Newsy

Tymon Tymański i Arkadiusz Jakubik stworzyli spektakl jazzowy w klimacie fantasy

2014-03-27  |  06:50
Tymon Tymański wspólnie z Arkadiuszem Jakubikiem przygotowali słowno-muzyczny performance „Paląc blanty z UFO, który opowiada o słynnym pianiście i kompozytorze jazzowym Theloniousie Monku. 

Thelonious Monk był wybitnym afroamerykańskim kompozytorem i pianistą jazzowym znanym z niepowtarzalnego stylu improwizacji. Artysta żył w latach 1917–1982 w Stanach Zjednoczonych.

To jeden z pierwszych hipsterów, choć bardziej znany jest jego kolega Charlie Parker, za sprawą filmowej biografii „Bird” w reżyserii Clinta Eastwooda. Życie Monka również zasługuje na ekranizację, ja natomiast przygotowałem coś w rodzaju monodramu, bo na scenie występuje aktor oraz zespół jazzowy. Opowiadamy historię Monka w klimacie fantasy, zderzając go z wyższą cywilizacją kosmiczną, która usiłuje go – że tak się wyrażę – awansować na klucznika czarnej dziury w centrum galaktyki – mówi Tymon Tymański agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

Monk nauczył się gry na fortepianie sam w wieku sześciu lat. Nigdy nie ukończył szkoły muzycznej i przez całe życie rzucał wyzwanie akademickim zasadom kompozycji i gry na instrumencie. Pod koniec życia artysta podupadł na zdrowiu psychicznym i zakończył karierę na dziesięć lat przed swoją śmiercią.

W naszym spektaklu muzyka jazzowa Monka oraz teksty recytowane przez Arka Jakubika nieustannie ze sobą konkurują. Dlatego jest ciągła walka o miejsce muzyki w dziele, żeby nie było to zdominowane przez teatr – mówi Tymon Tymański.

Muzyk rozważa rozbudowanie cyklu opowiadań o dodatkowe pozycje. Tekstami zainteresowało się Wydawnictwo Literackie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia

Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.

Inwestycje

Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów

Polskie wybrzeże z każdym rokiem cieszy się rosnącym zainteresowaniem krajowych, ale i zagranicznych turystów – głównie z Niemiec, Czech, Szwecji i Norwegii. Tym, co przyciąga ich nad Bałtyk, są m.in. ceny, które wciąż pozostają konkurencyjne w stosunku do cen innych, popularnych destynacji wakacyjnych, jak i dobra baza noclegowa. Nadmorskie hotele i apartamenty w sezonie notują nawet ponad 90-proc. obłożenie, a zainteresowanie inwestowaniem w takie obiekty nie słabnie. Apartamenty typowo pod wynajem – wykończone pod klucz, w dobrej lokalizacji, z operatorem i gwarancją comiesięcznego zysku – są popularne wśród osób, którym zależy na zabezpieczeniu i pomnożeniu swoich oszczędności, które jednocześnie oczekują, by formalności związane obsługą lokalu były dla nich jak najmniej angażujące.

Media

Katarzyna Dowbor: Niektórym bohaterom programu „Nasz nowy dom” pomagam do dziś. A moje nazwisko otwiera drzwi, których inaczej nie można otworzyć

Prezenterka przyznaje, że historia wielu bohaterów programu „Nasz nowy dom” poruszyła ją do tego stopnia, że postanowiła im pomagać także na własną rękę, już poza kamerami. I mimo że teraz nie jest już związana z tym formatem Polsatu, to nadal ma kontakt z niektórymi uczestnikami i wspiera ich, jak tylko może. Katarzyna Dowbor podkreśla, że dużą satysfakcje daje jej to, że ktoś chętnie korzysta z jej rad i życiowego doświadczenia. Ma też żal do władz Polsatu, że nadal nie poznała powodów ich decyzji dotyczącej zmiany gospodyni programu, który tworzyła od podszewki.