Newsy

11 listopada odbędzie się premiera słuchowiska „Pan Tadeusz”. Epopeję narodową czytać będą m.in. Agata Kulesza, Krzysztof Wieszczek i Robert Więckiewicz

2015-10-02  |  06:45

Odtwórca roli Tadeusza – Krzysztof Wieszczek – przyznaje, że praca nad radiową adaptacją epopei narodowej była dla niego sporym wyzwaniem, bo tekst trzeba było przeczytać tak, by zabrzmiał współcześnie, zabawnie, a nawet nieco kąśliwie. Słuchowisko ma przede wszystkim przyciągnąć młodych ludzi i pokazać im, że problemy, z którymi przed laty zmagali się bohaterowie dzieła Adama Mickiewicza, są aktualne również dziś. Reżyserią zajął się Mikołaj Grabowski.

Krzysztof Wieszczek podkreśla, że reżyserowi przyszło się zmierzyć z niełatwym zadaniem, bo „Pan Tadeusz” był już wiele razy wystawiany na deskach teatrów i czytany w różnych miejscach. A zamysł był taki, by nie powielać kolejnego monumentalnego przekazu, lecz by znaleźć w tekście coś bliskiego i codziennego, z czym słuchacze będą mogli się utożsamiać.

Cudowny tekst Mickiewicza został odczytany zupełnie na nowo i myślę, że dla każdego, kto posłucha tego przedstawienia, będzie to przyjemność i zaskoczenie. To nie jest jakieś muzealne odtwarzanie, jak to się robiło 50 czy 100 lat temu, tylko nowatorskie podejście. Tekst „Pana Tadeusza” brzmi bardzo współcześnie. Jest i zabawny, i kąśliwy, jeśli chodzi o opisywanie naszych narodowych cech, wad także – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Krzysztof Wieszczek, aktor.

Słuchowisko reżyseruje Mikołaj Grabowski. Oprócz Krzysztofa Wieszczka w radiowym „Panu Tadeuszu” wystąpią m.in. Agata Kulesza, Tadeusz Huk, Jan Frycz i Robert Więckiewicz.

Gram Tadeusza, to jest gość, który ma niespełna 20 lat i jest w decydującym momencie swojego życia, są pierwsze podboje erotyczne. To jest po prostu facet z krwi i kości, który ma obok siebie mnóstwo kobiet. Do tego jest niezwykła sytuacja, bo zbliża się wojna. Coś, z czym absolutnie można się utożsamiać, do tego podlane takim humorystycznym sosem i poddane ciekawej obserwacji obyczajowej, więc to jest szalenie współczesny tekst, również dla młodych ludzi, absolutnie – podkreśla Krzysztof Wieszczek.

Premiera słuchowiska odbędzie się w Święto Niepodległości, 11 listopada, w Programie 2 Polskiego Radia.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Dom i ogród

Handel

Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.

Moda

Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z  osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.