie ma żadnego sentymentu do PRL-u. Dlatego też niełatwo było mu wkomponować swoją serialową postać w tamte czasy.

– Dla mnie PRL to są lata świetlne, bo ja urodziłem się dużo później i od tamtego czasu świat bardzo się zmienił, przyspieszył. Telefony komórkowe, internet spowodowały, że świat jest w zasięgu ręki. Wtedy byliśmy troszeczkę odizolowani, ludzie więcej ze sobą rozmawiali, inaczej się poruszali, wysławiali, zwłaszcza wojskowi, więc tutaj trzeba było uchwycić klimat tamtych czasów, co było bardzo trudne dla kogoś, kto nigdy nie przeżył tego, więc dla mnie to jest absolutna prehistoria – mówi Mateusz Banasiuk.

Aktor zauważa też, że twórcy „Pajęczyny” stanęli na wysokości zadania, jeśli chodzi o scenografię, pojazdy, eksponaty i stylizacje. Te wszystkie elementy sprawiły, że  można było przenieść się do czasów PRL-u i lepiej wczuć w rolę.

– Bardzo pomagało mi tutaj tło, cała scenografia, wnętrza, w których kręciliśmy, motoryzacja, polskie fiaty z tamtych lat, czarna wołga, wszystko tutaj się pojawia, mundur, kostiumy. To powoduje, że człowiek od razu zaczyna się inaczej czuć i to bardzo pomaga w budowaniu postaci – mówi.

Mateusz Banasiuk zapewnia, że z perspektywy tego, co zobaczył i czego doświadczył jako serialowy bohater z tamtych lat, tylko utwierdził się w przekonaniu, że czasy PRL-u to zupełnie nie jego klimat. Zupełnie nie rozumie więc, jak można tęsknić za tamtą epoką.

– Nie tęsknię za PRL-em, wydaje mi się, że żyjemy w pięknych czasach, czasach wolności, kiedy można podróżować, granice nie są zamknięte, każdy, kto chce, dostaje paszport. Jesteśmy w Unii Europejskiej, która jest naprawdę wielkim darem naszych czasów, więc naprawdę wolę żyć teraz. Chociaż nie mówię, nie jest tak, że wszystko, co było wtedy, było złe, ale jednak teraz jesteśmy trochę mądrzejsi o to doświadczenie PRL-u – mówi aktor.

„Pajęczynę” można oglądać w serwisie Player.pl. Obok Joanny Kulig i Mateusza Banasiuka w serialu występują także Eryk Lubos, Michalina Olszańska, Anna Radwan, Marek Kalita i Andrzej Grabowski.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Media

Krystyna Janda: Wczesne wykrycie raka piersi może uratować życie. Już nie wiem, jak to tłumaczyć, namawiać i udowadniać kobietom

Aktorka nie może pojąć, skąd taka niechęć Polek do badań. Jej zdaniem trzeba wszelkimi możliwymi sposobami docierać do pań z informacją, jak ważna jest profilaktyka i mammografia, dzięki którym można wykryć nowotwór już we wczesnym stadium, co daje większe szanse na wyleczenie. Kampania „Masz Wybór”, którą wspiera Krystyna Janda, ma też na celu edukację pacjentek, u których zdiagnozowano raka piersi, ich rodzin, a także tych kobiet, które nadal trudno przekonać do badań.  Chodzi o to, by uświadomić je, że mają do wyboru różne terapie w leczeniu nowotworu, a w trakcie kuracji i rekonwalescencji nie pozostaną bez opieki.

Media

Michał Kempa o Marcinie Prokopie: Musimy być trochę jednym ciałem. Marcin okazał się dobrym nauczycielem

Komik uważa, że dopiero live’y tak naprawdę weryfikują talent. Widzowie oglądają bowiem poczynania uczestników i mają pewność, że w tym momencie nic nie zostało podrasowane ani zmienione. Michał Kempa dopiero od tej edycji partneruje na scenie Marcinowi Prokopowi. Zastąpił Szymona Hołownię, który był związany z programem „Mam talent!” od samego początku.

Konsument

Budownictwo drewniane może zyskać na zmianach w prawie. Możliwy nawet trzykrotny wzrost liczby oddawanych domów z drewna

Możliwość budowania domów do 70 mkw. powierzchni bez konieczności uzyskania pozwolenia może pozytywnie wpłynąć na branżę budownictwa drewnianego. – Szacujemy, że rocznie liczba domów drewnianych oddawanych do użytku wzrośnie z 950 do 2,5 tys. – mówi Tomasz Szlązak, prezes spółki Polskie Domy Drewniane. Tym bardziej że średnia powierzchnia dziś stawianych domów, choć dziś wynosi trochę więcej niż 70 mkw., to jednak systematycznie spada. Budownictwo drewniane będzie zyskiwać na popularności także w obliczu spodziewanych regulacji na poziomie unijnym dotyczących redukcji śladu węglowego w branży.

Konsument

Polska firma opracowała robota do mieszania drinków. Planuje z nim ekspansję na największe europejskie miasta

Polski start-up opracował automatyczny bar, który zastąpi barmana w obsłudze klientów. Poley.me może rozładować kolejki w dyskotekach, barach czy na masowych koncertach. Innowacyjność polskiego autonomicznego baru polega na wykorzystaniu sztucznej inteligencji, która może sama zaproponować łączenie smaków dopasowane do gustów klienta. Wrocławski start-up w pierwszej kolejności chce podbić lokalny rynek oraz Warszawę, a potem planuje ekspansję na europejskie metropolie.