Newsy

11 listopada odbędzie się premiera słuchowiska „Pan Tadeusz”. Epopeję narodową czytać będą m.in. Agata Kulesza, Krzysztof Wieszczek i Robert Więckiewicz

2015-10-02  |  06:45

Odtwórca roli Tadeusza – Krzysztof Wieszczek – przyznaje, że praca nad radiową adaptacją epopei narodowej była dla niego sporym wyzwaniem, bo tekst trzeba było przeczytać tak, by zabrzmiał współcześnie, zabawnie, a nawet nieco kąśliwie. Słuchowisko ma przede wszystkim przyciągnąć młodych ludzi i pokazać im, że problemy, z którymi przed laty zmagali się bohaterowie dzieła Adama Mickiewicza, są aktualne również dziś. Reżyserią zajął się Mikołaj Grabowski.

Krzysztof Wieszczek podkreśla, że reżyserowi przyszło się zmierzyć z niełatwym zadaniem, bo „Pan Tadeusz” był już wiele razy wystawiany na deskach teatrów i czytany w różnych miejscach. A zamysł był taki, by nie powielać kolejnego monumentalnego przekazu, lecz by znaleźć w tekście coś bliskiego i codziennego, z czym słuchacze będą mogli się utożsamiać.

Cudowny tekst Mickiewicza został odczytany zupełnie na nowo i myślę, że dla każdego, kto posłucha tego przedstawienia, będzie to przyjemność i zaskoczenie. To nie jest jakieś muzealne odtwarzanie, jak to się robiło 50 czy 100 lat temu, tylko nowatorskie podejście. Tekst „Pana Tadeusza” brzmi bardzo współcześnie. Jest i zabawny, i kąśliwy, jeśli chodzi o opisywanie naszych narodowych cech, wad także – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Krzysztof Wieszczek, aktor.

Słuchowisko reżyseruje Mikołaj Grabowski. Oprócz Krzysztofa Wieszczka w radiowym „Panu Tadeuszu” wystąpią m.in. Agata Kulesza, Tadeusz Huk, Jan Frycz i Robert Więckiewicz.

Gram Tadeusza, to jest gość, który ma niespełna 20 lat i jest w decydującym momencie swojego życia, są pierwsze podboje erotyczne. To jest po prostu facet z krwi i kości, który ma obok siebie mnóstwo kobiet. Do tego jest niezwykła sytuacja, bo zbliża się wojna. Coś, z czym absolutnie można się utożsamiać, do tego podlane takim humorystycznym sosem i poddane ciekawej obserwacji obyczajowej, więc to jest szalenie współczesny tekst, również dla młodych ludzi, absolutnie – podkreśla Krzysztof Wieszczek.

Premiera słuchowiska odbędzie się w Święto Niepodległości, 11 listopada, w Programie 2 Polskiego Radia.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Gwiazdy

Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci

Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.

Handel

Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek

Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.