Newsy

PLICH: Podążam w kierunku jeszcze większego indywidualizmu. W mojej nowej kolekcji są detale niemalże wycięte z oryginalnych arrasów z 1560 roku

2021-09-06  |  06:11

Projektant zachęca, by bawić się modą i nie unikać odważnych zestawień, dzięki którym możemy wyróżnić się z tłumu. Ale w tej kwestii nic na siłę, bo jeśli ktoś woli bardziej zachowawcze podejście i nie lubi zaskakiwać oryginalnością, to nie powinien się do tego zmuszać tylko po to, by przypodobać się innym. PLICH zapewnia, że jest konsekwentny w swoich działaniach i od początku kariery nie robi niczego pod publikę. Jeśli przygotowuje jakąś kolekcję, to chce, żeby była ona nieszablonowa. Tak jest i tym razem. Z jego pracowni wyszły ubrania na sezon zima 2021/2022 inspirowane wawelskimi arrasami. Projektant zaprezentował je podczas pokazu w Pałacu Potockich w Krakowie. 

PLICH bez wątpienia stawia na indywidualizm w modzie. Nie podąża ślepo za trendami, nie naśladuje innych, szuka nietuzinkowych inspiracji, a każda jego kolekcja jest głęboko przemyślana.

– Cały czas poszukuję i przede wszystkim zadaję sam sobie pytania, czego ja chcę. Przez ostatnie półtora roku, bo tyle minęło od poprzedniego pokazu, zadawałem sobie pytanie, czy mi się w ogóle cokolwiek chce. I to była praca nad charakterem, praca nad twórczością, praca nad tym, czy w ogóle chcę coś pokazywać, a jeśli tak, to co. I odpowiedziałem sobie, że tak, chcę robić jeszcze bardziej indywidualne rzeczy, chcę robić rzeczy ręcznie malowane – mówi agencji Newseria Lifestyle PLICH, projektant mody.

Tak doszło do współpracy projektanta z Anną Chmiel, która jest konserwatorem dzieł sztuki i powstała kolekcja inspirowana wawelskimi arrasami.

– W kolekcji Arrasy detale są wycięte niemalże z oryginalnych arrasów z 1560 roku, które po 150 latach wróciły na Wawel. Dzięki uprzejmości dyrekcji muzeum na Wawelu była zgoda na sesję wizerunkową z arrasami. Zresztą w dniu pokazu też wymyśliłem małe ekstremum, całą ekipę modelek, modela, siebie, Ewę Błaszczyk i Patrycję Sołtysik zaprosiłem na Wawel. I zrobiliśmy sobie olbrzymie grupowe, przepiękne zdjęcie z największym arrasem tkanym w Brukseli – mówi PLICH.

Projektant jest dumny z kolekcji „Arrasy” i zaznacza, że cały czas szuka nowych wyzwań artystycznych. Chce bowiem, by ubrania pochodzące z jego pracowni były unikatowe i wyraziste.

– Zawsze nazywałem siebie retroprojektantem, retrostylem. Uwielbiam wykończenie ręczne, teraz się pojawiło malowanie ręczne, jeszcze wykańczane złotem. Jeszcze większy indywidualizm, więc w tym kierunku bardziej podążam – mówi.

Nowa kolekcja PLICHA dedykowana jest tym, którzy lubią bawić się stylami, wyróżniać z tłumu i łączyć ze sobą takie części garderoby, które na pierwszy rzut oka kompletnie do siebie na pasują.

– Nie jest dla wszystkich, ale dla tych, którzy chcą ubrać do nawet podartych dżinsów przedziwną, wielką puchówkę w fuksji, ręcznie wykańczaną, ręcznie malowaną, leciusieńką, z puchu gęsiego. Na pokazie Ewa Błaszczyk wystąpiła w sukni, którą jej szyłem na miarę w 2014 roku, ze złotych cekinów, z trenem, i ta puchówka też się broniła – mówi projektant.

Jak zauważa, moda to zabawa – bawiąc się nią, wypracujemy swój styl. Warto więc eksperymentować i tworzyć stylizację zgodnie z własnym gustem.

– Wszystko zależy od tego, co w dzisiejszych czasach postrzegamy jako ważne dla nas. Przyznam szczerze, że ja sam jako projektant w momencie, kiedy była szarzyzna, było smutno, tym bardziej na co dzień chciałem się ubierać ekstrawagancko, na ulicę, na spacer z psami, więc zachęcam, żeby się wyróżniać, żeby się bawić modą, zestawiać tak, jak nam się to podoba – dodaje PLICH.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Media

Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach

Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.