Newsy

Natalia Janoszek: W Bollywood nie tylko tańczymy i śpiewamy. Kręci się tam prawdziwe kino

2016-07-20  |  06:50

Bollywood to coś więcej niż taniec i śpiew – twierdzi Natalia Jaroszek. Aktorka podkreśla, że indyjska kinematografia to także ambitne filmy, podejmujące trudne tematy społeczne, takie jak na przykład przemoc wobec kobiet. Zaznacza też, że ona grywa wyłącznie w tego rodzaju filmach. W ostatnim wcieliła się w postać marzącej o sławie dziewczyny, która po gwałcie i porwaniu musi bronić swojego dobrego imienia.

Natalia Janoszek od kilku lat z powodzeniem rozwija karierę aktorską w dwóch wielkich przemysłach filmowych: Hollywood i Bollywood. W Indiach zadebiutowała w 2013 roku rolą Afreen w dramacie „Dreamz”. Aktorka twierdzi, że podstawową różnicą w pracy na planach zdjęciowych w Los Angeles i Mumbaju jest inna mentalność ludzi – w Indiach przejawiająca się w podporządkowaniu kobiety mężczyźnie oraz specyficznym podejściu do seksualności i erotyki.

Jest coś takiego, że w sferze publicznej seks i jakaś taka wulgarność jest tematem tabu, a w filmach bardzo dużo się tego używa, co zawsze mnie szokuje – mówi Natalia Janoszek agencji informacyjnej Newseria Lifestyle.

Różnice obejmują także pracę na planie zdjęciowym, która w Indiach zajmuje znacznie więcej czasu. W Hollywood na zdjęcia poświęca się przeciętnie od 20 do 60 dni, w Bollywood niektóre filmy kręci się natomiast nawet 120 dni zdjęciowych. Polka nie ma jednak podobnego doświadczenia – jak dotąd udawało się jej skończyć pracę maksymalnie po 60 dniach zdjęciowych.

Na pewno różni się tym, że jest śpiew i taniec, mimo że większość moich filmów jest festiwalowa, więc jest bliższa Hollywood. I nie jest tak, że tylko śpiewamy, tańczymy i na tym polega nasze granie, tylko faktycznie kręci się prawdziwe kino – mówi Natalia Janoszek.

Bollywood to umowna nazwa filmów powstających w wytwórniach w Mumbaju, a także całej indyjskiej kinematografii komercyjnej określanej często jako masala movie. Kino to charakteryzuje się długim czasem projekcji – nawet do 180 minut, oraz dużą liczbą piosenek połączonych z choreografiami tanecznymi. Od kilku lat indyjskie kino komercyjne, zwłaszcza Bollywood, przechodzi jednak metamorfozę, formą i tematyką zbliżając się do kina artystycznego z Bengalu i Kerali.

– Ostatni mój film „Flame”, za który dostałam nagrodę, pokazywał historię wierzeń w wiedźmy w Indiach w dystrykcie Gujarat. Mówi się, że to są zabobony, że tego już nie ma, ale to dalej istnieje – mówi Natalia Janoszek.

Filmy z dużą ilością muzyki i tańca wciąż są podstawowym produktem Bollywood, coraz częściej powstają jednak także obrazy pozbawione tych elementów. Podejmują one tematykę do niedawna będącą społecznym tabu, m.in. przemoc wobec kobiet, handel żywym towarem, seksualność kobiet, przestarzałe normy społeczne i przesądy.

 Dobrze, że kino bollywoodzkie się na to otwiera i że się o tym mówi, bo mimo wszystko tam jest dalej cenzura i jest cenzor, który gdzieś te filmy akceptuje. Dobrze, że oni coraz więcej mają swobody w mówieniu o sobie, o swoich przywarach, a nie tylko pokazują Indie z tej dobrej strony – mówi Natalia Janoszek.

W najnowszym filmie „Beauty Queen: Follow Your Dream” Polka gra dziewczynę, która przyjeżdża do Indii, marząc o wielkiej karierze filmowej. Zostaje uprowadzona i zgwałcona, niestety, przez indyjski wymiar sprawiedliwości traktowana jest nie jak ofiara, lecz jak prostytutka. Film ten oparty jest na prawdziwych wydarzeniach. Aktorka twierdzi, że fakt ten powoduje, że trudno jest grać tę rolę.

Ten fakt pokazuje to, że nadal kobiety, które są ofiarami przemocy seksualnej, nie są tu traktowane jako ofiary i one muszą udowodnić, że to nie jest ich wina, że one tego nie chciały – mówi Natalia Janoszek.

Pod koniec wakacji aktorka rozpocznie pracę na planie polskiej produkcji. Będzie to film kinowy, którego premiera może się odbyć jeszcze w tym roku.

Czytaj także

Kalendarium

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Bezpłatne materiały wideo, audio, zdjęcia oraz artykuły

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Psychologia

Anna Dereszowska: W wieku 9 lat straciłam mamę i byłam dzieckiem dotkniętym traumą. Na szczęście trafiłam na wrażliwych i mądrych nauczycieli i nie czułam się w szkole wyobcowana

Aktorka ze swojego doświadczenia wie, jak trudno kilkuletniemu dziecku zmierzyć się ze startą najbliższej osoby. Wspomina też, że choć długo nie mogła pozbierać się po śmierci mamy, to mogła w tym czasie liczyć na wyrozumiałość nauczycieli i rówieśników, którzy zawsze mieli dla niej dobre słowo i pomocną dłoń. Aktorka wie, jak ważna w takich przypadkach jest odpowiednia reakcja otoczenia. Szkoła to dla uczniów drugi dom, dlatego też wychowawcy powinni starać się zrozumieć świat dziecka skrzywdzonego.

Gala Złote Spinacze 2019

Seriale

Mirosław Gronowski (reżyser serialu „Blondynka”): Marta Żmuda-Trzebiatowska odnalazła się w tytułowej roli bez żadnego kłopotu. Wychowała się na wsi, więc wie, jak trzymać widły i jak obchodzić się ze zwierzętami

Reżyser nie kryje satysfakcji z tego, że Marta Żmuda-Trzebiatowska wreszcie dołączyła do obsady „Blondynki” i uważa, że tytułowa rola jest wprost dla niej stworzona. Mirosław Gronowski wierzy, że nowa twarz odświeży serial i przyciągnie przed telewizory kolejnych widzów. Zdradza też, że w 8. sezonie produkcji scenarzyści przygotowali kilka niespodzianek. Dużo będzie się działo szczególnie w życiu osobistym doktor Kobus. Jej małżeństwo zawiśnie na włosku, a na jej drodze pojawi się nowy mężczyzna.

Problemy społeczne

Pornografię codziennie oglądają dziesiątki tysięcy dzieci. Problemem jest brak zabezpieczeń i zbyt mała świadomość rodziców

Niemal 20 proc. nastolatków w wieku 11–18 lat co najmniej raz w tygodniu ma kontakt z pornografią. Kilkadziesiąt tysięcy dzieci ogląda ją codziennie. Ponad 80 proc. tych treści zawiera elementy przemocy fizycznej. Tymczasem pornografia oglądana w tak młodym wieku buduje nieprawdziwy obraz ludzkiej seksualności, negatywnie wpływa na zdolność do budowania związków – podkreśla Stowarzyszenie Twoja Sprawa inicjator kampanii społecznej "Pornografia uzależnia dzieci". Choć dorośli widzą potrzebę skuteczniejszej ochrony dzieci przed tymi treściami, nie zawsze wiedzą jak to zrobić.

 

Edukacja

Kompetencje przyszłości to te, których nie zastąpi sztuczna inteligencja i roboty. Polska może brać przykład z fińskiego modelu edukacji

Unikalne cechy, których roboty i oprogramowanie nie mogą łatwo odtworzyć, czyli świadomość sensoryczna, kreatywność i inteligencja społeczna, to przyszłość edukacji. Uczniowie, którzy wiedzą jedynie, jak dobrze sobie radzić w dzisiejszym systemie edukacji, mają mniejsze szanse na sukces w przyszłości. Dzisiejsza szkoła powinna rozwijać w dzieciach prawdziwe kompetencje, by dobrze przygotować je na wyzwania przyszłości. Polski system edukacji może w tym zakresie wzorować się na fińskim modelu, opartym na nowych technologiach, rozwoju kreatywności i twórczym podejściu do zagadnień.